פתיחת שנת הלימודים הולכת ומתקרבת, אך טרם ברור האם היא הולכת להיפתח כסדרה, זאת על רקע איום השביתה המרחף מעליה. ברנית גולן יוסובש, יו"ר סניף הסתדרות המורים בירושלים, התארכה בתוכניתן של ענת דוידוב וטל שלו ב-103FM, והתייחסה למגעים המתנהלים בין ההסתדרות לאוצר: "אני לא נמצאת במשא ומתן, אבל שמעתי שסוף סוף אחרי חודשים ארוכים מדברים על דברים חשובים, עוברים על טבלאות השכר של כולם ואני מקווה שזה מעיד על שינוי המגמה מצד פקידי האוצר".  

הפגנת הסתדרות המורים על שכר עובדי מערכת החינוך (צילום: אבשלום ששוני)

למרות ההתקדמות במו"מ מול האוצר: בן דויד הבהירה מה הנושא בו לא תתקפל
בעיצומו של המשבר במערכת החינוך: נתק בין רן ארז ליפה בן דויד  

"המצוקה היא גדולה. גם עכשיו, בימים האלו, הימים האחרונים של החופש, אנשים מבקשים לעזוב. בחודשים האחרונים הייתה עזיבה מטורפת. אנשים לא יכולים להתפרנס בכבוד, רוצים לעבוד בהוראה, מגיעים עם תחושת שליחות ואהבה למקצוע, אבל לא מצליחים לגמור את החודש", הבהירה יוסובש.

היא סיפרה על המחסור החמור במורים ממנו סובלת המערכת: "לא הייתה עלייה בשכר של עובדי ההוראה מ־2016 ולא נפתחו הסכמי השכר מדצמבר 2019, גם אין כניסה של עובדי הוראה וגננות חדשים למערכת. מגיעים אלי מנהלים שאומרים 'תשלחי לנו קורות חיים, אין לנו מורים'". עוד הוא הוסיף כי "אנשים לא מוכנים להגיע למערכת. גם תחושת הזלזול שלאף אחד לא אכפת, זה גם חלק מהסיפור של העזיבה של עובדי ההוראה, אבל בעיקר הם לא מצליחים להתפרנס".  

מירום שיף, יו"ר הנהגת ההורים הארצית, התייחס גם הוא למשבר: "אני מאוד מוטרד, אני חושב שצריך להבין שיש לנו משבר עצום במערכת החינוך. אני קורא לזה אסון החינוך. מספר הילדים בכיתה לא מתאים, שיטות הלמידה לא מתאימות למאה ה־21, אין חדשנות, אנחנו רואים את המשבר באנשי החינוך, רק כסף לא יפתור את הבעיה".

"צריך תוכנית חדשה להבראת מערכת החינוך, זו תוכנית שצריכה להיות על ידי אנשי חינוך, על ידי כלכלנים, לעשות שינוי עצום במערכת הזאת למען הילדים שלנו. אני באמת קורא להסתדרות המורים – הסכם השכר שלכם לא יכול לכלול רק שכר. אם אתם חושבים שאנשי חינוך יישארו רק בשביל כסף, אתם טועים. הם רוצים גם אלמנטים של מצוינות, הם רוצים שמי שלא מתאים, אפשר יהיה לפטר אותו", הוסיף שיף.

גולן יוסובש ביקש לדגיש את התמיכה הגדולה לה זוכה מחאת המורים מצד ההורים: "יש תמיכה מאוד גדולה של ההורים. הפכו את עובדי ההוראה לבייביסיטר. אנחנו לא בייביסיטר, אנחנו רוצים מערכת מצוינת, אנחנו רוצים מערכת חדשנית שתצליח ואנחנו מאוד רוצים לפתוח את שנת הלימודים".