האנטישמיות באירופה עדיין חיה: סקר שביצעה רשת CNN ופורסם היום (שלישי), חושף ממצאים מדאיגים בנוגע לתופעה, ומראה כי ככל שזיכרון השואה מתפוגג, כך חוזרים הסטראוטיפים על היהודים שהובילו לזוועות הנאצים, וצפים לפני השטח. על פי הסקר, שכלל מעל ל-7,000 נשאלים באוסטריה, צרפת, גרמניה, בריטניה, הונגריה, פולין ושוודיה, רבע מהנשאלים ענו כי הם מאמינים שליהודים יש יותר מדי שליטה בכלכלה העולמית, ועל סכסוכם בינלאומיים. כ-20% מאמינים שליהודים השפעה רבה מדי על התקשורת והפוליטיקה בעולם.



נתון מדאיג, שקשור באופן בולט לעליית האנטישמיות, נוגע לזיכרון השואה. כשליש מהאירופאים טענו כי הם יודעים מעט מאוד או לא כלום על השואה, ואחד מ-20 אמר כי הוא שמע עליה. אי הכרת השואה נפוצה בעיקר בקרב צעירים, כשאחד מחמישה צרפתים בין הגילאים 17 עד 34 אמר כי הוא לא יודע דבר על השמדת העם היהודי בידי הנאצים. 



ביתו של הסופר ניצול השואה אלי ויזל לאחר שהושחת בכתובות אנטישמיות
ביתו של הסופר ניצול השואה אלי ויזל לאחר שהושחת בכתובות אנטישמיות



עובדה זאת רק מבליטה את חשיבות שימור ההיסטוריה בנוגע לזוועות שבוצעו תחת המשטר הגרמני בשנות ה-30 וה-40. כשני שליש מהאירופאים מאמינים כי זיכרון השואה יעזור למנוע זוועות דומות בעתיד ומחצית מהנשאלים טענו עוד כי זיכרון זה עוזר להתמודד עם אנטישמיות כיום. עם זאת, שליש מהאירופאים אמרו כי היהודים מנצלים את השואה לקדם מטרותיהם, ומספר דומה טען את ההפך. 



בנוגע לתופעה עצמה, רק בודדים הסכימו להודות כי הם מחזיקים בדעות שליליות כלפי יהודים, רק בפולין (15%) והונגריה (19%) כמות המשיבים לחיוב עברה את 10 האחוזים, זאת לעומת ממוצע של 16% שמחזיקים בדעות שליליות כלפי להט"ב, 36% כלפי מהגרים, 37% כלפי מוסלמים ו39% כלפי צוענים. עם זאת, רבע מההונגרים האמינו שיש מעל ל-20% יהודים בעולם, מספר הגבוה פי 100 מהמספר האמיתי, 0.2%, וכ-40% מהנשאלים בכלל המדינות האמינו שבמדינותיהם יש בין שלושה ל-10 אחוז יהודים, כאשר למעט ישראל, אין מדינה בעולם בו אחוז היהודים עובר את שני האחוזים. 



יו"ר הסוכנות היהודית, יצחק הרצוג הגיב לסקר ואמר כי "יש להילחם במחלה בטרם תהפוך למגפה בלתי נשלטת אם לא מטפלים באנטישימיות בשלב מוקדם היא מתפשטת כפי שראינו בשואה ובטבח בבית הכנסת בפיטסבורג".