ההרשמה לשנת הלימודים תשפ"ג צפויה להיפתח במרבית המוסדות האקדמיים במהלך החודש הקרוב, וצעירים רבים שסיימו את השירות הצבאי וחזרו לאחרונה מהטיול הגדול, כבר מתחילים ללטוש עיניים לעבר השלב האקדמי בחייהם. 

לא רק לגדולים: הסטודנטים הצעירים שמתחילים את שנת הלימודים באוניברסיטאות

אך בעוד שישנם כאלו שיודעים זמן רב באיזה נתיב הם רוצים ללכת, עבור חלק ניכר מהצעירים מדובר בתקופה מורכבת למדי, שבה הם מתמודדים עם תחושות של בלבול וחוסר ביטחון לגבי תהליך בחירת המקצוע שילמדו. 

אז על מנת שתוכלו לעשות סדר במחשבות, קיבצנו למענכם ארבעה טיפים חשובים שיסייעו לכם לקבל את ההחלטה הנכונה ביותר עבורכם. מוכנים? יוצאים לדרך:

1. לכו עם הלב שלכם: נסו להיזכר בחלומות שלכם בתקופת הילדות - מה דמיינתם שתעשו, ואילו תחומים משכו אתכם במיוחד? ערכו רשימה של חלומות הילדות שלכם ובדקו אם הם עדיין מרגשים אתכם. אם אתם מתקשים להיזכר, נסו לחשוב ממה אתם נהנים בחיי היום-יום שלכם, ובאיזה תחביב או עיסוק אתם מוכנים להשקיע זמן רב? אם אתם נהנים לבלות זמן רב ברשתות החברתיות, למשל, ייתכן שקריירה בעולמות השיווק הדיגיטלי יכולה להתאים לכם, ולכן כדאי לקחת בחשבון מסלול לימודים שיכול להוביל אתכם לשם. 

נסו להיזכר על מה חלמתם, וערכו רשימת חלומות (צילום: אינג'אימג')
נסו להיזכר על מה חלמתם, וערכו רשימת חלומות (צילום: אינג'אימג')

2. דברו עם המכרים שלכם והתייעצו עם מומחים: לא תמיד אנחנו מצליחים להבחין בחוזקות שלנו, ולאתר את המקומות שבהם אנחנו יכולים להתבלט. מזל שיש את ההורים שלנו, שמכירים אותנו שנים רבות, והחברים שלנו, ששמענו אותנו לא פעם מדברים על הרצונות והשאיפות שלנו. אם תתייעצו איתם, ייתכן שתופתעו לגלות כי דווקא הם אלו שיצליחו לעזור לכם למצוא את תכנית הלימודים המתאימה.

לצד זאת, אל תפסלו ייעוץ עם מומחה. כיום ישנם פסיכולוגים רבים המעניקים שירותי הכוונה לבחירת מסלול לימודים, הכוללים בין היתר גם מבחנים פסיכוטכניים. גם אם לא תהיה להם תשובה חד משמעית עבורכם, הם יוכלו לתת לכם תמונת מצב של היכולות והחוזקות שלכם, שתוכל לעזור לכם לעשות צעד נוסף לעבר בחירת מקצוע נבונה.

3. בדקו מהן אפשרויות התעסוקה העתידיות: אם אתם מעוניינים בכך שמסלול הלימודים יהווה מקפצה למקצוע או תפקיד מסוים, נסו לבדוק אילו תארים יפתחו בעבורכם את הדלת לכיוונים הללו. בעוד שלמשרות מסוימות, כמו רופא או פיזיותרפיסט, יש מסלול ברור, למשרות אחרות עשוי להיות יותר ממסלול אחד.

במקרים כאלה, מומלץ להקדיש זמן לחקר המסלולים המובילים למשרה שאתם מעוניינים בה. שיטוט מהיר בלינקדאין, למשל, בו תוכלו לחפש פרופילים של אנשים שעובדים במשרות כאלה, יאפשר לכם לבדוק מהם מסלולי הלימוד שעברו אותם אנשים והאם יש דמיון ביניהם.  

עובדים צעירים  (צילום: אינג אימג')
עובדים צעירים (צילום: אינג אימג')

4. קראו את עיקרי תכניות הלימוד השונות: באתרים של האוניברסיטאות והמכללות תוכלו לצפות בסילבוסים של תכניות הלימוד המועברות בהן. בסילבוסים, הנכתבים על ידי מרצי הקורסים, תיחשפו למידע ספציפי על תכני הלימוד, רשימות הקריאה ומטלות שיינתנו לסטונדטים. כמו כן, חלק מן האוניברסיטאות מפרסמות סרטונים מתוך הרצאות, המהווים אינדיקציה נוספת לגבי האופן שבו מתנהלים הקורסים במוסדות השונים. 

אחרי שעברתם בפירוט על עיקרי תכניות הלימוד של הקורסים השונים, זה בדיוק הזמן לצאת לשטח ולהשתתף בימים פתוחים באוניברסיטאות. במהלך הימים הללו מומלץ לנסות לשוחח עם סטודנטים בחוגים שבהם אתם מתעניינים, מרצים וכל מי שלדעתכם יוכל לסייע לכם ללקט את המידע הנחוץ על מסלולי הלימודים הרלוונטיים עבורכם.