ועדת החינוך בכנסת בראשות ח"כ רם שפע ביטלה היום (רביעי) את מתווה משרד החינוך ללימודים במרחב הפתוח, שאפשר למידה בקבוצות של עד 15 תלמידים במרחק של מאה מטר בין קבוצה לקבוצה בשטח פתוח. "התקנות חסרות היגיון ואני קורא לקבינט הקורונה לתקן אותן בהקדם", מסר ח"כ שפע.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התייחס לנושא במהלך טקס חתימת הסכם המדע עם ארצות הברית, שיחול על יהודה ושומרון והדגיש כי "מחר נדון בקבינט הקורונה על המתווה הכולל". עוד הוסיף נתניהו: "אני דן עם אנשי משרד החינוך והרשויות המקומיות על שיפור מתווה החינוך, תוך בדיקה של חלופות ואפשרויות שונות".

איתי קרויטרו, יו"ר מועצת התלמידים הארצית, בוועדת הקורונה

לדבריו, במהלך הדיון שנערך אתמול בנושא הלמידה בשטח פתוח, אף גורם מקצועי לא הצליח להסביר את הגבלת הקפסולות ל15 תלמידים במרחק 100 מטרים בצורה שמניחה את הדעת ולכן ועדת החינוך לא אישרה את המתווה, וקראה לממשלה לתקן אותו למתווה הגיוני יותר שיאפשר יותר שעות לימוד.

בין היתר דרשו בוועדה להגדיל את הקפסולות ל-20 תלמידים ולהקטין את המרחק הנדרש בין קבוצות ל-50 מטרים. "כל גורמי המקצוע מסכימים איתי שיש לבטל את התקנות חסרות ההיגיון", הדגיש שפע. "הנתונים עליהם מסתמכים במשרד הבריאות נוגדים את חוזר מנכ"ל משרד החינוך בנוגע לגודל הכיתות".

כאמור, הוועדה דחתה פה אחד (ברוב של תשעה ח"כים) את מתווה הקפסולות ללמידה בשטח פתוח שהציעה הממשלה. ח"כ עוזי דיין תמך בהשארת מרחק 100 המטרים. הוועדה קראה למשרד החינוך ולמשרד הבריאות לתקן את התקנה ולאפשר לקבוצה של 20 תלמידים ללמוד בשטח פתוח ובמרחק של 50 מטרים בין קבוצה לקבוצה, זאת במקום קבוצה של 15 תלמידים ובמרחק של 100 מטרים כפי שניסח משרד הבריאות. 

"התקנות שהגישה הממשלה לא הגיוניות. אף גורם מקצועי לא הצליח להסביר את הגבלת הקפסולות ל-15 תלמידים", מסר שפע. "גם משרד החינוך לא הצליח להסביר זאת בישיבה הבוקר. ניסוח מחודש של התקנות יאפשר לתלמידים יותר שעות לימודים ויציל את שנת הלימודים".

ח''כ רם שפע מצביע נגד מתווה הממשלה בוועדת החינוך (צילום: לירון וייס, דוברות הכנסת)
ח''כ רם שפע מצביע נגד מתווה הממשלה בוועדת החינוך (צילום: לירון וייס, דוברות הכנסת)

ועדת העבודה דחתה את מתווה ימי הבידוד: "תהיה כאן אנרכיה"

בתוך כך, גם ועדת העבודה, הרווחה והבריאות דחתה את החלטת ממשלה והחליטה היום שלא לאשר את מתווה ימי הבידוד. יו"ר הוועדה, ח"כ חיים כץ, אמר למשרד האוצר: "ממחר תהיה כאן אנרכיה, ואתם תצטרכו להסביר את זה". 

המתווה המוצע ביקש לחלק את נטל ימי הבידוד בין העובדים, המעסיקים והמדינה. במהלך הדיון דרש ח"כ כץ שהמדינה תישא באופן מלא בעלויות הבידוד, לכל הפחות עבור עסקים קטנים של עד 23 עובדים. לאחר שנציגי משרד האוצר לא נענו לדרישה, פיזר ח"כ חיים כץ את הדיון מבלי לאשר את הצעת החוק. 

בתום הדיון התרעם כץ על ההחלטה: "ממחר כל עובד שיגידו לו להיות בבידוד יבין שהוא לא חייב, כי לא דואגים לו. אם אין לו כסף לאוכל לילדים, הוא ילך לעבודה. תהיה כאן אנרכיה ואתם תצטרכו להסביר את זה".

ח''כ חיים כץ בוועדת העבודה (צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)
ח''כ חיים כץ בוועדת העבודה (צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)