למרות שהסתדרות המורים ומשרד האוצר הגיעו הבוקר (רביעי) להסכמות שיביאו לביטול השביתה בגני הילדים, בבתי הספר היסודיים ובחטיבות הביניים, איום השביתה עודנו מרחף מעל התיכונים. זאת, מכיוון שרוב המורים בתיכונים משתייכים לארגון המורים העל-יסודיים, שהעומד בראשו, רן ארז, מנהל גם הוא משא ומתן על תנאיהם של המורים וסוגיות נוספות מול משרד האוצר. במסגרת המו"מ הגיע ארז להסכמה עם שרת החינוך יפעת שאשא ביטון על יישום הרפורמה במקצועות המח"ר.

השביתה נמנעה: אלו ההסכמות שאליהן הגיעו הסתדרות המורים והאוצר

ארז הודיע כי לאור ההסכמות בנוגע לרפורמה במקצועות המח"ר לא ינקוט ארגון המורים בצעדים ארגוניים בנושא זה וסכסוך העבודה שהוכרז בנושא זה מבוטל.
 
הצדדים פועלים יחד מול משרד האוצר לקדם את ההסכמות ביתר המחלוקות אשר עדיין מצויות על השולחן, בהן קיצור שבוע הלימודים לחמישה ימים שמקדמת שרת החינוך. זאת, על מנת לאפשר את פתיחת שנת הלימודים כסדרה גם בחינוך העל יסודי.

הרפורמה המוסכמת מסדירה ומעגנת את ההגנה על מעמד מקצועות המח"ר ועל המורים המלמדים מקצועות אלה, וכן מעגנת את השמירה על שעות הלימוד של מקצועות המח"ר.

הרפורמה תחזק את המקצועות ההומניים, ותשפר את שיטת הבגרות, תוך שמירה על תנאי העבודה והשכר של המורים. היא תאפשר להכניס במערכת החינוך חדשנות בלמידה, להקנות לילדים שלנו מיומנויות רלוונטיות לעידן הנוכחי, בהן היכולת לשאול שאלות, לחקור, לאסוף מידע, לארגן אותו בכתב ולהציג אותו בעל פה. מדובר בחשיבה יצירתית, הכוללת גם יכולת ניתוח ושיפוט, מיזוג טקסטים, עבודה בצוות ולמידה רב תחומית. שיטות הלמידה החדשות ישפיעו על כלל המערכת.  
 
לאור ההסכמות אליהן הגיעו משרד החינוך וארגון המורים, הבשורה אינה רק לתלמידות ותלמידי ישראל שיצאו נשכרים, אלא גם למורות ומורי ישראל, שיקבלו גמול נוסף על יישומה במערכת החינוך.   

יו''ר ארגון המורים רן ארז (צילום: אבשלום ששוני)
יו''ר ארגון המורים רן ארז (צילום: אבשלום ששוני)

הבוגרים במערכת החינוך יישארו עם חוויה עמוקה ומשמעותית של למידה ותודעה שתעצב את דמותם לאורך כל שנותיהם. הידע והמיומנויות שירכשו ישרתו אותם בהמשך דרכם בהשכלה הגבוהה, בשוק התעסוקה המשתנה ולאורך כל תחנות חייהם.

מורי מקצועות המח״ר יקבלו גמול נוסף בגובה 0.4 שעות, בדומה לגמול שניתן עד כה רק למורי האזרחות.

כמו כן, בזכות הרפורמה נוסף תפקיד חדש למערכת כאשר בכל בית ספר יהיה רכז מח״ר אשר יתוגמל באופן הזהה לגמול ריכוז מקצוע וכן שעתיים שבועיות למילוי התפקיד. בנוסף, מורי המח״ר יקבלו מחשבים ניידים שיסייעו להם בעבודתם ובהתחדשות הלמידה.

ארז הכריז על סכסוך עבודה ואמר מוקדם יותר בגלי צה"ל, כי "יש לי ניסיון רב עם האוצר ולכן אני לא מאמין להם. מחר בבוקר בתי הספר התיכוניים לא ייפתחו וחברי ארגון המורים לא ילמדו".

עוד הוסיף ארז, כי "הם העמיתים שלנו ואני שמח בשמחתם. אמרנו שאם לא חותמים איתנו על הסכם לא נלמד - ומשרד האוצר עדיין לא חתם איתנו".

אביגדור ליברמן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אביגדור ליברמן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

ארז התראיין ביום שני בתוכניתם של גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM, והאשים את משרד האוצר בטרפוד ההסכם עם ארגוני המורים.

"כרגע אין הסכם ואנחנו מצפים שיהיה, אנחנו מעוניינים להגיע לפתרון הבעיה ולא למאבק", אמר ארז בפתח הריאיון, "אנחנו סיכמנו עם שרת החינוך וגם עם מרכז השלטון המקומי את הנושא של הרפורמה בבגרויות, הרפורמה במקצועות ההומניים, וגם בנושא קיצור שבוע לימודים לחמישה ימים עם כל מה שמשפיע על תנאי העבודה של המורים".

לדבריו, "משרד האוצר לא היה מוכן לחתום על ההסכם הזה אם אנחנו לא נחליט על שקט תעשייתי לשנה וחצי. אין שום קשר בין שקט תעשייתי בנושאים כלכליים כשאתה מנסה לפתור בעיות פדגוגיות. אנחנו לא מנהלים מו"מ כרגע על שכר, אנחנו מנסים לפתור בעיות אקוטיות שאמורות להשפיע על כל מה שקורה במערכת החינוך התיכונית".

"נפגשתי עם שר האוצר והסברתי לו שמה שהמשרד דורש מאיתנו בלתי אפשרי, הוא אמר לי 'לך תחתום', חתמתי על ההסכם ואז אמרו 'את זה תוציא החוצה, על זה תוותר'. מה שנשאר לחתום זה רק התאריך. אני חושב שיש לפקידי האוצר רצון לשלוט על מערכת החינוך ולא רק על הקופה", ציין יו"ר ארגון המורים.

לאחר מכן אמר ארז כי "כאשר יפה בן דויד נבחרה פניתי אליה שלוש פעמים על מנת שניפגש ונדבר, כל פעם דאגה לבטל את הפגישות או לא להגיע. גם שליחים ששלחתי אליה, היא לא מוכנה להיפגש. כנראה שיש לה אגו, היא חושבת שהיא יכולה לנהל את הכל לבד. אני לא הולך לחזר אחרי אישה כל כך הרבה כמו שחיזרתי אחריה. עם זאת, אני חייב לומר שהיא הצליחה מאוד יפה בתעמולה שהיא עשתה לשכנע את הציבור הרחב שהמורה המתחיל עם שכר נמוך". 

יפה בן דוד (צילום: מרק ישראל סלם)
יפה בן דוד (צילום: מרק ישראל סלם)

לסיכום אמר יו"ר ארגון המורים: "אני חושב ששנת הלימודים תיפתח כסדרה, אני אופטימי. אני חושב שכל הצדדים יתעשתו, ככל שמתקרב ה-1 בספטמבר המתח עולה ואנשים מנסים לא למתוח את החבל יותר מדי כדי שלא יקרע. אני מאוד מקווה שכן".