גורמי סיכון מטרידים של נהגי הסעות: פגיעה חמורה בביטחון הנוסעים

מחקר חדש של המוסד לבטיחות ולגהות: 77% מהנהגים מדווחים על חשיפה לגורמי סיכון בעבודה ומסווגים בקטגוריה הגבוהה ביותר מבחינת סיכון תעסוקתי. הפתרון: הדרכות בנוגע לסיכוני בריאות בעבודה

יובל בגנו צילום: באדיבות המצולם
אילוסטרציה
אילוסטרציה | צילום: FREEPIK
4
גלריה

בכל בוקר, כשילדים רבים עולים על האוטובוס או נכנסים לרכב ההסעה לגן או לבית הספר, רובנו מתמקדים בבטיחות הילדים ונסיעתם הבטוחה בלבד. מעטים חושבים על האנשים שאוחזים בהגה ומובילים את ילדנו - הנהגים.

נתונים חדשים מתוך מחקר, שערך המוסד לבטיחות ולגהות ונחשף כאן לראשונה, מציגים תמונה מדאיגה - הנהגים חשופים לסיכונים פיזיים ופסיכולוגיים רבים, ולעיתים משלמים על כך מחיר כבד.

נהגים נמנים עם אחד המקצועות המסוכנים ביותר במשק. לפי סקרי עובדים, 76.7% מהם מדווחים על חשיפה לריבוי גורמי סיכון בעבודה. המשמעות היא שהסיכון לאירועי בריאות ותאונות אינו חד-ממדי, אלא כולל שילוב של חשיפות פיזיות, פסיכולוגיות וארגונומיות בו זמנית.

נוסעים מחכים לאוטובוסים
נוסעים מחכים לאוטובוסים | צילום: דוד קמחי

ככלל, נהגים מדווחים על שיעורים גבוהים במיוחד של חשיפה לרעש חזק -  25% מהנהגים, לעומת 16% בקרב כלל העובדים, על פציעת "מאמץ חוזרני" הנגרמת לגוף בשל מאמץ ממושך או חוזר ונשנה, על פי רוב, בתנוחה או בתנאים שאינם מומלצים ביד וזרוע 53%, לעומת 10% בקרב כלל העובדים.

עוד מצוין במחקר על חשיפה ל"רטט כל-גופי", היכולה לגרום להשפעות בריאותיות שליליות כגון כאבי גו וצוואר ושינויים בחוליות השדרה, 24%  לעומת 8% בקרב כלל העובדים, וכן נזקי ישיבה ממושכת 67% עליהם מדווחים לעומת 61% מכלל העובדים.

מעבר לחשיפות הפיזיות, נהגים מתמודדים עם עומס מנטלי יומיומי. כ-42% מדווחים על יותר משלושה גורמי לחץ פסיכו-סוציאלי, במקביל הם חווים עומס דרישות פיזי - 59%; קונפליקט בין עבודה לבית - 50%; חוסר באוטונומיה בתפקיד - 32% ותחושת חוסר הוגנות - 20%.

נהג אוטובוס, אילוסטרציה
נהג אוטובוס, אילוסטרציה | צילום: אינג אימג'

"תמהיל זה של דרישות פיזיות ופסיכולוגיות יוצר מציאות תובענית שמעמידה את הבריאות הפיזית והנפשית במבחן יומיומי". אומרים המוסד לבטיחות ולגהות.

מבחינת בטיחות, נהגים נמצאים בסיכון מוגבר לפגיעות בתאונות עבודה המדגיש את הצורך במניעה והדרכה. בשל רמת הסיכון הגבוהה, נהגים מסווגים בקטגוריה חמש, הקטגוריה הגבוהה ביותר מבחינת סיכון תעסוקתי.

כתוצאה מכך, שיעור העובדים שדיווחו על קבלת הדרכה בנוגע לסיכוני בריאות בעבודה גבוה מהממוצע - 59.4%. הדרכה זו כוללת ידע על מניעת פגיעות גופניות, ניהול עומס מנטלי ועבודה במצבי סיכון שונים.

ד''ר מיקי וינקלר, מנכ''ל ההמוסד לבטיחות ולגהות
ד''ר מיקי וינקלר, מנכ''ל ההמוסד לבטיחות ולגהות | צילום: באדיבות המוסד לבטיחות ולגהות

עוד הוסיף כי: "אני מזמין את נהגי ההסעות והאוטובוסים לפנות אל המוסד לבטיחות ולגהות לקבלת מידע וידע מקצועי למזעור סיכונים בעבודה ולשמירה על בריאותכם".

תגיות:
ילדים
/
בריאות
/
אוטובוסים
/
בטיחות בנסיעה
/
לימודים
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף