החוקרות הבכירות מזהירות: חוסר היציבות בגנים פוגע בילדים - ובקשר עם ההורים

מחקר חדש של אוניברסיטת בר אילן חושף כי חוסר היציבות בגני הילדים עלול להוביל לפגיעות רגשיות בילדים ולהגברת מתחים בבית. החוקרות מזהירות כי "סגירות של גנים ושינויים מהותיים משפיעות עמוקות על הילדים"

יובל בגנו צילום: באדיבות המצולם
גן ילדים, אילוסטרציה
גן ילדים, אילוסטרציה | צילום: אינגאימג'
4
גלריה

בעוד מערכת החינוך בישראל נערכת לפתיחת שנה נוספת בצל חוסר ודאות ביטחונית ושיבושים אפשריים בשגרה, מחקר חדש מאוניברסיטת בר-אילן מציף ממצאים מדאיגים במיוחד.

פתיחת שנת הלימודים, ארכיון
פתיחת שנת הלימודים, ארכיון | צילום: אבשלום ששוני

הממצאים מצביעים בבירור על תהליך פסיכולוגי מדורג ומדאיג: ככל שילדים נחשפו ליותר שינויים וסגירות במסגרות החינוכיות, בין אם בסגירות פתאומיות, החלפת צוותים, שינויים במספר הילדים או שינויי שגרה – כך הם נטו יותר לפתח תגובות לחץ קשות. הילדים הללו סבלו יותר מחרדות, קשיי שינה, פחדים מוגברים ותסמינים רגשיים נוספים.

בהמשך, אותם ילדים גם נטו לפתח בעיות רגשיות מתמשכות כמו חרדה, דיכאון ותחושות בדידות. ולבסוף, כל אלה השפיעו גם על הקשר שלהם עם הוריהם; פחות קרבה, יותר עימותים וירידה בתחושת החום בבית.

הדוקטורנטית איילה רזאר
הדוקטורנטית איילה רזאר | צילום: מיכל הרדוף-זר

"הממצאים שלנו מצביעים באופן חד משמעי על כך שחוסר יציבות במסגרות החינוכיות בגיל הרך הוא לא תופעה שולית", אומרת ד"ר מועד, "ילדים קטנים זקוקים לסביבה צפויה ובטוחה כדי לפתח תחושת ביטחון בסיסית בעולם, וכשהמסגרות החינוכיות מתנהלות באופן לא יציב, הם חווים תחושות של חוסר שליטה שמערערות את עולמם הרגשי".

היא מדגישה: "בישראל השגרה במסגרות החינוכיות נקטעת גם כך לא פעם בשל סבבים ביטחוניים והנחיות חירום. אנחנו אולי התרגלנו לזה, אבל הילדים לא. הם חווים כל שינוי כזה באופן עוצמתי מאוד, גם אם כלפי חוץ הם נראים אדישים או מתפקדים".

המחקר מדגיש שההשפעות לא נעלמות מעצמן. ילדים שחוו חוסר יציבות במסגרות המשיכו להראות תסמינים רגשיים גם שנתיים ושלוש שנים לאחר מכן, הרבה אחרי שהמערכת שבה לתפקוד שגרתי. "ההשלכות של חוסר היציבות במסגרות חינוכיות עלולות ללוות את הילד לאורך זמן, גם בלי קשר לסיבת השיבוש" מדגישות החוקרות.

ד''ר ענת מועד
ד''ר ענת מועד | צילום: דוברות אוניברסיטת בר אילן

דווקא לקראת פתיחת שנת הלימודים הקרובה, החוקרות מזהירות כי הסכנה מוחשית מאוד. לטענתן, "אם מערכת החינוך לא תתכונן מראש למצבי חירום, ואם לא יושם דגש על תמיכה רגשית בילדים גם אחרי חזרה לשגרה, אנחנו עלולים לראות שוב את אותן השפעות פסיכולוגיות חוזרות ואף מתעצמות".

הן ממליצות להורים להיות עירניים במיוחד לשינויים התנהגותיים אצל הילדים בתקופה הקרובה, גם אם נראה שהילד "חזר לעצמו" ולהתייעץ עם אנשי מקצוע במקרה הצורך. בנוסף, הן קוראות למקבלי ההחלטות להפעיל תוכניות סדורות להמשכיות חינוכית במצבי חירום, להכין את צוותי הגנים לאיתור מצוקות רגשיות אצל ילדים ולבנות תוכניות חזרה הדרגתיות לשגרה, במקביל להתמודדות עם הדרישות הלימודיות.

ד"ר מועד מוסיפה: "אנחנו צריכים להפסיק להתייחס לחוסר יציבות חינוכית כאל משהו טבעי או בלתי נמנע. אם נמשיך להתעלם, נשלם על כך גם בחיי הבית וגם ברווחה הנפשית של דור שלם".

תגיות:
ילדים
/
פתיחת שנת הלימודים
/
גני ילדים
/
שנת הלימודים
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף