בשורות טובות לסטודנטים למשפטים: שרת המשפטים איילת שקד חתמה אתמול על תקנות שיעניקו לוועדה הבוחנת של בחינות הסמכת עורכי דין סמכות להעניק פקטור לנבחנים, על פי שיקול דעתה המקצועי. כמו כן, בוטלה "גזירת השליש" - תקנה הקובעת כי כדי לעבור את מבחן ההסמכה על הנבחן לקבל לכל הפחות שליש מהניקוד בכל אחד משלושת החלקים בבחינה.
 
בתוך כך, ח"כ אוסנת הילה מארק (הליכוד) הגישה הצעת חוק שקוראת להעניק ציון עובר לכל מי שקיבל ציון של 50 נקודות ומעלה במבחני לשכת עורכי הדין במועדי דצמבר 2017 ויוני 2018.
 
"מדובר בנבחנים שנפלו בין הכיסאות והפכו לשפני ניסיונות. לשכת עורכי הדין החליטה באמצע המשחק על שינוי כללי המשחק, ושינתה את מבנה המבחנים כך ש־88% מהניגשים לא הצליחו לעבור אותו וכשלו", אומרת ח"כ מארק.
 

אל הצעת החוק של ח"כ מארק הצטרפו יו"ר הקואליציה ח"כ דודי אמסלם, ח"כ אברהם נגוסה וח"כ אחמד טיבי. "לראשונה זה עשרות שנים יש קונצנזוס בכנסת להעביר את החוק, וכלל סיעות הבית הביעו תמיכה פומבית בחוק זה", אומרת מארק.
 
חוץ מסיעות הקואליציה שיצביעו בעד, יצטרפו להצבעה מהאופוזיציה חברי הסיעה המשותפת, חברי המחנה הציוני, חברי יש עתיד וחברי מרצ. "התגייסות כלל הסיעות להעברת החוק רק מוכיחה את העוול הנוראי שנגרם למתמחים, ועלינו לעמוד לצדם ולתקן זאת", אמרה מארק.

איילת שקד. צילום: מרק ישראל סלם
איילת שקד. צילום: מרק ישראל סלם

בשוק עורכי הדין קיבלו את הבשורות האחרונות בחוסר התלהבות. עו"ד בן ציון אדורם, היועץ המשפטי של "אם תרצו": "השוק מוצף בצורה מוגזמת, והרמה של עורכי הדין יורדת בהתמדה. אני חושב שלהקל בפקטור או להעניק ציון עובר בגלל קבוצות אינטרסים זה פופוליסטי. מי שלא הגיע לו לעבור את הבחינה ועושה את זה רק בזכות פקטור - יוריד את הרמה עוד יותר. אני תמה על כך ששרת המשפטים, שהיא אישה מאוד חכמה, תומכת בצעד כזה".
 
עו"ד סער גרשוני אמר: "אני חושב שהבחינות, גם במתכונת חדשה, לא רלוונטיות ומבטאות לא יותר מיכולת שינון. מוזר שההקלות מגיעות עכשיו בסמוך להליכה לבחירות. בכל מקרה, לטעמי צריך לשנותן ולתת משקל רב יותר למהות ולא לפרוצדורה".
 
עו"ד אורי נחמני, מומחה לדיני משפחה, אמר: "ההקלות חסרות משמעות. על מנת לייצר דור חדש של עורכי דין מיומנים נדרש שינוי מהותי, כמו העברת התמחות תחומית בדיוק כמו ברפואה, לא ייתכן שההיצף במקצוע ייצר עורכי דין צעירים שבהיעדר מקומות עבודה יקימו משרדי כולבויניקים, יש צורך בשינוי תפיסת ההסמכה ולא בהקלה נקודתית בבחינה"
 
בהמשך להחלטתה של שרת המשפטים איילת שקד, ציין עו"ד אילן בומבך, שייצג מאות מתמחים בעתירה לבג"ץ: "החלטתה של השרה שקד הינה צעד חשוב לעשיית הצדק למען המתמחים. העתירות שהגשנו בשם המתמחים שנכשלו בבחינות הלשכה שיקפו את חוסר הצדק הקיצוני שבו נהגה הלשכה כנגדם, והחלטות בית המשפט בעתירות אף חיזקו תחושה זו. אני מקווה שלשכת עורכי הדין תמשיך לפעול למען איכות המקצוע אך תוך שמירה על כללי הצדק וצמצום הפגיעה באותם הסטודנטים והמתמחים".