שר החינוך יואב קיש הציג היום (שלישי) את תוכנית בחינות הבגרות החדשה במקצועות תנ"ך, היסטוריה, אזרחות, ספרות ומורשות. התוכנית גובשה בתום סדרה ארוכה של דיונים שהתקיימו בתוך המשרד ולאור התובנות שעלו משורה של מפגשי היוועצות עם מנהלים, מורים, מפקחים, תלמידים, יו"ר ועדות מקצוע, ונציגי מנהלי מחלקות חינוך וארגון המורים. 

בהתאם לתוכנית החדשה הציון של כל תחום דעת יורכב משלושה חלקים: 
1. בחינה חיצונית (בשיעור של 35% מהחומר הלימודי) 
2. שתי משימות הכוללות מיומנויות של המאה ה- 21 (בשיעור של 35% מהחומר הלימודי). 
3. הערכה בית ספרית (בשיעור של 30%).

המתווה הישן, לעומת זאת, כולל שני חלקים בלבד: בחינה חיצונית (בשיעור של 70% מהחומר הלימודי) והערכה בית ספרית (בשיעור של 30% מהחומר הלימודי). כל בית ספר יחליט באיזה מתווה הוא נבחן בכל אחד מהמקצועות, על פי המתווה החדש או המתווה הישן. 

כמו כן, במסגרת הגמישות, הוחלט לאפשר למנהל שבחר במתווה החדש לקיים חלק מהבגרויות בכיתה י', כחלק מניהול והתאמת העומס על התלמידים.

התוכנית המלאה:

הרפורמה בבגרויות by maariv

שר החינוך יואב קיש: ״אנו מציגים היום את תכנית הבגרויות הגמישה שתחזיר את מקצועות הספר למקומם הראוי. השילוב של בחינת בגרות חיצונית יחד עם מיומנויות עכשוויות היא הדרך הנכונה עבור תלמידי ישראל. משרד החינוך בהובלתי רואה חשיבות רבה בגמישות ניהולית המאפשרת בחירה והתאמה פרטנית בהתאם למאפייני בתי הספר והתלמידים. 

"אני סבור כי לימודי מקצועות החברה והרוח משמשים כלי מלכד שבעזרתו ניתן להנחיל ערכים, תרבות ומסורת. אבני יסוד אלה הם הבסיס לקיומנו כעם ומרכיבים את תודעתנו הלאומית. אני מודה למנכ"ל המשרד אסף צלאל על עבודה מקיפה ויסודית".

מנכ"ל משרד החינוך אסף צלאל: "תכנית הבגרויות הגמישה נבנתה על בסיס מפגשים רבים עם אנשים מהשטח: מורים, מנהלים, הורים, תלמידים ואנשי חינוך רבים. התכנית מאפשרת מתווה גמיש תוך שמירה על סטנדרט ותיקוף. כמו כן, מאפשרת התכנית התפתחות והתאמות לשנים הבאות אל מול המציאות החדשה. בהזדמנות זו אני מבקש להודות לאנשים הרבים שלקחו חלק בעשרות מפגשים, ימים ולילות בגיבוש המתווה המתאים ביותר להוביל את ילדי ישראל להצטיינות במאה ה 21".

יו"ר ארגון המורים העל יסודיים רן ארז: "לאחר שנמסרו לנו עיקרי הרפורמה בתוכנית הלימודים בה מחזירים את בחינות הבגרות החיצוניות בכל המקצועות ושינוי דרכי הלמידה הנחוצות, אנו מברכים על כך ומחזקים את ידי שר החינוך ומנכ״ל המשרד שלמרות כל הבעיות איתן מתמודדים הצליחו לפתור גם סוגיה זאת".

הנהגת ההורים הארצית מתחה ביקורת על המתווה: "הנהגת ההורים הארצית מצרה על המתווה החדש לבחינות הבגרות שפרסם משרד החינוך - מתווה רע, מיושן וחסר חזון, המצעיד את תלמידי ישראל אחורה למסלול בחינות בגרות מלא בכתב. מזה חודשים, שאנו מתריעים בפני משרד החינוך שלא למהר ולפרסם מתווה חלופי בסמיכות לרפורמה הקודמת, על מנת שלא להכניס את המערכת לטלטלה.  ניסינו לשכנע,  בגיבוי שיטות ומחקרים  מדוע לא לחזור למסלול מיושן בו למידת מקצועות המח״ר לבגרות נעשתה בשיטת שינון חומר ובחינה בכתב. לצערנו, עמדתנו נדחתה.

"המתווה החדש הנחזה להיות גמיש וחדיש ירחיק את תלמידי ישראל ממקביליהם במדינות המפותחות, אינו מספק כלים שהולמים את דרישות שוק העבודה מבוגרי בתי ספר במאה ה-21, ורק יעמיק פערים בין בתי ספר מוחלשים לחזקים, תוך יצירת עומס לימודי עצום חסר תוחלת. הודענו למשרד החינוך כי אנו מתנגדים בתוקף למתווה החדש ואנו נילחם בנחישות על מנת להביא לתלמידים מתווה ראוי העונה על צרכיהם".

גם יו״ר מועצת התלמידים והנוער הארצית, רן שי, תקף את התוכנית: ״מתווה הבגרויות החדש פוגע בתלמידי ישראל ומשאיר את הפער העצום בינינו לבין העולם שהתקדם למאה ה-21. אנו מוחים על ההחלטה הזו, וניאבק בה כדי להבטיח את עתידם של תלמידי ישראל. המתווה החדש גובש בהתעלמות משיחותינו עם השר, עם המנכ״ל ועם בכירי המשרד בהן הצגנו את צרכי התלמידים שוב ושוב".