חצי שנה לאחר שפורסם ב"מעריב" על כך שמתקבלים ללמד בבתי הספר מורים לאנגלית שאינם מוכשרים לתפקיד, ושרמתם לא מספיק גבוהה, על מנת ללמד שפה זרה, אתמול דוח מבקר המדינה עסק בין היתר בדיוק בסוגיה חמורה זו. לפי הדוח, המחסור במורים איכותיים קיים בעיקר במקצועות המתמטיקה, אנגלית ועברית. שיעור המורים בעלי ההכשרה המתאימה להוראת המתמטיקה והאנגלית עמד בתשע"ח בחינוך היסודי והעל יסודי על כ-40% ובהוראת העברית התמונה עגומה יותר ורק ל-12% מהמורים בחינוך היסודי יש את ההכשרה המתאימה ובעל יסודי לכ-36%.



"בושה וחרפה", אומרת היום ל"מעריב" ר', מורה לאנגלית זה 30 שנה. "ידעתי שיש מורים ללא הכשרה ואני מכירה אישית אחת כזאת, אבל המספר פשוט הפתיע אותי. מנהלים לוקחים מורים ללא הכשרה רק בגלל שהם מדברים אנגלית או אולי בגלל שהם עשו 5 יח"ל מתמטיקה, איך מגיעים להיות מורה לעברית ללא הכשרה? למה כי אותו המורה מדבר עברית? איום ונורא".



"אנחנו עם הספר, איך זה שהחינוך שלנו ברמה כל כך נמוכה ואין לנו מורים כך שצריך לקחת מורים שאין להם שום הסמכה, שום תואר. אני למדתי תואר ראשון ושני, עשיתי תעודת הוראה, השתלמויות בלי סוף, גם לימדתי השתלמויות ואני מקבלת שכר נמוך. אולי אם היוקרה שההוראה צריכה לקבל תבוא מלמעלה אז יהיו יותר מורים, למה שיהיו מורים עם כל השעות והעבודה והמשכורת הנמוכה? איפה מדינת ישראל? שיתעוררו. המדינה צריכה להתעורר כי אם לא יתקנו את המצב, לא נהיה יותר עם הספר, נהיה עם הטלוויזיה, עם הווטסאפ".



פרופ' תמר אריאב, נשיאת מכללת בית ברל ומי שעמדה בראש ועדת אריאב ביולי 2003, שהקימה מל"ג לפי הצעתה של שרת החינוך ויו"ר מל"ג דאז לימור לבנת, ועדה משותפת למל"ג ולמשרד החינוך שדנה בהכשרה להוראה, אומרת כי "רק במערכת החינוך הישראלית לוקחים מורה שלמד חינוך יסודי ומציבים אותו בחינוך העל יסודי. אכן יש מחסור מטורף במורים בכל המקצועות אך משום מה משרד החינוך לא מודה בחוסר הזה והראיה לכך שהוא חוטף את הסטודנטים שלנו בעודם לומדים".



"משרד החינוך פשוט לוקה בתכנון הארוך טווח"

בדוח המבקר נכתב כי "תהליך האיתור וההשמה של מתמחים ומורים חדשים אינו יעיל ומתבצע ללא יד מכוונת, ללא ראייה כוללת, ללא סנכרון בין האגפים השונים במטה המשרד וללא כל פיקוח". פרופ' אריאב מדגישה גם היא כי "הקושי הגדול הוא בהשמה של המורים. המכללות מצידן מנסות לעזור אך איך מערך הגיוני ומוסדר שייצר הלימה בין הביקוש להיצע או בין ההיצע לצורך. אז תוהים למה מורים נוטשים? כי מציעים להם עבודה שעה וחצי מהבית. כמומחית לתכנון ארוך טווח בכל הקשור להוראה אני כבר שנים טוענת כי משרד החינוך פשוט לוקה בתכנון הארוך טווח שלו ובמצב הזה אנחנו כמוסדות חינוך אמורים לתפקד ולנהל סגלים וצוותי הוראה כשאנחנו לא יודעים מה צופן לנו העתיד וחיים משנה לשנה".



אבי קמינסקי, יו"ר איגוד מנהלי אגפי החינוך ברשויות המקומיות, התייחס גם הוא לדוח ואומר כי "קראנו בצער רב את הדברים שנכתבו בדוח המבקר. מזה למעלה משני עשורים, החינוך אינו נמצא בראש סדר העדיפויות הלאומי ועל כן לא מוקצים לו המשאבים הראויים והנחוצים. צוותי ההוראה הפועלים במוסדות החינוך עוסקים בעבודה קשה ותובענית שתכליתה הכנת הדור הבא לאתגרים העומדים בפניו והקניית ידע. איגוד מנהלי החינוך שואף לקידום ופיתוח ההון האנושי בענף ההוראה ומקיים פעילות חשובה בנושא זה. אנו מקווים כי הממשלה הבאה שתקום תפנה יותר משאבים לחינוך ותציב אותו כיעד לאומי".