האוניברסיטה הפתוחה, מכון ויצמן, המכללות לחינוך וחלק מהמכללות הציבוריות אמורות לפתוח הבוקר (ראשון) את שנת הלימודים האקדמית, זאת ברקע הביקורת הרבה שנשמעה על החלטתן לפתוח את השנה כעת, ולא לנקוב בדחייה נוספת, כפי שהודיעו בוועד ראשי האוניברסיטאות (ור"ה). סטונדטים רבים, בהם משרתי מילואים, כאלה שפונו מבתיהם בשל המלחמה או מי שאיבדו בני משפחה וחברים - או נפצעו, מתחו ביקורת קשה על ההחלטה.

ר' שלומד במכללה שפותח את לימודיה ביום ראשון סיפר למעריב: "ההחלטה הזו פוגעת בי ובכל הסטודנטים משרתי המילואים. זה לא הגיוני שאני צריך לשלם מחיר על העובדה שבחרתי לשרת את המדינה שלי". מ שלומדת במוסד אחר, ופונתה מאזור הצפון הוסיפה: "אני נמצאת במלון בחדר אחד עם ילדיי הקטנים. אני לא מסוגלת בכלל לחשוב על לימודים כאשר בן זוגי נמצא במילואים ואני סגורה בחדר אחד עם שני פעוטות שרק שואלים על אבא".

אלחנן פלהיימר יו"ר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית ציין: "פתיחת שנה"ל היא בדרך כלל מאורע מרגש, לחזור לספסל הלימודים, לחברים בקמפוס ולאווירה של התחלה חדשה, השנה בעקבות המלחמה ותחילת לימודים מאוחרת, האקורד הוא שונה לחלוטין. מאחל לכל הסטודנטים החדשים ואלה ששבים בהצלחה. אתם דור העתיד של המדינה וביחד נפגין את העוצמה הישראלית. קורא למוסדות האקדמיים להעניק את מלוא המעטפת, הליווי והתמיכה בפן הכלכלי והרגשי עבור הסטודנטים. נמשיך להיות שם, לחבק ולעודד את הסטודנטים המשרתים במילואים ולדאוג למלוא זכויותיהם עד שובם הביתה בשלום. נאבקנו על אישור חוק 'ממדים ללימודים' ללוחמים ונמשיך להילחם למען כל המשרתים ולהעניק להם את מלוא המעטפת. לא נשכח גם את הסטודנטים החטופים שעדיין נמצאים בשבי החמאס, ליבנו עם המשפחות ולא ננוח עד שנראה אתכם חזרה איתנו. בתקווה לשנת לימודים טובה, שקטה ומוצלחת".

בתוך כך, קבוצת סטונדטים מסמינר הקיבוצים שמכנה את עצמה - "איחוד הסטודנטים הציונים" - מתכננת להשבית הבוקר את פתיחת הלימודים, זאת כמחאה על מדיניות המוסד בנושא התמודדות עם הסתה לטרור בקרב הסטודנטים. בהודעת ציינו מארגני השביתה כי ובכוונתם להחרים את הלימודים עד להרחקת הסטודנטים הללו מהמכללה. הם המשיכו וטענו כי במכללה הודיעו להם בתגובה כי הם שוקלים את המשך לימודיהם.

ממכללת סמינר הקיבוצים נמסר בתגובה: "ביום ראשון, 3.12.2023, תיפתח שנת הלימודים בסמינר הקיבוצים כמתוכנן. אנחנו לא מכירים גוף בשם 'איחוד הסטודנטים הציונים' והוא אינו קשור לאגודת הסטודנטים. כל פניה שהגיעה לדיקנט הסטודנטים באשר להסתה ותמיכה בטרור נבדקה לעומק לרבות התייעצות עם ייעוץ משפטי ומטופלת בכל הכלים החוקיים שיש למכללה – משמעתיים וחינוכיים.  במכללה אף הוקם פורום מקצועי הכולל נציגי הנהלה סגל וסטודנטים, שגיבש מתווה לטיפול בנושאים אלה. כל הפניות מטופלות בהתאם למתווה תוך שמירה על ערכי המכללה המחייבים שיח מכבד, שמירה על רגשות הציבור, חופש הביטוי והזכות לפרטיות. אנחנו, יחד עם כל המכללות לחינוך, חוזרים ללימודים בצל המציאות המורכבת, לאור חובתנו להמשיך ולהכשיר את נשות ואנשי החינוך והטיפול, שהצורך בהם גבוה ועכשיו יותר מתמיד. כמובן שנדאג לכל צרכי המשרתים והמשרתות במילואים ומצפים לשובם לשלום".