לא חודר ללבבות: למרות ניסיונותיו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לשבור את התמיכה היהודית במפלגה הדמוקרטית, ולהעבירם לצדו, סקר של ארגון J Street היהודי-אמריקאי הליברלי מראה כי מאמציו של הנשיא לא נושאים פרי. על פי הסקר, שפורסם הערב (רביעי), אחוז גבוה מתנגד למדיניותו של טראמפ, הן בנוגע למדיניות הפנים בארה"ב, והן בנוגע למדיניות החוץ שלו - גם בנוגע לישראל.



על פי הסקר, שבוצע על ידי הסוקר האמריקאי הבכיר ג'ים גרסטיין וכלל למעלה מ-1,100 בוחרים יהודים בארה"ב, הקהילה היהודית בארצות הברית מתנגדת באופן מוחלט למדיניות הנשיא בנוגע לאיראן, לסכסוך הישראלי-פלסטיני, ואף מאשימה אותו באחריות לאירועים אנטישמיים באמריקה, בהם גם הטבח בבית הכנסת "עץ חיים" בפיטסבורג



לא שובר את החומה, צילום: רויטרס
לא שובר את החומה, צילום: רויטרס



76% מיהודי ארצות הברית מתנגדים לבנייה בהתנחלויות



מהסקר עולה כי 72% מיהודי ארצות הברית מאמינים כי לאמירות ולמדיניות של הנשיא טראמפ יש אחריות לירי בבית הכנסת בפיטסבורג. עוד עולה מהסקר כי 78% מהיהודים האמריקאים סבורים כי האנטישמיות בארצות הברית נמצאת בעליה. כמו כן מאז תחילת כהונת טראמפ 79% מהיהודים מודאגים יותר מהימין הקיצוני באמריקה, 81% מודאגים יותר מהאנטישמיות, 79% מודאגים יותר מגזענות באשר היא ו-80% מודאגים יותר מהסנטימנט נגד המהגרים.



בנוגע למדיניות החוץ האמריקאית,  75% מיהודי ארצות הברית סבורים כי על מדינתם לקחת תפקיד פעיל בסיוע לפתרון הסכסוך הערבי ישראלי. 50% ממשיכים לתמוך במעורבות אמריקאית פעילה, גם במחיר של לחץ אמריקאי על ישראל לבצע פשרות הנחוצות להשגת השלום. 78% מיהודי ארצות הברית תומכים בהסכם שלום על בסיס פתרון שתי המדינות, בהתאם לקווי 1967, עם שינויי גבול מוסכמים כאשר השכונות היהודיות בירושלים, כמו גם הכותל המערבי תהיינה בריבונות ישראלית, והערביות בריבונות פלסטינית. כמו כן, 27% מיהודי ארצות הברית סבורים כי על ישראל להפסיק את כל הבנייה בהתנחלויות ו-49% נוספים סבורים כי על ישראל לחדול מבנייה מחוץ לגושי ההתיישבות.



אפילו בהסכם הגרעין, נראה כי הציבור היהודי מתנגד למדיניות הנשיא, כאשר על פי הסקר, 71% תומכים בהסכם הגרעין עם איראן ו-67% מהיהודים מתנגדים להחלטתו של הנשיא טראמפ לסגת מההסכם.



לא בקונצנזוס. התנחלות ביהודה ושומרון, צילום: פלאש 90
לא בקונצנזוס. התנחלות ביהודה ושומרון, צילום: פלאש 90



"יהודי ארה"ב מודאגים מהכיוון שנתניהו לוקח את המדינה"



"המספרים הללו מלמדים שממשל טראמפ מאוד לא פופולרי בקרב יהדות ארצות הברית, שנשארו תומכים חזקים של המפלגה הדמוקרטית", אמר הסוקר ג'ים גרסטיין. "הבוחרים היהודים מתנגדים למדיניות של טראמפ בשלל נושאים, החל במאבק באנטישמיות, בסוגיות הגירה ועד לסכסוך הישראלי פלסטיני והגרעין האיראני".



"התוצאות מלמדות שרוב מוחלט של יהודי ארצות הברית מתנגדים למדיניות החוץ ההרסנית של הנשיא טראמפ. החל מנטישת הסכם הגרעין, דרך נטישת פתרון שתי המדינות והריסת הקשרים הדיפלומטיים עם הרשות הפלסטינית", אומר נשיא ג'יי סטריט, ג'רמי בן עמי. "בתוך הבית, הקהילה היהודית חוששת שהמדיניות הרעילה של טראמפ ותומכיו ביחס לשנאת זרים ולאומנות לבנה, מהווה סכנה מוחשית ליהודים ולמיעוטים ברחבי ארצות הברית".



"יהודי ארצות הברית מודאגים מהכיוון אליו לוקח ראש הממשלה נתניהו את ישראל ומכך שהמדיניות של תמיכה בהתרחבות ההתנחלויות מסכנת את עתידה של ישראל כבית הלאומי והדמוקרטי של העם היהודי", אמר בן עמי. "היהודים ממשיכים להיות תומכים של פתרון שתי המדינות ורוצים לראות מנהיגות אמריקאית שתפעל להחזיר את שני הצדדים בחזרה לנתיב המשא ומתן והשלום".