ארגוני הסביבה "מגמה ירוקה" ו"מחאת הנוער למען האקלים", יחד עם אזרחים בני הגיל השלישי, יגישו ב־18 בספטמבר עתירה ראשונה מסוגה בישראל לבג"ץ נגד הממשלה בכלל ונגד שרי האנרגיה, הבריאות והגנת הסביבה בפרט.

השלכת הפסולת ברשויות מקומיות: "הידיים שלנו כבולות"
סוף עצוב: לווייתן באורך של כ-10 מטרים נמצא מת בחוף בשרון

העתירה מבקשת מבית המשפט להוציא לממשלה צו על תנאי, שיורה לה להשיב מדוע אינה מחליטה על הפחתת פליטות גזי החממה של ישראל ב־43% עד שנת 2030, בהשוואה לרמת הפליטות בשנת 2019, ובהתאם לקונצנזוס המדעי הדורש מכל המדינות צעדים דרסטיים להפחתת הפליטות כדי להיאבק בהתחממות כדור הארץ.

ישראל מדינה שפולטת גזי חממה ברמה בינונית, אך היא היחידה מבין המדינות המפותחות שהפליטות שלה נמצאות במגמת עלייה - זאת ללא חוק אקלים מחייב, שמשרד האוצר וראש הממשלה מתנגדים לו.

העותרים טוענים כי "זהו יעד המינימום למיתון חלק מהפגיעות הקשות ביותר של השלכות משבר האקלים בחיי אדם ובזכות לבריאות של תושבי ישראל". העתירה הוכנה באמצעות עורכי הדין ערן צין ואמנון קרן מהקליניקה לצדק סביבתי ולהגנה על זכויות בעלי החיים בפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב, וכן עורכי הדין אסף פינק ויוסי וולפסון.

שינויי האקלים גורמים כבר עתה לקורבנות בנפש בעולם ובישראל. לאור זאת, בשנתיים האחרונות פנו העותרים לממשלות ישראל כדי להסב את תשומת לבן לכך שפעולותיהן סותרות את החובה שלהן להגן על חיי אדם ובריאות הציבור.

העותרים מבססים את טענותיהם על שלושה נימוקים משפטיים. הראשון, כי ממשלת ישראל מפרה את חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, המעגן את הזכות של אדם לחייו, לגופו ולכבודו, וכי ללא נקיטת צעדים דרמטיים - הפגיעה בבריאות הציבור רק תחריף. סוגיה נוספת היא הפרת החובה של המדינה להגן על הכבוד והחירות של הדור הצעיר והדורות הבאים, כש"השלכות שינויי האקלים עתידות להחריף עשרות מונים, ומי שיישאו במחיר העיקרי הם ילדים ובני הנוער של ימינו ושל הדורות הבאים".

בנוסף, נטען בעתירה כי בעידן משבר האקלים יש להכיר בזכות לסביבה ראויה כזכות העומדת בפני עצמה. עשרות בני נוער מכל רחבי הארץ כבר צעדו השבוע מבנייני האומה בירושלים לבית המשפט העליון במחאה על ההזנחה הפושעת של המדינה בטיפול במשבר האקלים.

שי ציון גלומביק, פעילה ב"מחאת הנוער למען האקלים": "בממשלה מתעלמים מאיתנו, אבל המצב לא נגרם בגללנו - ובכל זאת אנחנו אלה שניפגע יותר מכולם". אלעד הוכמן, מנכ"ל "מגמה ירוקה": "אנחנו מגישים עתירה היסטורית במטרה לעשות צדק ולהגן על בריאותם וחייהם של כל תושבי ישראל. מי שישלמו את המחיר הכבד ביותר של נזקי משבר האקלים הם בני הנוער, קשישים, עניים וחולים. הדרישה שלנו היא לפעול בהתאם להסכמים הבינלאומיים שישראל חתומה עליהם".