באיחור של כחודש וחצי בעקבות פרוץ המלחמה, נפתחת היום שנת הלימודים תשפ"ד במוסדות האקדמיים עבור מאות אלפי סטודנטים. 

אלפי תלמידים עדיין מגויסים בשירות מילואים ולא יוכלו להצטרף לחבריהם. בשל כך, הוחלט כי השנה האקדמית תיפתח בשתי פעימות, הראשונה היום והשנייה תתרחש בסוף חודש ינואר, לאחר שמרבית הסטודנטים שנמצאים במילואים ישובו לבתיהם. עוד נמסר כי הוחלט להעניק שורה של הקלות לאותם לוחמים שנאלצים לפספס ימי לימוד חשובים.

באוניברסיטת תל אביב מתחילים היום את שנת הלימודים בסימן "מנצחים במלחמה ומצטיינים בלימודים". כמעט 30 אלף סטודנטים יגיעו למוסד האקדמי בצפון תל אביב, כאשר 4,000 מתוכם ייאלצו להצטרף לחבריהם רק בתום שירותם במילואים.

מתווה הלמידה שאושר על ידי הנהלת האוניברסיטה כולל שורה רחבה של הקלות והתאמות לאותם לוחמים לרבות פטורים מקורסים, ציונים מילוליים בינאריים, בחירה בין מועדי בחינה ועוד. 

מנתוני האוניברסיטה עולה כי 28% מהסטודנטים ילמדו במקצועות מדעי החברה, 27% מהסטודנטים מדעים מדויקים והנדסה, 26% מקצועות הביומד (מדעי החיים, רפואה ומקצועות הבריאות) ו־19% מדעי הרוח ואומנויות. כ־8,000 סטודנטים יתחילו את שנה א', מהם 1,500 משרתי מילואים. 

אוניברסיטת תל אביב (צילום: דוברות אוניברסיטת תל אביב)
אוניברסיטת תל אביב (צילום: דוברות אוניברסיטת תל אביב)

נשיא האוניברסיטה, פרופ' אריאל פורת: "חיכינו עם פתיחת שנת הלימודים עד לרגע שבו דחייה נוספת הייתה מסכנת את שנת הלימודים, שאז היו נפגעים כולם, כולל תלמידינו המשרתים במילואים. אנחנו מחויבים למילואימניקים שלנו באופן העמוק ביותר. הם הגנו ועודם מגינים עלינו, ועתה תורנו להגן עליהם. זה שבועות ארוכים שאנחנו שוקדים על יצירת מעטפת תמיכה בעבורם, אשר מטרתה היא לא להותיר אותם מאחור. אנחנו, יחד עם האוניברסיטאות האחרות, אף פועלים מול הצבא מתוך מטרה להביא לשחרור נרחב ככל האפשר של חיילי מילואים לקראת תחילת שנת הלימודים".

בתוך כך, שר החינוך יואב קיש ויו"ר המל"ג הנחו את המוסדות האקדמיים לתת מערך תמיכה מלא למילואימניקים, ולאפשר להם לסיים את שנת הלימודים האקדמית בהצלחה כתף אל כתף כמו כל סטודנט שלא גויס.