סקר שערכה עמותת "יציגים" לכבוד יום המורה (יום ההוקרה והתודה לעובדי ההוראה) המתקיים היום (חמישי) מגלה תמונה עגומה על תחום ההוראה בארץ: במהלך השנה האחרונה חשבו 69% מעובדי ההוראה לעזוב את תחום ההוראה בגלל סביבת העבודה ותנאיה, ורק 5% ימליצו למתלבטים להיכנס לתחום. סביבת העבודה ותנאיה, כך עולה מהסקר, מהווים את הגורם החשוב ביותר לכך שהם חשבו לעזוב את התחום (41%), לאחר מכן, גובה המשכורת (37%), סיבות אחרות (12%) והתעמרות מצד המעסיק (10%).

תוצאות הסקר, שנערך בשבוע שעבר בקרב 3,429 עובדי הוראה, מגלות שחרף הרפורמות שהונהגו בשנים האחרונות, הדרך עד לשיפור מעמד המורה עוד ארוכה: 87% מקרב המשתתפים ציינו כי לא חל שיפור במעמד המורה במהלך השנה האחרונה, 10% חושבים כי חל שיפור שולי ופחות מ־1% חושבים כי חל שיפור. כמעט מחצית (48%) טוענים כי לא היו בוחרים היום שוב ללמוד הוראה, 47% מהמשיבים אמרו כי לא ימליצו למתלבטים להיכנס לתחום ההוראה, ו־46% השיבו שימליצו באופן מסויג. 

לדברי 88% מהמשיבים, שעות העבודה גולשות גם לזמנם הפרטי במידה רבה, 11% טוענים כי גם בביתם הם נאלצים לעבוד אך במידה סבירה ופחות מ-1% טוענים כי הן לא גולשות כלל או שזה לא רלבנטי. לדברי למעלה ממחצית המשיבים הטוענים כי העבודה גולשת גם לזמנם הפרטי - הם משקיעים בעבודה בשעות הזמן הפרטי שלהם בבית בין 8 ל-10 שעות שבועיות (53%), 32% ציינו בין 5 ל-8 שעות שבועיות, 13% בין 2 ל-5 שעות ורק 2% ציינו עד שעתיים שבועיות.

נקודת האור היחידה אולי בסקר היא נושא האלימות הפיזית כלפי עובדי ההוראה שמוצאים עצמם לא אחת מול תלמידים או הורים אלימים - 55% מהמשיבים טוענים כי לא נתקלו כלל בגילויי אלימות פיזית לעומת 12% שציינו כי נתקלו במספר רב של גילויי אלימות ו-30% שהשיבו כי נתקלו בגילוי אלימות בודד. מנגד, בקרב אלימות מילולית הנתונים פחות מעודדים - 30% מהמשיבים טוענים כי לא נתקלו כלל בגילויי אלימות אך אותו מספר משיבים ציין כי נתקלו במספר רב של גילויי אלימות בעוד 38% ציינו כי נתקלו בגילוי אלימות בודד ול-2% אין עמדה בנושא.

מה לגבי גיבוי המורים? כמעט מחצית מעובדי ההוראה (49%) מציינים כי הם מקבלים גיבוי במידה מסויימת מצוות ביה"ס וההנהלה בראשו, 38% מרגישים שהם מקבלים גיבוי במידה רבה, 11% טוענים כי הם לא מקבלים כלל גיבוי ול-2% אין עמדה בנושא.

בתגובה לממצאים נמסר מארגון עובדי ההוראה של עמותת "יציגים": "נתוני הסקר בו השתתפו קרוב ל-3,500 עובדי הוראה מציגים מציאות קשה ועגומה לה אחראים משרד החינוך ביחד עם האגודות העות'מאניות - ארגון והסתדרות המורים. מאז הקמנו את ארגון עובדי ההוראה יציגים רק אנחנו מהווים את האלטרנטיבה היחידה להצלת מערכת את החינוך של ישראל. בשנתיים האחרונות אנחנו ביציגים מציינים את יום המורה כיום הזיכרון למעמד עובדי ההוראה - אותם אלו שבמשך כל השנים מתעלמים מהמצוקות והקשיים נזכרים יום בשנה כי ישנם כ-200 אלף עובדי הוראה בישראל. עובדי ההוראה מאסו בחגיגות, דורשים ומצפים למעשים שיובילו לשינוי. גם לעובדי ההוראה מגיע לצאת לפנסיה בכבוד, ליהנות מסביבת עבודה מכבדת ולהשתכר בשכר הוגן כראוי לאקדמאים. רק ביום שכל אמא או אבא בישראל יגידו שהחלום שלהם שהילד/ה שלהם יגדלו להיות עובדי הוראה – אז ורק אז נדע שהצלחנו להציל את מערכת החינוך של ישראל".