המועצה להשכלה גבוה אישרה אתמול (שלישי) מתווה הקלות והתאמות משמעותיות לסטודנטים ששירתו במילואים במהלך מלחמת "חרבות ברזל" וזאת במסגרת תיקון לכללי זכויות הסטודנט. ההצעה גובשה ביוזמת ובהובלת התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות בישראל ובשיתוף פעולה עם המוסדות האקדמיים, ומתווסף לחקיקה בכנסת שאושרה אתמול. ההחלטה תיכנס לתוקף כהוראת שעה בשנת הלימודים הנוכחית (תשפ"ד), ו ההקלות ייקלט לזכותו של הסטודנט לאורך כל שנות התואר.

עלייה של 50% בבקשות לתמיכה נפשית במוסדות האקדמאים, והמדינה לא מבינה את גודל המשבר
בעיצומה של המלחמה: מיזם התנדבות חדש מסייע למצוקת סטודנטים במילואים

במסגרת ההחלטה, יהיו זכאים הסטודנטים לפטור מנקודות זכות בקורסי בחירה וקורסים כלליים, להמרת ציוני "עובר" במספר קורסים ובביצוע הערכות חלופיות לבחינות מסכמות. ההקלות יינתנו באופן מדורג על סמך משך שירות המילואים של כל סטודנט – החל מ-30 ימי מילואים ועד מעל 100 ימים. הן יהיו תקפות לאורך כל התואר, ובמידה וסטודנט לא הצליח לממשן בשנה הנוכחית - יוכל לממשן גם בהמשך התואר.

סטודנטים בקמפוס של האוניברסיטה העברית בירושלים (צילום: אוליבייה פיטוסי פלאש 90 )
סטודנטים בקמפוס של האוניברסיטה העברית בירושלים (צילום: אוליבייה פיטוסי פלאש 90 )

שר החינוך ויו"ר המועצה להשכלה גבוהה יואב קיש: "משרתי מערך המילואים הם חומת המגן האנושית של אזרחי ישראל והם אלה שמבטיחים את המשך קיומה של מדינתנו. כיו"ר המל"ג אמשיך להוביל ולקדם הקלות משמעותיות לסטודנטיות ולסטודנטים שמשרתים במילואים, מי שנותן יותר – יקבל יותר".

אלחנן פלהיימר, יו"ר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות בישראל: "מדובר בהישג משמעותי מאוד עבור ציבור הסטודנטים שנלחמו בחזית, תרמו לעורף ושילמו מחיר כבד במלחמה האחרונה. לאחר מאבק ממושך הצלחנו להביא היום את המועצה להשכלה גבוהה להכיר בתרומתם ובאתגרים הרבים איתם מתמודדים הסטודנטים המשרתים במילואים, ולהעניק להם כלים אמיתיים להשלים את הפערים שנוצרו עקב השירות הממושך. אנו מברכים על ההחלטה ועל שיתוף הפעולה הפורה עם כל הגורמים שלקחו חלק במאמץ הזה. נמשיך לפעול למען רווחתם של הסטודנטים והסטודנטיות בישראל".