מערכת החינוך בבתי הספר העל-יסודי שבתה היום בשל דרישת המורים להעלאת שכרם. על כך, יושב ראש ארגון המורים רן ארז, שוחח היום (ראשון) עם ענת דוידוב ב-103FM. כמו כן, התייחס לטענה כי משרד האוצר מזלזל במורים ובהחלטות בית הדין הארצי וכן להמשך צעדי המחאה.

בפתח השיחה, אמר: "למעשה ההסכם הקיבוצי שלנו פג תוקפו בחודש פברואר 2022, בדיוק שנה אנחנו מנסים לדבר ולקדם משא ומתן מול משרד האוצר ללא כל תוצאה. אנחנו נפגשים ומעלים סוגיות שונות, אבל לא כל תשובה. אפילו לא תשובה שלילית. השביתה הזאת היא חוקית ביותר ואנחנו הכרזנו על סכסוך עבודה. למעשה מי שתבע אותנו בבית הדין לעבודה זה משרד האוצר עצמו, אבל הוא הפסיד בתביעה הזאת ולהפך - הוא חויב לנהל משא ומתן איתנו. עם זאת, הוא לא עושה את זה, הוא מבזה את בית המשפט".

תלמידים בבית ספר (צילום: נעם ריבקין פנטון)
תלמידים בבית ספר (צילום: נעם ריבקין פנטון)

בהמשך, ציין כי "לפני שבועיים רצינו להכריז על שביתה, אבל שר החינוך ביקש מאיתנו 14 יום כדי לקדם את המשא ומתן. 14 יום האלה עברו בסוף השבוע ושום דבר לא קרה. לכן אמרנו שנעשה היום שביתת עזרה על מנת לצלצל בפעמוני האזעקה. רן ארז הבהיר כי "שר החינוך, עם כל הכבוד לו, הוא לא הכתובת לניהול משא ומתן על שכר. היינו אצלנו בפגישת היכרות של חצי שעה, אבל פגישת היכרות זו לא פגישת משא ומתן. מי שצריך לנהל את זה, אלה פקידי משרד האוצר, אבל הם שולחים לישיבות נציגים מדרגה ב', ג' וד' שאין להם שום סמכות לקבל החלטות".    

ארז הדגיש כי "למנכ"ל משרד החינוך יש יועצים לא טובים שאמרו לו להודיע שחטיבות הביניים לומדים וזה יצר כאוס במערכת החינוך, כי התלמידים לא ידעו האם לבוא לבית הספר או לא - כך גם המורים. בסופו של דבר, הגיעו תלמידים ולא היו מורים והגיעו מורים ולא היו תלמידים. הדבר הזה יצר בלבול אדיר. מדובר כמו 600 או 700 תלמידים, כשרובם לא הגיעו". 

לאחר מכן, נשאל כיצד הוא מתכוון לפעול כעת. יו"ר ארגון המורים השיב כי "משרד האוצר קבע איתנו פגישה ביום רביעי. אם גם ביום זה לא נתקדם בצורה משמעותית במשא ומתן ולא נקבל תשובות ענייניות לכל דרישותינו מזה שנה, נאלץ להחריף את המאבק. אני מתכוון לכך שאם יהיה צורך נעשה שביתה כללית, עיצומים, הפגנות וכל מה שאיגוד מקצועי יכול לעשות על מנת לשפר את שכרו ותנאי עבודתו של המורה".  

בסיום השיחה, אמר: "היו מורה בעל תואר שני מרוויח 9,000 שקלים ברוטו - אנחנו רוצים בשבילו 12,000 שקלים ברוטו. זה שכר דומה מאוד לשכר הממוצע במשק, אני חושב שזה ריאלי, מדינת ישראל יכולה להוציא מיליארדים על כל מיני דברים. הרי יש למדינה הרבה כסף, אבל אנחנו מקבלים שכר נמוך יותר, עם תנאים בלתי אפשריים. אם לוקחים בחשבון ששליש מהמורים לא מלמדים את המקצוע שלמדו באוניברסיטה כי אין מורים היום, זה ריאלי להשקיע במורים - בטח אם אנחנו רוצים עתיד במדינה הזאת".

תגובת משרד החינוך: "מחר חטיבות הביניים לא ישבתו. בית המשפט קבע כי ליו"ר ארגון המורים רן ארז אין סמכות להשבתה של חטיבות הביניים. משרד החינוך פועל כך שהלימודים מחר יתנהלו כסדרם בכל חטיבות הביניים". 

סייע בעריכת הכתבה: דוד זבולוני