תוכנית לימודים: המורים שמנסים להביא את השיפור המיוחל במערכת החינוך

ביוזמה חברים כבר מאות אנשי הוראה – אשר מבקשים להוביל לשינויים המיוחלים במערכת החינוך ולתת אלטרנטיבה לדרך של ארגוני המורים הקיימים

אילנה שטוטלנד צילום: פרטי
המורים שמובילים את היוזמה
המורים שמובילים את היוזמה | צילום: ניר קדיר
2
גלריה

בין המוני המורים והמנהלים שהגיעו אתמול להפגנת המורים שהתקיימה בתל אביב במחאה על תנאי השכר, נכחו גם חברי היוזמה החדשה "מורים מובילים שינוי", שהתארגנה בימים האחרונים באופן עצמאי והתנדבותי מתוך הרצון להשפיע על הסכמי השכר הקרובים בין הממשלה וארגוני המורים, ומתוך התחושה, לדבריהם, שארגוני המורים לא מייצגים את צורכי המורים בצורה מיטבית.

"בתוך שבוע מההקמה הצטרפו אלינו כבר 300 מורים, והמספר גדל מרגע לרגע", אומר המייסד טל לוריא. "אני לא מחפש להיות ארגון יציג, לא מקים ארגון עובדים חדש, אלא רוצה להוות פלטפורמה לקול של מורים מהשטח. הלכנו להפגנה כי אנחנו מאמינים שנדרש שינוי, למרות שאנו לא מסכימים עם חלק ממטרות ההפגנה. המטרה הייתה להפגין, אבל יותר חשוב מכך לערוך שם הסברה כדי לעורר שיח ולהציג את העמדות שלנו".

לוריא, מורה למתמטיקה וכלכלה בתיכון שש שנתי בגוש עציון, מסיים את שנתו הרביעית בהוראה. "אני פעיל כבר שנתיים בנושאים הללו במסגרת הבלוג שלי, 'יומנו של מורה', שבו ניסיתי לקדם מדיניות לטובת מערכת החינוך", הוא מספר. "היו בבלוג בין היתר ביקורת, הצעות לשיפור, לשינוי.

נגעתי בזוויות שונות. אני כבר פועל תקופה ארוכה כדי לגייס מורים שיסכימו להיאבק במדיניות הנוכחית של ארגוני המורים ושינסו מהשטח להשפיע על הסכמי השכר. היה קל למצוא מורים, אבל היה קשה למצוא מורים שיסכימו לצאת בפומבי מפני שחלק מהמטרות שלנו מנוגדות לאג'נדה של ארגוני המורים. המטרה שלנו היא לא להיות אופוזיציה לארגוני המורים, אבל מטבע הדברים יש מחלוקות".

את הקריאה שלו לשינוי פרסם לוריא בבלוג שלו ובקבוצות פייסבוק, וערך שלושה מפגשי זום לטובת הנושא. "משם מספר חברי הקבוצה גדל והלך", הוא אומר. "אם נגיע למספרים מכובדים של מורים, נוכל להשפיע. לפני שנתיים התחלתי לדבר על הדברים האלה, וכולם העבירו עליי ביקורת. עכשיו כולם חוזרים על מה שאמרתי כבר אז".

לנוח במקום להשקיע

לצוות הניהול של היוזמה הצטרפה גם רעיה זיגדון, מורה ורכזת לחינוך מיוחד בבית ספר על־יסודי במכמורת, בעלת ותק של שמונה שנים בהוראה, שכרגע נמצאת בשנת שבתון. "אני לא חברה בארגוני המורים זה חמש שנים, לא מאמינה שהם מייצגים אותי או שהם עובדים לטובתי", היא אומרת. "בכל הופעה בתקשורת של נציגי הארגונים הללו רק חשתי מבוכה גדולה, קודם כל מהגישה שלא מוכנה לדבר על כלום. ברור שצריך לעשות שינוי במערכת החינוך, אבל כל הצעה שעולה על השולחן מטעם הממשלה, או מכל מיני מקומות אחרים, ישר פוסלים ואומרים: 'לא ניתן שום דבר'. כך הם תורמים להנמכת מעמד המורים. הם גורמים לנו להיות נורא קורבניים, וגם לא מבינים את הנזק התדמיתי שהם עושים למורים. הייתי רוצה שהם יחשבו באמת על טובת המורים ועל טובת המערכת".

