שר החינוך יואב גלנט, שר האוצר ישראל כ"ץ, יו"ר השלטון המקומי חיים ביבס, יו״ר מרכז השלטון האזורי שי חג׳ג׳  פרסמו היום (ראשון) את מתווה ההפעלה של התכנית "בתי הספר והגנים מלמדים בקיץ". התכנית, המיועדת לילדי הגנים ולתלמידי כיתות א'-יא', תכלול מענים רגשיים, חברתיים ולימודיים ותחל לפעול החל מה-21 ביוני עם תום הלימודים הרשמיים בחטיבות הביניים ובחטיבה העליונה. ב-1 ביולי יצטרפו ילדי הגנים ותלמידי בתי הספר היסודיים.

השר גלנט אמר כי "בשנה האחרונה פעלו מנכ״ל משרד החינוך והצוותים המקצועיים במשרד בהנחיתי לגיבוש תכנית לאומית למיפוי ולצמצום פערים רגשיים וחינוכיים. הודות לשיתוף פעולה מיטבי עם משרד האוצר והשלטון המקומי - אני שמח להציג היום לתלמידים, להוריהם ולצוותי החינוך וההוראה בישראל תכנית מקיפה - הכוללת מסגרת מפוקחת, איכותית, ועשירה שתתן את המענים הטובים ביותר לפערים הפדגוגיים והרגשיים שנוצרו בשנה החולפת".

עוד הוסיף גלנט, כי "כשר החינוך, במשמרת הקשה והייחודית הזאת, אני עושה ואעשה הכל כדי לסייע לתלמידות ולתלמידי ישראל - שכן הם דור העתיד של מדינת ישראל וראויים למעטפת החינוכית הטובה והרחבה ביותר. בעזרת אנשי החינוך וההוראה  המצוינים שלנו נצלח את המשימה הגדולה הניצבת בפנינו - צמצום הפערים שנוצרו במערכת החינוך. אני מודה לראש הממשלה, בנימין נתניהו, לשר האוצר ישראל כ"ץ, ליו"ר השלטון המקומי חיים ביבס ולראשי ארגוני המורים וההורים על ההיענות וההירתמות למען תלמידי ישראל".

שר האוצר ישראל כ"ץ אמר, "אני מברך על התכנית שגובשה, אשר מהווה אבן דרך נוספת לשיקום המשק הישראלי. באמצעות מתן מסגרת חינוכית ומענה לילדים שעברו תקופה ארוכה של חוסר ודאות ושגרה לא רציפה, תינתן להורים אפשרות לצאת לעבודה, להפעיל את המשק ולאפשר לו להמשיך בתהליך ההתאוששות. משרד האוצר בהובלתי יוסיף לגבש פתרונות שיטיבו עם המשק ועם החברה במדינת ישראל".

חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי אמר כי "השלטון המקומי מפעיל את תוכניות הקיץ של המשרד בשנים האחרונות. אנחנו מברכים את שרי החינוך והאוצר שאפשרו הקיץ, להפעיל תכנית רחבה שנותנת מענה לכל שכבות הגיל. מדובר בצו השעה לאחר התקופה הקשה אותם חוו התלמידים, ההורים וצוותי החינוך. אנו תקווה כי עובדי ההוראה והמנהלים יתגייסו  ויקחו חלק בתוכנית, למען הצלחתה המיטבית".

שי חג׳ג׳ יו״ר מרכז השלטון האזורי הסביר כי "מערכת החינוך נפגעה יותר מכולם מהשנה הזו, ועכשיו כשנוסף לזה גם מבצע ״שומר החומות״, ברור לחלוטין שיש חובה להאריך את שנת הלימודים, כדי להחזיר לתלמידים לפחות חלקית, את מה שנגרע מהם בשנה הקשה הזו. תודה לכל הגורמים שחברו יחד, ובראשם ראש הממשלה, שר החינוך ושר האוצר, כדי לאפשר את הארכת שנת הלימודים".

התכנית גובשה על ידי גורמי המקצוע במשרד החינוך, לאור מדיניות שר החינוך לצמצום הפערים הרגשיים, החברתיים והלימודיים שצברו תלמידי ישראל לאורך משבר הקורונה. 

המתווה נבנה על פי מיפוי הצרכים שערך המשרד בקרב התלמידים וההורים בכל שכבות הגיל, באמצעות המחוזות ובהתאם לבקשת השלטון המקומי, הרשויות המקומיות והמועצות האזוריות. 

התכנית שמה דגש על שמירת הרצף החינוכי, הגברת החוסן האישי, מוגנות התלמידים והקלת נטל התשלומים על ההורים. בתכנית מכלול של מענים המותאמים לשכבות הגיל מגן ועד לכיתה יא'. 

להלן עיקרי התכנית: 

התכנית תכלול פעילויות העשרה וחוויה לדוגמה: פעילויות סביב ספרים בשילוב תיאטרון, תיאטרון בובות ויצירה. היא תוכל לכלול גם פעילות של מוטוריקה עדינה - גזירה, הדבקה, לישה, ציור, פיסול. משחקי תנועה, ריקוד ופעילות גופנית. פעילויות יצירה והבעה באמצעות חומרים לשם עיבוד רגשי של חוויות הילדים וביטוי אישי. פעילות חוויה עם צבעים, אולימפיאדה בגן, בעקבות בעלי-חיים, אוספים ותחביבים, אירוויזיון או פסטיבל. 

