משרד החינוך משיק תכנית פורצת דרך שתכניס רובוטים לכל גני הילדים בישראל, במהלך חסר תקדים שיקיף בשלב הראשון כ-500 גנים ברחבי הארץ. התכנית החדשנית, שפותחה על ידי אגף א' לחינוך הגיל הרך במשרד החינוך, תתן לילדי הגן כלים טכנולוגיים שעד היום נלמדו רק בבתי ספר ובאקדמיה.
"אנחנו לא רק מלמדים ילדים לשחק עם רובוטים - אנחנו מכינים אותם לעולם המחר", מסבירה אורנה פז, מנהלת האגף לחינוך הגיל הרך. "כשילד בן 4 לומד לתכנת רובוט קטן לנוע במסלול שהוא תכנן, הוא רוכש הרבה יותר ממיומנויות טכנולוגיות - הוא לומד לחשוב באופן לוגי, לפתור בעיות ולעבוד בצוות".
מה יקרה בפועל בגנים? הילדים יתכננו ויבנו מסלולים לרובוטים, יפתרו חידות טכנולוגיות בקבוצות קטנות, ילמדו עקרונות בסיסיים בתכנות דרך משחק, יצלמו סרטונים עם הרובוטים ויצרו תיאטרון רובוטי, ישתתפו בפרויקטים מיוחדים כמו "המסע מהבית לגן" - שבו הרובוט עובר במפת השכונה ועוד.
הבוקר (שני) צפוי שר החינוך יואב קיש להציג את תכנית המשרד ל"שנת הבינה המלאכותית במערכת החינוך". תכנית הרובוטיקה לגיל הרך שאנחנו מפרסמים לראשונה היא נדבך מרכזי עליו נשענת תכנית המשרד שתושק בבתי הספר.
ד"ר מירב תורגמן, הממונה על גני הילדים במשרד החינוך אומרת ל"מעריב": "זו לא עוד תכנית לימודים - זו דרך חדשה לגמרי ללמד ילדים צעירים. הרובוטים הם כלי שמאפשר לנו להנגיש לילדים מושגים מורכבים בדרך משחקית ומהנה".
במשרד החינוך מדגישים כי החידוש בתכנית הנוכחית אינו רק השימוש ברובוטיקה עצמה, אלא הדגש על פיתוח מיומנויות תשתיתיות לקראת שימוש מושכל בבינה מלאכותית בעתיד, תוך מיקוד בהכשרת הגננות כגורם מוביל בשילוב הטכנולוגיה בגן.
תורג'מן מסבירה: "זו הפעם הראשונה שמשרד החינוך מפתח תכנית מובנית מבוססת על הפדגוגיה של הגן העתידי. בעבר, תכניות רובוטיקה בגני הילדים פותחו על ידי גורמי חוץ והתמקדו בעיקר בלמידת כישורים טכנולוגיים בסיסיים, כמו ניצני תכנות פשוט ופתרון בעיות טכניות. הפעם, אנחנו שמים דגש על פיתוח ידע, ערכים ומיומנויות רחבות יותר".
הוסיפה לספר כי "לא רק תכנות רובוטים, אלא גם טיפוח חשיבה ביקורתית, יצירתיות, דמיון, שיח תקשורתי ושיתופי פעולה. בנוסף משתמשים בתכנית ברובוטיקה ככלי לפיתוח מיומנויות חיים בעולם טכנולוגי משתנה, תוך שמירה על ביטוי אישי ויכולות בין-אישיות. התוכנית מכשירה את הגננות לעבודה עם טכנולוגיות מבוססות בינה מלאכותית, עם דגש על יצירת פעילויות מותאמות אישית לצרכים של ילדים".
שר החינוך, יואב קיש, אומר ל"מעריב": "התכנית החדשה בגני הילדים היא דוגמה מצוינת לדרך החינוכית שמשרד החינוך מוביל בתחום הטכנולוגיה והחדשנות - מתחילים בגיל הרך, באופן המותאם במיוחד לילדים, עם רובוטים ידידותיים שמלמדים דרך משחק וחוויה".
"התכנית משתלבת באופן טבעי בשנת הבינה המלאכותית במערכת החינוך אותה נשיק היום, כשאנחנו יודעים שהמפתח להצלחה הוא בבניית תשתית חינוכית נכונה שמתחילה בגן ונמשכת לאורך כל שנות הלימוד. הפיילוט ב-500 גנים הוא רק ההתחלה של מסע שיכין את ילדי ישראל לעולם של מחר".
הפעילויות מותאמות בצורה ייחודית לגיל הרך, תוך מתן תיווך מקצועי מצד הגננות כדי שהלמידה תהיה רלוונטית ומשמעותית כשהגננות עצמן עוברות ויעברו הכשרה ייעודית כך שהן יוכלו להוביל את השילוב של הטכנולוגיה בגן בצורה מושכלת.
רויטל דוברה, מנהלת גן מסע הפלאים בראשון לציון שכבר מתנסה בתכנית, מספרת: "ההתנסות של הילדים במשחק עם רובוטים בגן הילדים מעודדת סקרנות, יצירתיות וחשיבה טכנולוגית, תוך כדי פיתוח מיומנויות של שיתוף פעולה, פתרון בעיות וגילוי עולם חדש בצורה חווייתית ומשמעותית".
שרון, אחת הילדות בגן, משתפת: "אנחנו לומדים להזיז את הרובוט על ידי פקודות ולמדנו גם לשחק איתו באולינג כשהוא מפיל כוסות". איתן, ילד אחר בגן, אומר: "למדנו לתת לרובוט פקודות ואז אנחנו מלמדים אותו לפי הפקודות והכי כיף ומשמח זה שאני מצליח".