דבר נוסף שחורה לזיגדון הוא העובדה שאחרי שנתיים במערכת החינוך, מקבלים קביעות. "מצד אחד, זה אולי יתרון", היא אומרת, "אבל מצד שני, זה חיסרון כי קביעות לנצח גורמת לחלק מהמורים לנוח על זרי הדפנה במקום להשקיע. לי זה מפריע באופן אישי כי זה מקשה עליי בגיוס מורים טובים ופוגע גם בילדים. הדגש צריך להיות על איכות ההוראה. זה יקרה כשלמנהלים תהיה אוטונומיה ויהיו חוזים אישיים".

לירז שלום
לירז שלום | צילום: צילום פרטי

"מתחילה מאפס"

"ארגוני המורים לא מייצגים אותנו באופן מיטבי", אומרת גם לירון שלום, מורה להוראה מתקנת בבית ספר יסודי, שגם היא חברה בצוות הניהול של היוזמה. "ההצעות שלהם לא באמת יועילו למורים, וכל מה שהמדינה מציעה להם, הם מיד אומרים 'לא'. ככה אי אפשר לעשות שינוי. ככל שיותר אנשים ישמעו בכל מיני מקומות את הרעיונות שלנו, יכול להיות שזה יעזור. לשבת בבית בטח לא יעזור".

שלום, שנמצאת כעת בחופשת לידה, מלמדת משנת 2013. "שלוש שנים עבדתי כמורת שילוב דרך משרד החינוך. בתקופה שבה הייתי רווקה תמיד עבדתי בעבודה נוספת כדי להצליח להתקיים: אם זה לאסוף ילדים מהגן או לתת שיעורים פרטיים", היא מספרת. "אחר כך התחלתי לעבוד דרך רשת קהילה ופנאי של עיריית חולון, שם אני מקבלת תנאים קצת יותר טובים לטעמי".

"מפריע לי שאנחנו מתגמלים מורים על פי ותק בלי שום הסתכלות על האיכות שלהם. אנחנו לא יכולים להתייחס לכל מורה כאילו הוא שווה כמו כל שאר המורים", אומר גם דני בולר, מורה למתמטיקה בגימנסיה הרצליה בתל אביב זה ארבע שנים, שלוקח חלק בהתארגנות. "כל עוד לא נעלה את שכר המורים המתחילים ונאפשר שכר לפי איכות, לא יבואו מורים טובים למערכת. אפשר לראות בנתונים, על פי כל מחקר אפשרי, שאיכות המורים אצלנו היא לא גבוהה. הסיבה לכך היא שאנחנו מציעים למורים המתחילים שכר רעב ואנחנו לא מתגמלים מצוינות בתוך מערכת החינוך. זה הדבר הראשון שצריך לשנות".

לצוות ההקמה של "מורים מובילים שינוי" הצטרפה גם רונלי ליבנה, שמסיימת בימים אלה הסבה מהייטק להוראת מתמטיקה לבגרות. בשנת הלימודים הקרובה, לדבריה, הייתה אמורה להתחיל סטאז' ולעבוד כמורה, אך לפחות לעת עתה נסוגה מהתוכנית. "במשך שנים רציתי להיות מורה, לעשות את המהלך הזה, ופשוט נמנעתי מזה כי המערכת לא משכה אותי, נגיד זאת בעדינות", היא אומרת. "בסופו של דבר, החלטתי שאני כן עושה את השינוי וקיבלתי לאחרונה שתי הצעות עבודה מבתי ספר וסגרתי איתם לשנה הבאה. אבל לפני שבועיים החלטתי שאני לא נכנסת לזה, כי המשכורות פשוט מביכות".

תגיות:
מורים
/
מערכת החינוך
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף