החל מבוקר שישי כל הפעילות החינוכית, הטיולים ובחינות הבגרות המתוכננים הוקפאו, בכלל זה החינוך המיוחד על כל מסגרותיו. חניכי פנימיות שניתן היה לפנות לבתיהם פונו מהפנימיות עוד לפני שהחלו מטחי הטילים מאיראן ותלמידי הטיולים שהיו בשטח פוזרו לבתיהם. עם זאת במשרד החינוך שקלו את אופי והיקף חידוש הלמידה מרחוק בבתי הספר ובהתאם להערכות מצב יומיות, זאת כאשר במוסדות האקדמיים נערכו כבר בפועל ללמידה מרחוק.

לאחר שהתקבלה ההחלטה, פרסם אותה העם צאת השבת שר החינוך, יואב קיש. "סיימנו הערכת מצב, חשוב לנו לתת יציבות למערכת. כל המדינה מאוימת ואין אפשרות לייצר מדיניות לפי אזורים. יש גם לסוף שנת הלימודים השפעה. לגבי מסיבות סיום וחלוקת תעודות שלא ניתן לבצע אנחנו מקיימים הערכות יומיות ונעדכן", פתח קיש את דבריו.

יואב קיש (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
יואב קיש (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

עוד אמר: "לגבי הבגרויות  - בשלב ראשון דחייה של שבוע. היסטוריה משני הקרוב לשני הבא וכך הלאה כל לוח הבחינות הנותר. זה לא אומר שלא יהיו עוד שינויים. תהיה אפשרות לדחות בעוד שבוע ולא הרבה מעבר לזה בגלל אילוצי הגיוסים לצה"ל אנחנו בוחנים את כל המתווים כולל בחינות בגרות פנימיות במקום חיצוניות. אנחנו מקווים שנוכל לאפשר בחינות בתוך טווח התמרון של השבועיים הקרובים. פתחנו מנהלת נפגעים ומפונים לרישום ונעשה מעקב אחר ילדים שפונו ממוקדי נפילה מביתם. מוקד הסיוע הנפשי טיפל כבר במאות שיחות סיוע להורי תלמידים".

"מעבר לכך, בתוך המרכזים שבהם נקלוט תלמידים שפונו יש מערך תמיכה שיסייע להם. אנחנו נלווה כל תלמיד ומשפחה שביתם נפגע באמצעות השירות הפסיכולוגי החינוכי והצוות החינוכי של בית הספר. עוד לפני החודש הגדול הוצאנו הנחיות לשיח עם התלמידים למורים ולהורים. כבר ממחר יתקיימו מפגשים מקוונים של הדרכות עם ההורים מצד השירות הפסיכולוגי של המשרד. יש לנו תכנים שילוו את צוותי החינוך גם בחופש הגדול בתקווה שנוכל לפתוח את השיח בקיץ גם בבתי הספר פיזית", הוסיף.

עוד אמר קיש: "ההחלטה היא שבשבוע הקרוב כל מערכת החינוך תפעל מרחוק. זו ההנחיה והיא משתנה בין שכבות הגיל מהכנה לבגרויות ועד מפגשים מקוונים של גני הילדים. בשכבות הגיל הנמוכות אנחנו לא מחפשים עכשיו את הפדגוגיה והלמידה האפקטיבית אלא את הגברת החוסן. אבל בתיכונים דווקא כשאי אפשר להגיע אפילו לשיעורי וקבוצות תיגבור, הלמידה מרחוק היא כן משמעותית. מחר זה יום התארגנות שיהיה פחות אפקטיבי ואנחנו לוקחים את זה בחשבון. להמשך השבוע. יש לנו בעיות בלמידה מרחוק גם במגזר חרדי או בדואי ואנחנו עושים את מירב המאמצים לעשות את ההתאמות הנדרשות. חינוך מיוחד – אם נראה שברמת האיום הקיימת ננסה לאפשר מסגרות. הנסיעה למסגרות היא אתגר בפני עצמו ולא הולמת כעת את הנחיות פיקוד העורף".

