עיריית תל אביב-יפו תפתח בספטמבר הקרוב בית ספר יסודי מכיל על שם הזמרת יפה ירקוני ז"ל ובית ספר יסודי לחינוך מיוחד על שם הזמרת שושנה דמארי ז"ל. בתי הספר יוקמו בהשקעה עירונית של כ- 40 מיליון שקלים כל אחד.

הגברת הראשונה של הזמר העברי וזמרת המלחמות הלאומית הספיקו לשיר יחד, לזכות בפרס ישראל (כל אחת בנפרד) ועכשיו הן נפגשות במערכת החינוך של תל אביב- יפו, שתחנוך השנה בתי הספר על שמן. שתיהן מעמודי התווך של הזמר הישראלי וחתומות על אלפי שירים שהיו לקלאסיקות ונכסי צאן ברזל ובהם "הרעות", "האמיני יום יבוא", "כלניות" ו"הן אפשר". דמארי הלכה לעולמה בשנת 2006 בגיל 83 וירקוני הלכה לעולמה בשנת 2012 בגיל 87.

בעיריית תל אביב-יפו בישרו השבוע למשפחות ירקוני ודמארי על ההחלטה המרגשת. בית הספר יפה ירקוני ייפתח בשכונת צמרות איילון ובית הספר שושנה דמארי בשכונת עמישב בדרום מזרח העיר. הנצחתן היא חלק ממהלך עירוני לשוויון מגדרי בהנצחה במרחב העירוני.

בית הספר ע"ש יפה ירקוני יהיה בית ספר יסודי צומח, אשר ייפתח בשלב הראשון עם כיתה אחת עבור 33 תלמידים. בית הספר עתיד להיות בית ספר מכיל שבו ילמדו תלמידים ותלמידות עם ובלי צרכים מיוחדים, יחד על פי תפיסת החינוך המכיל. 

בית הספר ע"ש שושנה דמארי הוא בית ספר יסודי על אזורי עבור ילדים על הרצף האוטיסטי, והוא יכלול 5 כיתות עבור תלמידים בכיתות א'-ג'. בשנה הראשונה בית הספר יפעל במבנה זמני בבית בסרביה, ויעבור למשכן הקבע שלו ברחוב עמישב בשנה הבאה. 

ראש עיריית תל אביב-יפו רון חולדאי: "שושנה דמארי ויפה ירקוני הביאו בדמותן ובפועלן את בשורת התרבות הישראלית והזמר העברי לכל יישוב ולכל בית ובעיקר לחיילים בחזית. שתיהן היו נשים פורצות דרך ומודל לחיקוי עבור רבים ורבות לאורך שנים ארוכות. שתיהן גרו לאורך כל השנים בתל אביב- יפו וזוהי זכות גדולה עבורנו להוקיר את זכרן ולשמר את מורשתן התרבותית, במיוחד למען הדור הצעיר שיתחנך לאורן".

יפה ירקוני (מימין) ושושנה דמארי (צילום: נאור רהב)
יפה ירקוני (מימין) ושושנה דמארי (צילום: נאור רהב)

ממלאת מקום ראש העירייה והממונה על החינוך היסודי, חברת המועצה אופירה יוחנן וולק: "קריאת בתי הספר החדשים בתל אביב על שמן של יפה ירקוני ושושנה דמארי מצטרפת לקריאת רחוב בעיר על שמה של אשת החינוך ד״ר ויקי שירן לפני כשבוע בהנכחת מנהיגות נשית במרחב הציבורי. הצבת מודלים נשיים לחיקוי בפני ילדות ובנות נוער ברחבי העיר תאפשר להן לשאוף להצלחה, לחלום ולהגשים, ולזכור ששום תקרה אינה גבוהה מדי, ותמחיש לילדים ולבני הנוער שהשגיו ויכולותיו של אדם אינם מושפעים ממגדרו".

בשנה הקרובה ייפתחו בתל אביב-יפו ארבעה בתי ספר חדשים: שני תיכונים ושני בתי ספר יסודיים, כמענה לגידול המבורך במספר התלמידים בעיר.