"תמכת בהתנתקות -  אכלת אותה" כך אמר היום (שלישי)  ח"כ מוטי יוגב לאחד מתושבי עוטף עזה במהלך דיון סוער בוועדת החוץ והביטחון בדיון שעסק בהחלטה להפסיק את האבטחה באזור עוטף עזה.

הדברים נאמרו בעיצומו של עימות בינו לבין חבר הכנסת  עומר בר לב (המחנה הציוני), שטען כי הממשלה הפקירה את התושבים. גם תושבים מעוטף עזה שנכחו בדיון התפרצו לעבר חברי הכנסת ואמרו: "אנחנו מרגישים יתומים מהמדינה".   
 
ח"כ בר לב, שיזם את הדיון, אמר לתושבים: "לצערי ראש הממשלה ושר הביטחון לא מבינים מה זה ביטחון. הניסייון להפריד בין "תחושת ביטחון" לבין "ביטחון" הוא אקט ציני ושגוי, הנובע מחוסר הבנה בסיסי של שר הביטחון וראש הממשלה בהבנה שלהם מה הוא בטחון".
 

התעמת עם בר לב. מוטי יוגב. צילום: פלאש 90

בר-לב הוסיף: "הם לא מבינים מה יגרום להגירה חיובית לעוטף עזה שזו התשובה הציונית לחמאס ומה יגרום להגירה שלילית. העובדה שגורמי צה"ל ומשרד הביטחון אפילו לא נכחו בדיון מביעה יותר מהכל את הזלזול בתחושות התושבים". 

תושבת עוטף עזה: "התחושה היא שאנו יתומים מהמדינה"

 יו"ר הועדה ח"כ יריב לוין (ליכוד) זעם על דבריו של בר-לב וטען כי הוא הופך את הדיון לפוליטי. ובין השניים התפתח עימות חריף. בר-לב  אמר כי "מדובר בדיון ענייני בנושאי ביטחון והוויכוח הקיים מול מערכת הביטחון והשר שלא טרחו להתייחס לנושא".
 

לירז נרי מקיבוץ נרים סיפרה על חברים שנהרגו במהלך צוק איתן ואמרה כי יש להכין תכנית מאורגנת לפינוי התושבים בעת חירום.
 
איילת אפשטיין, התגוררת בעוטף עזה, טענה כי "מרבית אנשי כיתת הכוננות בישובים הם אנשים מבוגרים שעובדים מחוץ לישוב. אין להם אפשרות להגיע במקרה חירום לישוב עצמו תוך פחות מעשרים דקות. אנחנו הולכים לישון מידי ערב עם תחושת פחד. באופן קבוע ישנם ניסיונות חדירה. אנחנו חגורת הביטחון של המדינה אבל התחושה היא פשוט נוראית. יום אחד החיילים ששמרו עם אפוד מלא צמוד לגני הילדים פשוט נעלמו ללא התרעה מוקדמת".  
 
תושבת נוספת, אלירז לוי, הוסיפה:  "עם כל הצער, נהרגו לנו תושבים פשוט סתם. יש לנו משבר אמון קשה. אנחנו דורשים שתהיה תוכנית פינוי מסודרת שתיושם תיושם במידה ונכנס לסבב לחימה נוסף. אנחנו חיים בטראומה מתמשכת מסיבוב לסיבוב כבר 14 שנים. יש לנו בקושי כמה שניות של התרעה לפני כל נפילה".
 
לוין: אסור שתהיה השלכה של המצב הבטחוני על הבחירות 

עדי חמווי ציין כי "אף אחד לא מדבר אתנו לפני שמתקבלת החלטה. אחרי הפיגוע במרכול בפריז הציבו 5000 חיילים כדי לשמור על מוסדות יהודיים וכל זה רק בשביל לחזק את תחושת הביטחון".
 
 מירב כהן הוסיפה כי "התחושה היא שאנחנו יתומים מהמדינה. הדיסקט של כל הילדים בעוטף נישרט לחלוטין. הילדים מתנהגים כמו חיילים. ההידברות שלנו עם הצבא זה כישלון. כל רעש פשוט מקפיץ את אותנו. מה אנחנו בסך הכול מבקשים? חשוב להבין שעוטף עזה חלש זה מדינת ישראל חלשה. אל תינטשו אותנו, אנחנו שילמנו מספיק".
 
בפתח הדיון אמר ח"כ יריב לוין: ״אנו נמצאים בימים לא פשוטים. אנחנו בוועדה עם העיניים צפונה כפי שמתחייב, וכך צריכים לעשות כל כוחות הביטחון. ראוי להדגיש ולומר את מה שבעיניי הוא מובן מאליו- אויבינו לא יצאו לפגרת בחירות והם לא מפסיקים לתכנן פיגועים, להעביר אמצעי לחימה ולנסות לפגוע בביטחון של כל אחת ואחד מאיתנו". 
לוין הוסיף: "האחריות העליונה של ראש הממשלה, של כוחות הביטחון וגם שלנו בוועדה, מחייבת להמשיך לנהוג ולטפל בכל הנושאים הביטחוניים הללו כאילו אין בחירות, מתוך הבנה ומסר ברור לצד השני שאנחנו דרוכים ונמלא את כל המשימות, מבלי שמערכת הבחירות תשפיע על הגזרה הביטחונית. אני בטוח שסביב הדבר הברור מאליו הזה מאוחדים רובו המוחלט של הציבור והמפלגות. אסור שתהיה השלכה של המצב הביטחוני על מערכת הבחירות וכמובן שגם להיפך".  
 
מלשכת ח"כ ואל"מ במיל' מוטי יוגב נמסר: "חבר הכנסת שהסתובב הכי הרבה בצוק איתן בעוטף עזה הוא מוטי יוגב, הוא בקשר רציף עם כל ראשי המועצות ועם התושבים והצליח להביא 100 מיליון ש"ח לשורה תקציבית למרכיבי הביטחון של היישובים בקו העימות בכלל ובישובי עוטף עזה בפרט. לאחר מכן גם דחף להחלטת שר הביטחון שלא לפגוע במעמד שום ישוב ושום רבש"צ בעוטף עזה וגם כיום סבור שנכון להחזיר את החיילים ליישובי עוטף עזה, הן מצד הביטחון והן מצד תחושת הביטחון. 

אבל מצד האמת ח"כ יוגב גם יודע לומר שהפיכת עזה לחמאסטן הוא פרי הביאושים של ההתנתקות והדבר יחייב את מדינת ישראל בעתיד לפעול למיגור הטרור והכרעת החמאס ברצועת עזה כדי להגן גם על ישוביי העוטף ולהשיב להם את הביטחון וגם את תחושת הביטחון".