תלמידים רבים ניגשו היום (חמישי) למועד חורף בבחינת הבגרות במתמטיקה, אך מתלונות שהגיעו לידי "מעריב", נראה שהיחידה השלישית לתלמידי כיתות י"ב ברמת 3 יחידות לימוד הייתה קשה במיוחד. מורים סיפרו ל"מעריב" כי תלמידיהם יצאו מתוסכלים וחלקם אף בכו, בגלל שאחת מהשאלות, הראשונה בשאלון, הייתה קשה במיוחד ולדבריהם הייתה ברמת קושי גבוהה שאינה מתאימה לרמה של 3 יח"ל.



"מדובר בשאלה של בעיה מילולית, המלל היה ארוך ומסורבל", הסביר ולדימיר (וובה) גורביץ', מורה למתמטיקה בתיכון גימנסיה חדרה. "ראינו שלתלמידים היה מאוד קשה להתמודד עם השאלה הזו, גם תלמידים שידעו לפתור אותה נאלצו לוותר. הם יצאו אחד אחרי השני מהבחינה ואמרו שלא הצליחו. זו שאלה ברמה מאוד גבוהה, מעבר ל-3 יח"ל, לכל הפחות מתאימה לרמה של 4 יח"ל. גם מי שהתגבר על עניין הניסוח והצליח לבנות את המשוואה, לא הצליח לפתור את זה כי זה דרש טכניקה אלגברית של צמצום נעלם, משהו שבדרך כלל תלמידי 3 יח"ל לא שולטים בזה, אז גם אם הם הבינו את זה הם נתקעו שם".



לדבריו, מפני שמדובר בשאלה הראשונה בשאלון, זה הגביר את הלחץ של התלמידים ובזבז להם זמן רב. גורביץ' מוסיף כי "בשאלון של 4 יח"ל ראינו בעיה מילולית שמכל הבחינות היא הרבה יותר נגישה. הפער בין 3 ל-4 יח"ל צריך להיות חד משמעי והוא באמת משמעותי אבל ראינו בעיה מילולית שהיא הרבה יותר קלה - הניסוח יותר ברור, המשתנים מוגדרים באופן ישיר, לא משהו שמצריך לשבור את הראש. לראות בעיה יותר קלה ב-4 יח"ל, כמורה שמלמד כמעט 10 שנים זה מעלה אצלי סימני שאלה".



"זה לא היה בעבר, לא זכור לי בחינה ברמה כזו קשה", הוא מוסיף. "זה מכלול של דברים שהופך את השאלה לכמעט לא פתירה לרמה כזו של תלמידים. בשורה התחתונה, זה עשוי לפגוע בציונים של התלמידים - מי שהיה בגבול של לעבור או לא, במקרה הזה ייכשל. אולי משרד החינוך צריך לתת הנחייה לעשות סטטיסטיקה - כמה מהתלמידים הצליחו לפתור אותה. אם אני מסתכל על מה שהיה אצלנו, זה שואף לכמעט אפס. זה לגיטימי לתת חלק מהשאלות ברמה יותר קשה אבל זו שאלה לא פתירה".



אלעד אהרון, מורה למתמטיקה ומגיש לבגרויות גמנסיה נתניה רשת תיכון גימנסיה, אמר: "שאלות מילוליות תמיד קשות יותר לתלמידים, אך בהחלט פשוטות יותר ממה שראינו בבגרות הנוכחית. במקום להקל על התלמידים הם היקשו עליהם, כי הנוסח היה מסורבל וארוך מאוד. מספיק שהטבלה של כמות, מחיר, סה"כ, נבנתה בצורה שגויה - ואז התלמיד מאבד המון נקודות, גם אם פתרו נכון את המשוואה".

שירז, שניגשה לבחינה, אמרה כי "דרך הניסוח של השאלה הייתה לא הוגנת. אי אפשר היה להבין מה הם כותבים. הם הוסיפו שם סוגריים והמון דברים שזה לא משהו שאני אמורה להתעסק בו בתרגיל. אני צריכה להתעסק בדברים מתמטיים ולא ברמות כל כך קשות של כתיב, זה לא קשור. אפילו המורה שלי אמרה לי שכשהיא פתרה את השאלה היא לרגע התבלבלה. בוודאות זה פגע בציונים".
 
לטענתה, "ישבתי על השאלה הזו הרבה יותר זמן מיתר השאלות למרות שגם יתר השאלות היו מאוד קשות. זה בעיקר מתסכל, הופתעתי, ציפיתי שרוב הדברים שאתעסק בהם זה יהיה התרגיל עצמו ופחות להבין מה רושמים".

ממשרד החינוך נמסר כי "במטה הבחינות לא התקבלו היום תלונות מיוחדות בנושא השאלון של 3 יחידות. מכל מקום, מבהירים במשרד, כי אם יימצא שהיה קושי חריג, הרי שהמשרד יידע לתת את. מענה הנדרש, ובלבד שהתלמידים לא ייפגעו".