אם לא נדאג לנשרים, בקרוב הם ייעלמו מהטבע. ב-20 השנים האחרונות אוכלוסיית הנשרים הצטמצמה בחצי והיום כ-200 נשרים בלבד נותרו בישראל.  זו ירידה דרסטית ביחס לעבר וכתוצאה מכך עלול מלך העופות להיכחד כמקנן בישראל. הנשרים, המשמשים כסניטרים של הטבע, ניזונים מפגרים של בעלי חיים, ולמרבה הצער נפגעים כתוצאה משימוש לא חוקי בחומרי הדברה על-ידי חקלאים. "ההרעלה אינה מכוונת נגד הנשרים" מסביר אוהד הצופה, אקולוג עופות ברשות בטבע והגנים "ההרעלות קורות כשמישהו מנסה לפגוע בחיה שמזיקה לו או ביריב שלו, ומפזר פיתיונות מורעלים. חיות הבר או כלבים שאליהם הוא התכוון אוכלים את החיה המורעלת, אבל כך גם הנשרים וחיות בר מוגנות אחרות, המגיעים אליה. החסם המרכזי שלנו הוא שאין לנו יכולת אכיפה בנושא. מדובר בנושא פרוץ, וחייבים שיהיו רגולציה ופיקוח על מכירה ושימוש בחומרי הדברים מסוכנים. החסם השני הוא הענישה המגוחכת".

נשר במעופו. נותרו רק 200 כאלה בישראל (צילום: עידו שקד רשות הטבע והגנים)
נשר במעופו. נותרו רק 200 כאלה בישראל (צילום: עידו שקד רשות הטבע והגנים)

אוכלוסיית הנשרים בישראל מנוטרת על ידי רשות הטבע והגנים במסגרת פרויקט "פורשים כנף" מדי שנה. בעבר הלא רחוק אלפי נשרים קיננו בכל האזורים ההרריים והמצוקיים בישראל. מדי חודש נאספים טונות של פגרי בעלי חיים שנמצאים בשטחי ישראל ללא טיפול וגורמים להתרבות מזיקים ובכך פוגעים אנושות בנשרים. בנוסף הרשות מפעילה תחנות האכלה לאספקת מזון בטוח.

לצורך העלאת המודעות בנושא בקרב האוכלוסייה, ערכה רשות הטבע והגנים שיתוף פעולה עם המותג המוכר "בירה נשר" של נשר מאלט וביחד השיקו מהדורה מוגבלת של בקבוקי נשר מאלט ללא לוגו הידוע והמוכר. התווית החדשה כוללת הפנייה לאתר רשות הטבע והגנים וקריאה להעלאת מודעות לבעיית הנשרים אשר נפגעים מהרעלות ונמצאים בסכנת הכחדה חמורה. את הבקבוקים ניתן יהיה למצוא בחנויות המכירה והרשתות הגדולות החל מתחילת חודש יוני ועד גמר המלאי.

במסגרת שיתוף הפעולה יתקיימו במהלך החודש פעילויות מגוונות ומעשירות להצלת הנשרים ולעורר מודעות למצבם בטבע בישראל: בשמורת טבע גמלא תוכלו לצאת לסיורים מודרכים ולהכיר את עולם הנשרים ומה ניתן לעשות כדי להציל את המין המיוחד, בשמורת טבע חי בר כרמל תגלו מדוע חשוב להשיב את הנשרים לטבע וכיצד עושים זאת בפועל ובגן לאומי עין עבדת תוכלו להכיר את עולמם של הנשרים בפנינת טבע בנגב. עקבו אחר הפעילויות והירשמו באתר רשות הטבע והגנים כך תבטיחו את מקומכם.

בסכנת הכחדה. נשר  (צילום: רשות הטבע והגנים,ערן היימס)
בסכנת הכחדה. נשר (צילום: רשות הטבע והגנים,ערן היימס)

"המגוון הביולוגי הוא נדבך קריטי בתפקוד המערכת הטבעית (האקולוגית) החיונית לבריאות האדם ולרווחתו, לשגשוג כלכלי, ביטחון תזונתי ותחומים חשובים אחרים. מערכות אקולוגיות בריאות מספקות איכות אוויר, מים וכלל הסביבה ותומכות בתחומי החיים השונים שלנו. בישראל הקטנה חשוב שנשמור על כל רכיב ורכיב במגוון הביולוגי. מחצית מאוכלוסיית הנשרים נושאת משדרי GPS ויש לנו מעקב בכל עת, שכולל התראות" מוסיף הצופה, "אנו מגייסים פקחי נשרים. הקמנו יחידת כלבנים למניעת הרעלות סורקת את השטח עם כלבי גישוש המאתרים את הרעלים ומסלקים הפיתיונות. אבל צריך להביא את האנשים שעושים זאת לדין. רשות הטבע והגנים אמונה על שמירת ערכי הטבע בארצנו וכחלק מכך ניתן להוביל שינוי התנהגותי על ידי העלאת מודעות ולרתום את הציבור לאהבת הטבע".

יעל רבין ויראוך, מנהלת שיווק משקאות קלים, טמפו: "נשר מאלט מלווה את הצרכנים הישראלים כבר יותר מ 80 שנה והינה חלק בלתי נפרד מהתרבות הישראלית. מהרגע שבו קיבלנו את הפנייה מרשות הטבע והגנים היה ברור לכולנו שנירתם לטובת המטרה החשובה ושהנשר האיקוני שלנו מחוייב לדאוג לחבריו הנשרים שבטבע אשר נמצאים בסכנת הכחדה חמורה. אנחנו שמחים וגאים להיות חלק ממהלך כה משמעותי ולתרום את חלקנו להעלאת המודעות, שמירה על הטבע והצלת הנשרים בישראל".

נשר מאלט ללא איור הנשר המפורסם. מהדורה מוגבלת (צילום: סטודיו מונש 1)
נשר מאלט ללא איור הנשר המפורסם. מהדורה מוגבלת (צילום: סטודיו מונש 1)

מה ניתן לעשות למען הנשרים? הימנעו מירידה משבילים מסומנים, מטיפוס על צוקים ומגלישה עליהם באזורי קינון כדי לא להפריע לנשרים. ראיתם פגר של בקר או טורף, נשר מת או סימני הרעלה? דווחו למוקד המידע של רשות הטבע והגנים 3639* עזרו לנו והפיצו את המידע לכמה שיותר אנשים, ביחד נוכל להוביל לשינוי. למידע נוסף כנסו לאתר וצפו בסרטון ההסברה