מומחה השכר קובע: "אין למערכת החינוך סיכוי להתרומם"

קובי בר נתן, לשעבר הממונה על השכר במשרד האוצר, שוחח עם ענת דוידוב ב-103fm ודיבר על פערי השכר במערכת החינוך, מעמד המורים ומה המערכת צריכה לעשות כדי לשפר את המצב

לוגו 103fm צילום: באדיבות 103FM
תלמידים (למצולמים אין קשר לנאמר)
תלמידים (למצולמים אין קשר לנאמר) | צילום: אדי ישראל פלאש 90
2
גלריה

על המורים החדשים שמצטרפים למערכת, אמר, "יש קביעות להיקף משרה ומנהלים אומרים "רגע, לפני שאני מכניס עכשיו מורה חדש במאה אחוז משרה, אני קודם כול אקלוט אותו ב-50 אחוז משרה, נראה אם הוא טוב או לא ולאט לאט נעלה את היקפי המשרה". מצד שני, יש לא מעט מורים ומורות צעירים שאומרים 'רגע, אני בכלל לא רוצה היקף משרה גבוה כי אני רוצה עדיין אולי ללמוד לתואר נוסף או להיות עם הילדים'. כלומר, יש כאן איזה שני צדדים שלא תמיד האינטרסים שלהם זהים ואנחנו רואים שבסוף מי שמשלם אלה התלמידים".

בנוגע לחינוך הממלכתי, הוסיף, "החינוך הממלכתי נחלק לכמה דברים, אנחנו רואים שם פערים מאוד משמעותיים. גם מספר התלמידים בכיתה בחינוך הממלכתי הוא גבוה, בטח יותר גבוה ביחס לממלכתי-דתי או בכלל לזרמים החרדים, שם יש הפרדה בין בנים ובנות, לכן הכיתות יותר קטנות. אגב המחסור הגדול של המורים הוא בעיקר במרכז הארץ".

כשנשאל על הצפיפות בכיתות, השיב, "היחס בעשור האחרון ירד מ-13 תלמידים למורה ל-11 תלמידים למורה. זה שיפור. אנחנו יודעים שביחס למדינות העולם, עדיין הכיתות מאוד צפופות וכן יש ניסיון להביא עוד ועוד מורים".

על מעמד מקצוע ההוראה כיום והקשרו למשכורות המורים, אמר כי "כשאנחנו מדברים על מקצוע ההוראה, אז ברור שזה גם השכר, והשכר עלה, אולי לא מספיק ותמיד יש מה לשפר, אבל כשאנחנו מדברים על מעמד המורה אז אנחנו לא יכולים להתפלא שלא רוצים להגיע לשם - כי מצד אחד התלמידים לא מכבדים את המורים וגם ההורים לא תמיד עוזרים ולפעמים גם מנהלי בתי הספר דורשים ובצדק מהמורים עוד"

על כך הוסיף: "אז מי שאומר 'אני עכשיו צריך לבחור את המקצוע שלי לעתיד', אז הוא יגיד, 'בוא נראה את המשכורת, בוא נראה מה יש לי מבחינת המעמד שלי' וכנראה שהשילוב של הדברים האלה גורם באמת לביקוש יותר נמוך ממה שאנחנו צריכים".

מורה בכיתה
מורה בכיתה | צילום: פלאש 90

עוד אמר, "אני מקווה ששר החינוך בגיבוי של ראש הממשלה יבוא ויגיד 'אני עכשיו עושה ועדה ציבורית שבוחנת את כל ההיבטים של מערכת החינוך'. זה גם המורים, הכשרת המורים, התכנים, רמת האוטונומיה והגמישות שניתנים לבתי ספר. עד שלא תיעשה מחשבה כזאת שתגיד 'איפה מערכת החינוך תהיה בעוד חמש שנים/עשר שנים, לאיפה אנחנו רוצים להוביל אותה', אז אנחנו נראה כל פעם איזה פלסטרים ועוד הסכם שכר. הסכם שכר לבד לא יכול לרפא את הדברים האלה".

לבסוף סיכם ואמר, "אם כל שנה וחצי-שנתיים מתחלפים כאן שרי ושרות חינוך וכל אחד בא עם האג'נדה שלו, אין שום סיכוי למערכת להתרומם, אלא רק ראייה ארוכת טווח של עשר שנים קדימה".

תגיות:
משרד האוצר
/
מערכת החינוך
/
תלמידים
/
שכר המורים
/
103FM
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף