במתווה החדש לבחינות הבגרות שפורסם אתמול על ידי משרד החינוך, שבמסגרתו הוחלט כי בחינות הבגרות יתקיימו החל מ־22.6 ועד סוף חודש יולי, התבשרו התלמידים כי החופש הגדול יצומצם משמעותית ועבור חלקם יידחה מועד גיוסם לצה"ל.

בשבועות האחרונים התבשרו התלמידים כי הם צפויים לאבד מספר ימי חופש במהלך יולי־אוגוסט, אולם כעת, לאחר שפורסם מתווה הבחינות החדש, עולה כי החופש הגדול יהיה קצר מתמיד עבור תלמידי התיכון, שיסיימו את בחינות הבגרות שלהם רק בסוף חודש יולי.

התלמידים עצמם, שהתבקשו אתמול לחוות דעה על המתווה החדש, דווקא טוענים כי צמצום החופש הגדול כלל אינו מטריד אותם, במיוחד כאשר הם שוהים כעת ב"חופשה יזומה" מבתי הספר. דאגתם העיקרית היא להבטיח כי הם יזכו בתעודת בגרות, כאשר חלקם מטילים ספק ביכולת משרד החינוך לעמוד במשימה. חוסר הוודאות בנוגע למועד חזרה לספסל הלימודים רק מוסיף לדאגה זו.


נועם כהן, תלמיד תיכון (17) מהמרכז, מסביר כי "הבעיה המרכזית בכל הסיפור הזה היא לא צמצום החופש הגדול אלא צמצום הבגרויות ושינוי במערכות הלימוד. תלמידים בכל הארץ לא נמצאים במסגרת לימודית שמתאימה לגיל שלהם אלא במסגרת הדומה לקייטנה. לא תמיד הזמן הפנוי מנוצל לטובת הלימודים והתקופה החשובה ביותר בכל 12 שנות הלימודים למעשה נהרסת עבורנו".

תומר, תלמיד כיתה י"א, מוסיף כי "המהלך של משרד החינוך ראוי. טוב שהם מקצרים את החופש הגדול בהתחשב בכל מה שקורה פה. אני רק מקווה שבחינות הבגרות יתקיימו כמו שצריך".

איתי שולמן, תלמיד כיתה י"ב: "אני לא חושב שיש אף תלמיד שהיה שמח לקצר את החופש הגדול, אבל בהתחשב במצב הקיים אני לפחות מעוניין להוציא תעודת בגרות ומשתדל לשמור על שגרה כמה שיותר רגילה. בתור תלמיד י״ב, אני מנסה לשמר את החוויה של בית ספר כמה שאפשר. אני באמת מאמין שההחלטות בנוגע לקיצור החופש הגדול נעשות לטובתנו".