"יש לנו ערכות מיוחדות גם לילדי החינוך המיוחד. זה מורכב יותר אבל שמירה על קשר על הילדים ותמיכה בהורים היא אפילו יותר חיונית. התכנים מונגשים ככל האפשר. אין שום פעילות בלתי פורמאלית פיזית ונכון לעכשיו כל עוד לא יהיה שינוי במדיניות פקער לא ניתן יהיה לקיים את מחנות הקיץ. אנחנו בקשר עם כל המשלחות בחול כולל עם השגרירויות לסייע באבטחה ככל שניתן. משרד החוץ ומשרד התחבורה יקבלו מאיתנו תיעדוף למשלחות הנוער ברגע שאפשר יהיה להתחיל להחזיר ישראלים", הוסיף.

לסיום, אמר: "מדינת ישראל יצאה למלחמת אין ברירה תוך שיקול דעת ואחריות לאומית עמוקה" כתב שר החינוך קיש לעובדי ההוראה טרם ההחלטה, "המערכה צפויה להיות מורכבת וארוכה ואנחנו נכנסים לימים של אי ודאות, קושי ואתגרים שבהם אתם אנשי החינוך עומדים בקו הראשון של העורף האזרחי. נעניק לתלמידים מסגרת, יציבות ותחושת ביטחון. משרד החינוך התכונן מבעוד מועד, נמסור הנחיות ברורות, מדורגות ומוסדרות בהתאם להתפתחויות ולהוראות פיקוד העורף".

בינתיים מרענן משרד החינוך בקרב עובדי ההוראה בעיקר, הנחיות ביטחון ובטיחות גם בתרחישים של למידה מקוונת וכיצד לקיים קשר עדכונים רציף עם הורי התלמידים כל עוד הגנים ובתי הספר סגורים. הגננות בגני הילדים הונחו לקיים קשר רציף עם הילדים באמצעות הוריהם ולשדר נוכחות ואכפתיות ככל האפשר לילדים. בכל מוסד חינוכי מתודרך צוות המורים לשעת חירום בריענון הנהלים אף שההחלטה לפתוח את מוסדות החינוך במתכונת חלקית כזאת או אחרת עדיין לא נראית באופק. עם זאת, הנהלים המרועננים בקרב המורים כוללים גם הנחיות לאיתור תלמידים, משפחות וצוותים שזקוקים לסיוע ולתמיכה, ועידוד תלמידים להיות בקשר זה עם זה ועם צוותי ההוראה.

הנחיות להורים
במשרד החינוך ובפיקוד העורף מבקשים מההורים לוודא שהילדים בכל גיל מודעים להנחיות פיקוד העורף ולתרגל עמם את ההנחיות בהתאם לגילם וליכולת ההבנה שלהם. "הקשיבו לשאלותיהם והעבירו להם מסרים של עידוד, תמיכה ואמונה בכוחנו לשמור על עצמנו ולהישמר. בשהייה ממושכת במרחבים המוגנים גייסו את הילדים ובני הנוער לעשייה והטילו עליהם תפקידים קטנים ומעשיים כמו להיות בקשר עם בני משפחה אחרים, לקרוא סיפור לאחים הצעירים, להביא מים וכו'. מומלץ לצמצם את החשיפה למסכים ולתכנים לא מותאמים של החדשות ולתווך באופן תואם את המידע שהילדים כן נחפשים אליו".

ההנחיות להורים מדגישות את הצורך לשמור על ערוץ תקשורת פתוח עם הילדים ובני הנוער ולשים לב לשינויים התנהגותיים שעלולים להצביע על מצוקה. במידה שמזהים כאלה מומלץ ליידע את הצוות החינוכי ולהתייעץ איתו או עם השירות הפסיכולוגי החינוכי ברשות המקומית ולפנות למוקד הסיוע הרגשי של משרד החינוך בטלפון 6312*.