במסגרת התוכנית השבועית ישולבו גם תכניות "מעברים" - ליצירת רצף חינוכי בין גן הילדים וכיתה א', ו"שמש בכיסים" – לחיזוק תחושת החוסן, הגברת תחושות של רווחה נפשית אישית והעמקת הקשרים החברתיים בחברת הילדים, באמצעות משחקים. 

בנוסף תעשה עבודה ממוקדת בקבוצות קטנות עם ילדי הגן העולים לכיתה א' בתחומי הדעת, שפה ומתמטיקה. העבודה עם ילדים בגיל 3-4 תתמקד בהעשרת השפה הדבורה, העשרת אוצר המילים ותרגול של שיח. 

בבית הספר היסודי תפעל התכנית בין ה-1 ביולי ל-21 ביולי ותתמקד בהיבטים הרגשיים-חברתיים ובהיבט הלימודי: מיקוד הנושאים הרגשיים- חברתיים ייעשה בהתאם לשכבות הגיל, כאשר בכיתות א'-ד' יומלץ שהנושא המרכזי יהיה "אוצר החברות" ובכיתות ה'-ו', יומלץ שהנושא המרכזי יהיה "אני ואתה נשנה את העולם".

יומלץ שהתכנית תכלול פעילויות של העצמה רגשית-חברתית, פעילויות חברתיות, משחקים ותנועה. לצד אלו יתקיימו פעילויות העשרה, כאשר מידי יום יומלץ להקדיש שעה אחת, או יום מרוכז בשבוע לטובת אומנויות, ספורט, תנועה, תיאטרון, מוזיקה, מוזיאון, סיורים, טיולים ולמידה חוץ כיתתית. בתי הספר יוכלו גם לתכנן שבוע חקר המצאות ותגליות, שבוע summer school או שבוע אתגרי בספורט.

בהיבט הלימודי: כיתות א'-ב' יעסקו במקצועות הליבה: שפה ומתמטיקה, כיתות ג'-ד' מיקוד הלמידה יהיה בתחום השפה, המתמטיקה והאנגלית וכיתות ה'-ו': מיקוד הלמידה יהיה בתחום השפה, המתמטיקה והאנגלית. 

מודל השתתפות ההורים: המשרד יקצה תקציב לטובת חלוקת מלגות לתלמידים נזקקים על פי הצורך ובהתאם לשיקול הדעת של בתי הספר והרשויות. רשויות באשכולות למ"ס 4-1:  ההורים אינם משתתפים במימון התוכנית, רשויות באשכולות למ"ס 7-5: נוסף על השתתפות משרד החינוך והרשויות במימון, גובה השתתפות ההורים הוא 300 ש"ח לכל תלמיד בכיתות גן עד ו' למשך כל התוכנית (20 ₪ ליום) ורשויות באשכולות למ"ס 10-8: נוסף על השתתפות משרד החינוך במימון, גובה השתתפות של ההורים הוא 450 ש"ח לכל תלמיד בכיתות גן עד ו' למשך כל התוכנית.  (30 ₪ ליום).

בעל יסודי (ז'-יא') התכנית תחל לפעול מה-21 ביוני ותימשך באופן גמיש על פי החלטת בית הספר וצורכי התלמידים. התוכנית תאפשר מענה מותאם לקבוצות רלוונטיות או לכלל התלמידים במשך תקופות משתנות, הכל לפי שיקול דעתו של מנהל ביה״ס ובכפוף לאבחון הספיציפי באשר למוסד החינוכי ולמשאבים המוקצים. 

ההיבטים הרגשיים והחברתיים יתמקדו בהעצמה רגשית וסדנאות חוסן, חיזוק תחושת השייכות, פעילויות הכנה לצה"ל, התנדבות בקהילה, סיורי מורשת ושל"ח וכן קורסי העשרה בתחומי רוח וחברה. 

ההיבטים הלימודיים יתמקדו במקצועות הליבה: שפה, מתמטיקה, אנגלית ומדעים. בכיתות ט' יינתן לתלמידים מענה ממוקד נוסף לקראת המעבר שלהם לתיכון, בדגש על מיומנויות של המאה ה-21', בהן: למידה עצמית, בינתחומית ואוריינות דיגיטלית. המענים יכללו מיקוד במקצועת הליבה ובמקצועות ההבחנות בהמשך. העבודה עם תלמדי י'-יא' תעסוק בהכנתם להבחנות במקצועות בהם הם צפויים להבחן בבגרות.  

בתי הספר יוכלו להשתמש בתכניות קיימות ובאמצעות התקציב החדש להרחיב אותן (כמו: המחצית השלישית וליב"ם). במסגרת התכנית בית הספר רשאי לגבות תשלום של דמי רצינות בגובה של עד 30 ₪ ליום יעוגן באופן דיפרנציאלי.