בשורה להורים: שר החינוך יואב גלנט ויו"ר ועדת החינוך ח"כ רם שפע הודיעו היום (שלישי) כי תשלומי ההורים לשנת הלימודים הקרובה יופחתו ב-50%. המתווה עליו סיכמו השניים עלה היום להצבעה בוועדת החינוך. 

לאחר דיונים ארוכים ומורכבים שנמשכו שבועות ארוכים סיכמו השניים כי בשלב הראשון ההורים בישראל ישלמו רק מחצית מהסכום עבור השירותים שיינתנו בוודאות בשנה"ל תשפ"א. על תשלום שארית הסכום ידונו בעוד שלושה חודשים בהתאם למצב. 

לפי המתווה, בשלב הראשון, ההורים ישלמו רק מחצית מסעיף הטיולים, מחצית מסעיף סל התרבות, ומחצית מסעיף של"ח. סעיף השאלת הספרים ישולם במלואו.

בשלב השני, תתקבל החלטה לגבי התשלום הנותר של סעיפים אלו ועל הסעיפים הנוספים ותאושר גבייה בהתאם למצב. כמו כן, יוקצה סכום של 70 מיליון שקלים עבור מלגות למי שזקוק לכך. 

וועדת החינוך (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
וועדת החינוך (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)

שר החינוך יואב גלנט: "הורדת חלקם של ההורים בנטל הכלכלי הכרוך בחינוך ילדיהם היא חלק מתפיסתי באשר לאחריות המדינה כלפי אזרחיה. אישרנו היום את התכנית להוזלת תשלומי ההורים ולהקלה בתנאי התשלום, לשנת הלימודים תשפ״א. הוזלת העלויות תסייע לכל משפחה, בצל המשבר הכלכלי איתו אנחנו מתמודדים בשנה האחרונה. משרד החינוך בראשותי יוסיף לשים את התלמידים, המורים וההורים במוקד העשייה - נמשיך ונפעל כדי לסייע להם לעבור את התקופה המורכבת הזאת".

יו"ר ועדת החינוך ח"כ רם שפע: "הבאנו בשורה ענקית להורי ישראל, לראשונה כמחצית מתשלומי ההורים יישארו בשלב זה בחשבון הבנק שלהם ולא ישולמו מראש כצ'ק פתוח לבתי הספר. אני מודה לשר גלנט ולצוות משרד החינוך על שחברו אליי בהבנה כי אנו נמצאים בתקופה קשה ויש לעשות הכל על מנת להקל על ההורים. אני סומך על מנהלי בתי הספר שידעו לייצר את הפתרונות החינוכיים המתאימים ביותר עבור הילדים תוך התחשבות מקסימלית בהוריהם".

שר החינוך יואב גלנט מציג את מתווה החזרה ללימודים (צילום: אבשלום ששוני)
שר החינוך יואב גלנט מציג את מתווה החזרה ללימודים (צילום: אבשלום ששוני)

מנכ"לית המועצה לשלום הילד, עו"ד ורד וינדמן,  מסרה: "גם לאחר ההחלטה על גבייה בשתי פעימות, תשלומי ההורים נותרו מס ילדים ותשלומים מרצון נותרו תשלומים מכורח. "הצבעה בעד תשלומי ההורים היא הצבעה בעד הנצחת פערים וקיפוח, במיוחד בעת המשברית של היום על רקע המצב הכלכלי - חברתי המתדרדר נוכח השלכות הקורונה".

לדבריה, המועצה לשלום הילד השתתפה בשלושת הדיונים האחרונים של ועדת החינוך ודרשה לבטל את תשלומי ההורים ולבקש מחברי הכנסת שלא לאשר אותם, ולכל הפחות לדרוש ממשרד החינוך להציג מתווה הפחתה רב שנתי עד לביטול מלא של התשלומים. "יש לבטל לחלוטין את תשלומי ההורים המשמשים כמעין מס חינוך רגרסיבי המוטל על ההורים בישראל. מנגנון תשלומי ההורים, במתכונתו, מביא לאי-שוויון ולהגדלת פערים בין תלמיד לתלמיד ובין בית ספר לבית ספר, הכל לפי היכולת הכלכלית של משפחת התלמיד", מסרה וינדמן.

"כמו כן, מאחר והגבייה בפועל מוטלת על בתי הספר, הדבר מביא לחיכוכים בין צוותי החינוך לבין ההורים, המתנהלים פעמים רבות על גבם של התלמידים. כך, תשלומי הורים סותרים באופן יסודי את עקרון השוויון, את הזכות הבסיסית לחינוך, את רוח חוק חינוך חינם, ומהווים כר נרחב להשפלת תלמידים וקיפוחם, תוך הגדלת הפערים במערכת החינוך".