גורמים בכירים במשרד הבריאות תוקפים את מתווה החזרה ללימודים שהציג משרד החינוך. "זה מעט מדי, וזה יהיה מאוחר מדי", סבור בכיר במשרד שהוסיף: "אין מנוס מקפסולות, ואסור לקצר את ימי הבידוד. כל גורמי המקצוע ברחבי העולם הבינו שקיצור בידוד הוא מהלך מסוכן, קל וחומר בתוך בתי ספר, שעלולים ברגע להפוך לאירועי הדבקה המוניים ברמה האזורית".

ראש הממשלה נפתלי בנט בדיון היערכות לפתיחת שנת הלימודים, קרדיט: עומר מירון, לע"מ

במקביל, גורמים שהשתתפו בדיון המיוחד שקיים שלשום ראש הממשלה נפתלי בנט, בנושא מתווה פתיחת שנת הלימודים במערכת החינוך, אמרו אתמול כי בנט תומך ברעיון שיעודד ויאפשר מתן חיסונים במוסדות החינוך. על פי אותם הגורמים, מי שמתנגדת למהלך היא שרת החינוך יפעת שאשא ביטון.

זו אינה המחלוקת הראשונה עם שאשא ביטון, כאשר מוקדם יותר השבוע מספר שרים בקבינט הקורונה האשימו אותה בהתנהלות פופוליסטית ולא אחראית. על פי הדיווח, השרים טענו כי היא "עסוקה בעיקר בעצמה ובכותרות לתקשורת, היא התאהבה בפוזיציה ומתעלמת מהמלצות גורמי המקצוע. היא הוציאה הודעה לתקשורת, שמכריזה על פתיחת שנת הלימודים לפני הדיון בקבינט. בריאות תלמידי ישראל זה דבר רציני, והגיע הזמן שהיא תבין שהיא כבר לא יו"ר ועדה, אלא שרה בתפקיד רציני".

שרת החינוך השיבה אתמול לביקורת ואמרה: "הוצג מתווה לפתיחת שנת הלימודים שגובש בעבודה אינטנסיבית של למעלה משבועיים ביחד עם משרד הבריאות. ראש הממשלה, שר הבריאות וצוות המומחים תומכים בכל עקרונות המתווה, למעט סוגיה אחת שבמחלוקת עם משרד הבריאות והיא משך הבידוד. משרד החינוך והמומחים שהשתתפו בדיון תמכו בבידוד של עד 48 שעות לכל היותר בכפוף לבדיקות, ואילו במשרד הבריאות ביקשו בידוד מלא של שבוע".

שאשא ביטון הוסיפה: "בסופו של דיון ובהסכמת כל הגורמים, הוחלט על פיילוט בבתי הספר החרדיים, שמתחילים ללמוד בא' אלול, 9 באוגוסט, לפי מתווה הבידוד של משרד החינוך. לגבי החיסונים בתוך בתי הספר: תפקיד משרד החינוך לחנך ולתת לילדים סביבה חינוכית מיטבית. ילדים מתמודדים עם מצוקות רגשיות מהשנה האחרונה, ואסור לנו להפעיל עליהם לחצים חברתיים נוספים במסגרות החינוכיות. שר הבריאות ואני משתפים פעולה, מקיימים דיונים פוריים, מגיעים להסכמות ועומדים ביחד מאחורי תוכנית אחת משותפת והנכונה ביותר לצוותי ההוראה, לתלמידים ולהוריהם".

במקביל, מומחי בריאות הציבור של האוניברסיטה העברית והדסה פנו לקבינט הקורונה כחלק מהדיון בנושא ההיערכות לשנת הלימודים הבאה. בנייר העמדה ששלחו, שמתפרסם לראשונה ב"מעריב", נכתב: "לאחר כשנה וחצי של התמודדות עם מגיפת הקורונה, למדנו כי ילדים הנדבקים בקורונה חולים במחלה לרוב קלה, והדבר נכון גם לגבי וריאנט הדלתא. לאור גל התחלואה הנוכחי המתרחש כשבישראל רמת מתחסנים גבוהה, ניתן להניח שהתחלואה בקורונה תישאר ברמה של מחלה אנדמית או בצורה של התפרצויות חוזרות".

בין היתר, הם ממליצים ליצור מתווה שיאפשר המשך שגרת הוראה פרונטלית במסגרות החינוך, ושיצמצם למינימום אפשרי בידוד תלמידים וצוותי הוראה, תוך הבאה בחשבון של סטטוס ההתחסנות של צוותי הוראה, הורים ותלמידי חטיבות ותיכונים. בנוסף, הם קוראים להאצלת סמכויות והקצאת משאבים לרשויות המקומיות, כדי שהן ינהלו באופן עצמאי את בתי הספר והגנים המצויים בשטחן.

עוד מציעים החוקרים לעודד פעילויות לימודיות, חברתיות וספורטיביות בחוץ עד כמה שניתן, וכן לעודד תוכניות לאיתור ושיקום הנזקים הלימודיים, הנפשיים והחברתיים שחוו ילדי ישראל מסגרים ממושכים ובידודים ארוכים.