מזה מספר חודשים מתנהלת מחאת הורים ביישוב שוהם, החוששים כי אחד מבתי הספר היסודיים הממלכתיים ביישוב עלול לשנות אופיו, וזאת לאור בחינת ראש המועצה את הנושא לאור הדלדלות צפויה במספר התלמידים.



במועצה החליטו למנות יועצת חיצונית לנושא - דלית שטאובר, לשעבר מנכ"לית משרד החינוך, שאמורה לגבש בימים הקרובים את המלצותיה ובהן ההחלטה ממנה ההורים חוששים - שינוי פניהם של בתי הספר היסודיים "אבן חן" ו"צוקים" והפיכתם מפיקוח ממלכתי למשולב - חילוניים ודתיים.



"זה ביה"ס הראשון שהיה ביישוב, הוא ממוקם גבוה בכל המבחנים הארציים וזוכה בהמון פרסים", אומר ל"מעריב" ל', אחד מיוזמי המחאה ומסביר כי יש בו כיתת קשת - כיתה המשלבת תלמידים דתיים וחילוניים, שככל הנראה ביה"ס יוסב לחלוטין למסלול זה ותישאר רק כיתה אחת של מסלול ממלכתי.



מ' מוסיף גם כי שני גנים ממלכתיים עלולים לשנות אופיים בשנה הבא. "מדובר ביישוב שיש בו 8% דתיים", הוא מסביר. "הקהילה מאוד מחוברת ואף פעם לא היו בעיות, רק מאז שראש המועצה עשה את הצעד הזה החלו בעיות והתחילה מחאה של הורים".



ההורים טוענים כי למרות שבמועצה טוענים כי קיימת בעיה דמוגרפית ואין מספיק תלמידים על מנת למלא בי"ס, שכונות חדשות ביישוב אמורות להתאכלס לצד מיזמי מחיר למשתכן ופרויקטים נוספים, כך שלדבריהם הם ערכו בדיקות, וצפי התלמידים המיועדים לביה"ס הממלכתי, גבוה מנתוני המועצה.



"קורים ביישוב תהליכים שאמורים להביא משפחות צעירות ולזה אין התייחסות הולמת מצד המועצה", מדגישה נ', אם לילדה שעתידה לעלות לכיתה א'". "במועצה הציגו נתוני צפי ילודה נמוך והתחושה היא שיש חסר בנתונים ושעל פי זה רוצים לסגור בית ספר. הבקשה שלנו פשוטה - חכו עד שיהיה אכלוס לשכונה, שנדע בכמה ילדים מדובר".



בשבוע שעבר ההורים והתלמידים השביתו את הלימודים ביום שישי למשך שעה והם מתכוונים גם מחר לעשות זאת, במקביל למחאת אוהלים באחד הפארקים ביישוב וצעדה של ההורים מביה"ס למועצה.



ההורים טוענים כי לחלקם נשלחו מכתבי איום למקומות העבודה ו"נוצר מצב לא נעים אחרי שביישוב הייתה הרמוניה". לדבריהם, "זה לא התחיל ממאבק נגד דתיים, אבל נוצר פה מצב של כפייה. זה לא הורים שממהרים להשבית את ביה"ס, אף אחד לא מחפש מלחמות".



ממועצת שוהם נמסר בתגובה: "אנו מחוייבים להענקת חינוך איכותי לתלמידים ביישוב כפי שפעלנו תמיד, מתוך ראייה של כלל תלמידי היישוב וצורכי המערכת כולה. כתוצאה מהמצב הדמוגרפי הקיים בשוהם, הירידה המתמשכת במספרי התלמידים בשכבות הגיל עלולה לפגוע בתפקוד של חלק מבתי הספר היסודיים.



מסיבה זו החליטה המועצה, בשיתוף משרד החינוך, לצאת להליך מקצועי של בחינת מערכת החינוך היסודי, בעזרתה של שטאובר, הבוחנת בימים אלה את כל ההיבטים הדמוגרפיים והפדגוגיים הנוגעים לשוהם. שטאובר נפגשה עם כל הנהגות ההורים, וקבוצות הורים נוספות שביקשו להביע עמדתן, צוותי חינוך ומנהלי בתי ספר. היא צפויה להגיש המלצותיה בעוד כשבוע. אנו מודעים לכך שכל שינוי טומן בתוכו חשש מאי הוודאות, ועושים הכל כדי לגבש בהקדם את ההמלצות המיטביות למען כלל תלמידי היישוב".