לאחר שהורים רבים מאיימים כי לא ישלחו את ילדיהם מחר (שלישי) למבחן המיצ"ב וקוראים לבטלו ולמצוא שיטת הערכה אחרת, כעת בהסתדרות המורים טוענים כי מנהלי בתי הספר מקבלים איומים מגורמים במשרד החינוך המאיימים שבמידה ולא יגיעו מספיק תלמידים ישללו מהם תקציבים. במכתב ששלחה מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד למנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבוהב, כתבה כי "בימים האחרונים אנו עדים ליוזמה של הנהגות הורים ביישובים ובערים שונות, לא לשלוח את ילדיהם לביה"ס ביום שבו יתקיים מבחן מיצ"ב. במקביל משקיע משרד החינוך מאמצים באמצעות מנהלי מחוזות ומפקחים, לשכנע את הנהגות ההורים לשלוח את הילדים למבחן המיצ"ב".



עוד נכתב כי "להסתדרות המורים נודע שמנהלי מחוזות ברחבי הארץ מאיימים על מנהלים שככל שלא תהיה נוכחות מספקת של תלמידים בבתי הספר לצורך קיום הבחינה, ישללו מבתי ספר אלו תקציבים. הסתדרות המורים לא תקבל התנהלות קשה ופוגענית של מי מנציגי משרד החינוך כלפי מנהלי בתי הספר, במיוחד כשהסיבה להתנהלות הזו היא יוזמה לגיטימית של ההורים". בן דויד ציינה כי "אבקש שמשרד החינוך יפרסם הבהרה שלא תהיינה השלכות על מנהלי בתי הספר או על ביה"ס, כתוצאה ממחאה של הנהגת ההורים".



מנהלי מחוזות משרד החינוך אמרו כי "מבחני המיצ"ב מהווים כלי עבודה חשוב מאין כמוהו לניטור מערכת החינוך. הם מאפשרים למשרד ללמוד היכן להשקיע משאבים, ובאילו מקומות קיימים פערים לימודיים. בעזרתם ניתן לדעת האם התלמידים מוגנים ובטוחים, האם חוו פגיעות ברשתות החברתיות, והאם חוו חרמות או אלימות. בהתאם לנתונים שנאספים, המשרד מקצה את המשאבים ומקדם את המענים הנדרשים. אלה הם הדברים אשר נאמרו על ידי מנהלי המחוזות. כל אמירה אחרת משוללת כל יסוד".


כזכור, לאור צו המניעה שהוציא בשבוע שעבר בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב נגד עיצומי הסתדרות המורים, מבחני המיצ"ב אמורים להתקיים כמתוכנן מחר. על מתכונת הבחינות נסב עימות ציבורי בעקבות ניסיונות לזיוף התוצאות על ידי מנהלי בתי ספר לפני כחודשיים וספקות לגבי מהימנותם. אתמול יו"ר פורום ועדי ההורים היישוביים, עו"ד אייל באום, פנה למשרד החינוך בבקשה לא להכריח תלמידים להיבחן בניגוד לעמדת הוריהם: "הורים רבים בארץ קיבלו החלטה לא לאפשר לילדיהם להיבחן ולשלם את המחיר של הלחץ והעומס שמופעל על הילדים מבתי הספר. אני מבקש ממך לאפשר לילדים ביום הבחינה לא לקיים את הבחינות בהתאם לרצון הוריהם".



פרט להסתדרות המורים ולהורים גם בשלטון המקומי יצאו נגד המיצ"ב. ראשי הרשויות קראו בחודש שעבר לשר החינוך נפתלי בנט לבחון את המשך קיום מבחני המיצ"ב ולדון יחד עם השלטון המקומי בפתרון חלופי. הם קוראים לחסוך את ההשקעה הכלכלית בקיום מבחני המיצ"ב, שאינם משקפים לדעתם את רמת ההישגים של תלמידי ישראל ולא מהווים מפתח לתקצוב הוגן של מערכות החינוך ולעבור להגדרת סל שירותים בסיסי שיתוקצב ע"י המדינה ויינתן לכל תלמיד במדינת ישראל, אשר נחשף ב"מעריב" לפני שנתיים.