כ-7,000 תלמידים עם מצוקות רגשיות ונפשיות מ-12 ימי העימות עם איראן מטופלים במשרד החינוך והיום אנחנו מפרסמים לראשונה כי המשרד סיים בעקבות המלחמה שלב נוסף בהיערכותו למצבי חירום מתמשכים.
צוותי מוסדות החינוך נחשפים בימים אלה לכלי מקצועי חדש שהופץ לצוותי מוסדות החינוך ואשר נועד להבטיח זיהוי מוקדם, טיפול מותאם וליווי רגשי רציף של תלמידים המצויים במצבי סיכון, מצוקה או משבר על רקע מצבי לחימה נמשכת, שחיקה נפשית מצטברת וההשלכות המורכבות על תלמידים, משפחות וצוותים חינוכיים ברחבי הארץ.
הכלי לאיתור וזיהוי לתקופת חירום גובש על-ידי השירות הפסיכולוגי-ייעוצי (שפ"י) של משרד החינוך והוא מונגש כעת לכלל צוותי החינוך, לרבות מורים, מחנכים, יועצות, פסיכולוגים, מנהלים ואנשי מינהל.
"מדובר בכלי אחיד ומעשי שנועד לאפשר תגובה מהירה, מדויקת ורגישה בכל מקרה של חשש למצוקה רגשית או נפשית בקרב תלמידים – ולקדם פעולות הגנה, חיזוק והתערבות מקצועית, לעיתים ברמה מצילת חיים", אומרים במשרד החינוך.
מוסיפים להדגיש כי: "מדובר במהלך בו כלל מערכת החינוך פועלת לקידום מענים רגשיים לתלמידים – לצד הלמידה. בתוך מציאות מתמשכת של חוסר יציבות, פינוי יישובים, שכול, גיוס הורים, סגירת בתי ספר, ירידה בהשתתפות בלמידה מרחוק וחוסר רציפות חברתי – ישנם תלמידים שבשקט, בלי מילים, מאותתים סימני מצוקה. התפקיד שלנו הוא לזהות, להיות בקשר, ולהיות שם עבורם".
אלה הם העקרונות המרכזיים בתכנית שהופצה לכל צוותי החינוך בישראל: הראשון הוא זיהוי קבוצות סיכון מובחנות כשהמשרד מגדיר שתי קבוצות עיקריות. הראשונה מוגדרת "תלמידים בסיכון מתמשך" ובה מדובר בתלמידים שנשאו עמם רקע פגיע עוד מלפני המלחמה כמו חשיפה לאלימות, הזנחה, שימוש בחומרים פסיכואקטיביים, מצבים של אובדנות, נשירה סמויה או רקע טיפולי מתמשך.
הקבוצה השנייה: "תלמידים בסיכון מתהווה", כאלו שנקלעו למצוקה חדשה בעקבות אירועי החירום ואפשר לאתר באמצעות מאפיינים חיצוניים או אישיים כמו: פינוי מהבית, שכול, הורה מגויס, בדידות, הסתגרות, שינוי חד בתפקוד או הופעה או אמירות בעלות אופי אובדני.
השני הוא הנחיות פעולה ברורות לצוותים שכוללת התכנית, בהן: יוזמה של שיח אישי עם התלמיד, היוועצות מיידית עם יועצת ופסיכולוגית, עדכון ההנהלה, הפעלת חובת דיווח במקרה הצורך, מיפוי גורמי סיכון ומשאבים, ובניית תכנית התערבות מותאמת – לעיתים בשילוב שירותי הרווחה או גורמי טיפול נוספים בקהילה.
"ההנחיות נועדו לשמש את הצוותים החינוכיים כחלק משגרת ההתבוננות היומיומית – במפגשים, בשיחות זום, בלמידה מרחוק, ובקשר עם ההורים. מטרתן לא להשאיר אף תלמיד מאחור" אומרים במשרד החינוך.
צוותי החינוך מוזמנים לפנות לפסיכולוגים החינוכיים במחוזות. לרשות תלמידים, משפחות ואנשי מקצוע פועל מוקד שפ"י הארצי 24/7 בטלפון 6552* מידע מקצועי נוסף נמצא באתר השירות הפסיכולוגי החינוכי במשרד החינוך.
שר החינוך, יואב קיש, מדגיש: "המשימה שלנו חורגת מהמרחב הלימודי והיא לגעת בלבם של תלמידים, במיוחד אחרי תקופה שבה אין נוכחות פיזית בכיתה והשגרה מופרעת. המסמך שגיבשנו נועד לצייד את כלל הצוותים החינוכיים – מורים, מחנכים, יועצות, פסיכולוגים ומנהלים – בכלים ברורים לזיהוי ולסיוע".
"משרד החינוך מוביל היערכות מערכתית כדי להבטיח שלכל תלמיד יהיה איש חינוך רואה ונוכח לצידו ואני מחזק את התלמידים ומודה לצוותים שפועלים במסירות. זו אחריות חינוכית, רגשית ולאומית מהמעלה הראשונה".