"מרחיבים אופקים": על רקע המלחמה, תכנית הלימודים החדשה והמשולבת לתואר ראשון בהוראת המתמטיקה או הביולוגיה ותואר שני בטכנולוגיות בחינוך, תיפתח בשנת הלימודים תשפ"ה על ידי מכללת סמינר הקיבוצים כחלק משיתוף פעולה עם חברת Wix, עיריית אופקים ועמותות בוגרי סיירות העילית.

70 הסטודנטיות והסטודנטים שיתקבלו לתכנית ייהנו מאפשרות למלגת לימודים מלאה**, ממרחב למידה חדשני באופקים, מהתנסות מעשית במערכת החינוך בעיר ומסל כלים שיעניקו להם שער כניסה עתידי לעולם ההיי-טק.

"מרחיבים אופקים" - מסלול לימודים אקדמי חדש המשלב תואר ראשון בהוראת המתמטיקה על-יסודי או הביולוגיה על-יסודי, ותואר שני בטכנולוגיות בחינוך בדגש על תחום החלל להכשרת אנשי ונשות חינוך, ייפתח בשנת הלימודים הקרובה במכללת סמינר הקיבוצים. המתקבלות והמתקבלים לתכנית הלימודים החדשה, שנועדה להצמיח את דור החינוך של המחר בנגב, ייהנו מאפשרות למלגת לימודים מלאה, בכפוף לעמידתם בקריטריונים.

התכנית החדשה שנפתחת בתקופה של מלחמה, נפרסת על פני 5 שנים, ותתקיים ביוזמת מכללת סמינר הקיבוצים, עיריית אופקים ובשיתוף חברת Wix ועמותות הבוגרים של סיירות העילית של צה"ל. התכנית כוללת לימודים לתואר ראשון בהוראת מתמטיקה על-יסודי – עם התמחויות הייטק או חינוך פיננסי, בהוראת ביולוגיה על-יסודי – בהתמחויות תזונה או אגרוטק, ותואר שני בטכנולוגיה בחינוך עם התמחות בתחום החלל.

חברת Wix תהיה שותפה בהובלת  לימודי ההיי-טק במסגרת תכנית הלימודים, ותקנה לסטודנטיות ולסטודנטים את הכלים הרלוונטיים להכרת ולהבנת התחום על מנת לאפשר להם ללמד את שיטות הלמידה והעבודה של המחר. במקביל, תסייע התכנית למשתתפים בהנחת יסודות ליצירה של  שער כניסה עתידי ואופק עבורם בעולם ההיי-טק.

עיריית אופקים באמצעות מינהל החינוך תאפשר לסטודנטיות ולסטודנטים להתנסות באופן מעשי במערכות החינוך הפורמליות והבלתי פורמליות בעיר ובסביבתה. בנוסף ללמידה בקמפוס מכללת סמינר הקיבוצים וללמידה מקוונת מרחוק, מחנכי ומחנכות המחר ייהנו ממרחב למידה ייעודי חדש שייפתח באופקים ויכלול מרחב חוץ-כיתתי, מרחב מייקרי, מעבדות משוכללות ומרחב הוראה.

לתכנית החדשה תתקבל נבחרת של כ-70 סטודנטיות וסטודנטים שיגיעו מאופקים, יישובי הדרום, מתוך הסיירות ומרחבי הארץ. המתקבלים למסלול החדש יזכו למעטפת שכוללת מלגות עד כיסוי מלא של עלות הלימודים לשני התארים**, ישתייכו לקהילת סטודנטים איכותית ומגובשת וממגורים בכפרי הסטודנטים של עמותת "איילים".

התכנית פותחה על ידי מנהל האגף לפיתוח אורבני בעיריית אופקים, אבי ביתן וד"ר אדיב גל, דיקן הפקולטה למדעים במכללת סמינר הקיבוצים, יוצא סיירת מטכ"ל, שרתם ליוזמה את עמותות בוגרי סיירות העילית – מטכ"ל, 669, שלדג, שייטת ודובדבן. 

ד"ר גל, שבמקביל להיותו דיקן הפקולטה למדעים בסמינר הקיבוצים, הוא גם מחנך בבי"ס היסודי תל"י אלונה, מאמין שהשינוי לטובה של מערכת החינוך מתחיל בלמידה שיוצאת מהכיתה לשטח ושנובעת מסקרנות והתנסות – מבישול, דרך עבודה בחממה ועד הטסת חלליות.

ד"ר אדיב גל: "זה שינוי תפיסה כולל ביחס למערכת החינוך, שהיא המפתח לעתיד טוב יותר לישראל - אנחנו קוראים לזה 'ראש (קוגניציה), ידיים (עשייה), לב (רגש)' - יציאה מהכיתה לשטח, למידה מתוך עשייה ומאנשי המקצוע הטובים ביותר, ויצירת קהילה חזקה ומשמעותית שמחוללת שינוי". מבחינת ד"ר גל, תכנית הלימודים החדשה באופקים מהווה את הסנונית הראשונה במהלך רחב: "המטרה היא לשנות את מערכת החינוך מהשטח – דווקא בפריפריה – להביא את האנשים הטובים ביותר, לתת להם הכשרה איכותית עם מעטפת שמאפשרת את התנאים הטובים ביותר ללמידה, וגם שלל הזדמנויות לפיתוח הקריירה בהמשך."

נשיא Wix, ניר זוהר: "אנחנו שמחים לתרום מהניסיון שלנו ולעזור בחיבור הפריפריה לטכנולוגיה. באמצעות הכשרה של מורים בתוכנית, אנחנו נותנים הזדמנות להצמיח דור חדש של מורים באופקים והסביבה ומתרגשים להיות חלק מהמהלך".

ראש עיריית אופקים, איציק דנינו: "בהחלט מדובר בשיתוף פעולה שיצמיח אנשי חינוך מעולים, שיזכו להכשרה ברמה הכי גבוהה, בתחומי הוראה שיש בהם כיום מחסור כמותי ואיכותי, ושינגיש את האקדמיה לתושבי אופקים והסביבה. זוהי התחלה של מערכת יחסים ארוכת טווח בין הצדדים, ואני רוצה להודות לשותפים שלנו – מכללת סמינר הקיבוצים, חברת Wix, ועמותות בוגרי סיירות העילית – מטכ"ל, 669, שלדג, שייטת ודובדבן, על היוזמה וההירתמות".

קישור לאתר התכנית >> https://www.smkb-marhivim-ofakim.com/

*הוראת המתמטיקה או ביולוגיה לבית הספר העל יסודי.

** בכפוף לעמידה בקריטריונים.