אלפי תלמידי תיכון מכל רחבי הארץ ישבתו מלימודים לכמה שעות השבוע במחאה על אוזלת ידה של הממשלה בטיפול בזיהום האוויר ועל הסחבת בקידום האנרגיות המתחדשות. התלמידים שלחו אתמול מכתב לראשי המפלגות המתמודדות בבחירות, בדרישה לקדם את הנושא לראש סדר העדיפויות. פעילות התלמידים היא חלק מתנועת מחאה עולמית של בני נוער, המזהירה מפני אטיות הממשלות בעולם בהיערכות להתמודדות עם משבר שינוי האקלים. "אנחנו הדור שיסבול יותר ממחדלי ההווה, בעולם שלמין האנושי יהיה קשה הרבה יותר לחיות בו", הם אומרים.
 
שביתת תלמידים למען כדור הארץ, הראשונה בישראל, תצא לדרכה בימים חמישי ושישי הקרובים, בהשתתפות עשרות אלפי תלמידים בבתי ספר ברחבי הארץ שכבר הצטרפו ועדיין מצטרפים ליוזמה, כחלק מאירועי "מצעד האקלים 2019", שיתקיים בתל אביב ב־29.3 בהובלת ארגון "מגמה ירוקה" וארגוני סביבה נוספים, כמו גם עיריית תל אביב־יפו. 
 
נכון לעכשיו, מדובר בכ־55 בתי ספר מצפון הארץ ועד דרומה, שתלמידיהם ינצלו את כוחם הפוליטי לראשונה בבחירות הקרובות וכבר הכריזו על הצטרפות ליוזמה הגלובלית נגד חוסר המעש של ממשלות ותאגידים אל מול שינוי האקלים בעולם. התלמידים החלו בשורת פעילויות והפגנות, בדרישה מנבחרי הציבור לפעול ביתר נחישות מול זיהום האוויר הגבוה בישראל ביחס למדינות העולם המפותח, כשמדי שנה מתים בארץ מנזקי הזיהום יותר מ־2,200 בני אדם.
 

בנוסף, דורשים התלמידים קידום מסיבי של אנרגיות מתחדשות ומוחים על היעד הצנוע הנוכחי של ישראל, להכפיל בתוך עשור רק ל־17% את חלקן מסך ייצור החשמל בארץ. התלמידים דורשים להציב יעד שכבר היום רבות ממדינות אירופה הגיעו אליו, של 30%־50% כבר בעשור הקרוב. אלפי התלמידים ישבתו בימי חמישי ושישי, כשבזמן השביתה יגייסו תלמידים נוספים לפעילות. הם יצעדו למקום מרכזי בעירם, ושם יערכו הפגנות או מיצגים.
מכתב למתמודדים בבחירות

אתמול, כאמור, שלחו מובילי המחאה מכתב לראשי המפלגות המתמודדות בבחירות לכנסת ה־21, שבו הם דורשים מהנבחרים לשים את משבר האקלים בראש סדר העדיפויות של הממשלה והכנסת. "אנו, בני נוער מרחבי הארץ, פונים אליכם מתוך דאגה כנה ופחד ממשי לעתיד שלנו. אנו דורשים מהממשלה הנכנסת להציב את משבר האקלים בראש סדר העדיפויות ולפעול לקידום הצעדים הבאים: מעבר מהיר וצודק ל־100% אנרגיה מתחדשת עד שנת 2050, קידום חוק האוסר מכירה של פלסטיק חד־פעמי כמקובל במדינות רבות בעולם, פיתוח תחבורה ציבורית נקייה ויעילה כחלופה לרכבים פרטיים, הטלת מס גבוה על מוצרים מהחי, שכן תעשיית המזון מהחי אחראית מובילה ומרכזית למשבר האקלים ולפליטת גזי החממה".
 
בנוסף, דורשים התלמידים הפעלת "תוכניות לימודים מעמיקות על משבר האקלים בכל כיתות הלימוד - א'־י"ב". לטענתם, "אם אתם, המבקשים כעת את קולות הציבור, לא תפעלו עכשיו לעצור את התחממות האקלים, זו תהיה בכייה לדורות. איזה ערך יהיה לתפקיד שלכם כנבחרי ציבור? איזה ערך יהיה לכם כהורים וכסבים, אם המדינה שתישאר כאן בעוד עשורים בודדים תהיה שטחים חרבים ונטולי חיים? הקהילה המדעית מזהירה בקול חד וברור זה שנים רבות ממשבר האקלים המסכן את כדור הארץ ואת החיים עליו. שש שנות בצורת רצופות בישראל וגלי חום קיצוניים הם רק חלק מההשפעות של משבר האקלים שמתחיל לתת את אותותיו בקול חד וברור. שינוי האקלים הוא המשבר הכי גדול שיצרו בני האדם, והוא הבעיה הכי דחופה שיש לנו כיום. מדובר באוויר, במים ובמזון שלנו, בהרס כל הדברים הבסיסיים המאפשרים לנו לחיות". 
 
"זעקת בני הנוער"
אוהד קלמנוביץ (16), תלמיד בית הספר הר וגיא מקיבוץ אורטל: "שלא במודע, אנשים רבים גורמים לעולם נזק רב. יש לעורר את הציבור ולהניע אותו לפעול. אני קורא לנבחרי הציבור לעשות שינוי, לקחת יוזמה ולפעול למען הדורות הבאים". זואי ספיר, בת 17, מתיכון עירוני ה' בתל אביב, מוסיפה: "אני שובתת כי הגיע הזמן שנתייחס לעולם שלנו כמו אל הבית היחיד שלנו. לא הגיוני שבמערכת הבחירות הקרובה לא נשמע על משבר האקלים. אני לא רוצה להגיע לגיל 30 ולדעת שאי אפשר יותר לעשות כלום, השינוי חייב לקרות עכשיו".

"אנחנו הדור שיסבול ממחדלי ההווה"
"אנחנו הדור שיסבול ממחדלי ההווה"

אורי נחמני ויערה פרץ, פעילות בארגון "מגמה ירוקה", התומכות ומלוות את שביתת התלמידים למען האקלים: "זעקתם של בני הנוער נובעת מתוך דאגה וחרדה אמיתית לעתידם. הם נלחמים על העתיד שלהם ודורשים זאת גם מהפוליטיקאים. מדובר ביישום צעדים, שבמקומות אחרים בעולם כבר החלו ליישם מזמן, כמו גמילה מנפט וגז טבעי לטובת אנרגיות מתחדשות, השקעה בתחבורה ציבורית והוצאת פלסטיק חד־פעמי מחוץ לחוק". 
 
מחאות התלמידים יתקיימו בין היתר במהלך מרתון ירושלים ביום שישי, באירוע מחאה גדול בכיכר הבימה בתל אביב, בהפגנה מול קריית הממשלה בחיפה, בהפגנה של תלמידי כפר סבא מול בניין העירייה, בצעדת תלמידי "נטעים" ברמת גן ובעשרות פעילויות נוספות, בין היתר בתיכון הסביבתי בשדה בוקר, במזכרת בתיה, אשקלון, תל מונד, טבעון, קיבוץ דפנה בגליל, מעלה שחרות בערבה ועוד.