השימוש במכשירים יתאפשר רק בשיעורים ייעודיים שבהם יאשר הצוות החינוכי שימוש מבוקר לצורכי למידה. מטרת המהלך היא לאפשר מרחב שבו תלמידים יוכלו לפתח ולשכלל מיומנויות חברתיות ורגשיות, לשפר את האקלים החינוכי ולאפשר מיקוד בלמידה.
היישום יכלול תכניות חינוכיות בכיתות ושיח עם הורי התלמידים, “כדי להטמיע שימוש מאוזן בטלפונים, למנוע שימוש לרעה ברשתות חברתיות ולצמצם חשיפה לתכנים שאינם תואמי גיל, בדגש על טיפוח מיומנויות חברתיות ורגשיות ועל עידוד מפגשים פנים אל פנים בין תלמידים”.
כעת, בצל השיח העולמי על שימוש מזיק ואף פוגעני ברשתות החברתיות, עד כדי ניסיון ראשון באוסטרליה לאסור בחוק שימוש בני נוער ברשתות, מנסה השר קיש להציב כותרת משלו בנושא.
בעיתוי הנוכחי, המהלך עשוי גם לחזק את נראותו התקשורתית לקראת פריימריז בשנה פוליטית, ובשילוב העימות הציבורי מול לוחמי “אחים לנשק” סביב איסור כניסתם לפעילות חינוכית - מדובר בנושא שמדבר לבייס שלו.
קיש, שאימץ את הרעיון של חולדאי, ממהר להחיל את השינוי כבר בשנת הלימודים הנוכחית. וכשמדובר בילדים צעירים יותר, מדובר במהלך “בטוח יותר” מבחינתו, שכן לילדים אין קול מחאה כמו לנוער.
גם מרבית ההורים - כולל החרדתיים ביותר הזקוקים לזמינות תמידית של ילדיהם - לא צפויים להתנגד למהלך כפי שהוא מוצג, במיוחד אם מטרתו אכן לצמצם את האלימות, תופעת החרם והבריונות המתרחשות ברשתות, ולאפשר בשעות הלימודים למידה ותקשורת אמיתית.
“אנחנו מאפשרים לילדים לחזור ולפגוש זה את זה באמת, להפחית הסחות חיצוניות ולהרחיב את הקשר האנושי והטבעי בין התלמידים, ללא מסכים", אומר קיש. “המדיניות מבוססת על מחקרים בארץ ובעולם ועל מחויבות לאקלים חינוכי בריא ובטוח, שנועד לצמצם את ההשפעות השליליות של השימוש בטלפונים על התלמידים. יצירת מרחב בית-ספרי שמאפשר צמיחה חברתית ורגשית עבור ילדינו - זו המחויבות והאחריות שלנו".
משרד החינוך ילווה את בתי הספר ביישום המדיניות, בשיתוף הרשויות המקומיות, מנהלי בתי הספר, הנהגת ההורים ומועצת התלמידים, כדי לוודא שהיישום מותאם לצרכים של כל מוסד חינוכי. “המהלך תוכלל באופן מקיף באמצעות שולחנות עגולים וזכה לתמיכה של הגורמים הרלוונטיים: הנהגת ההורים הארצית, מועצת התלמידים, השלטון המקומי, הסתדרות המורים וגורמים נוספים", מדגישים במשרד.