עלייה דרמטית בדיווח על מפגעים בחופי הים באמצעות SeaWatch - אפליקציה של החברה להגנת הטבע. האפליקציה פותחה כדי לאפשר לציבור להעביר דיווח על מפגעים בים התיכון ובמפרץ אילת, שמסייעים לאכיפת החוק באזורים אלו. מאז השקתה ב־2015, הורידו את האפליקציה יותר מ־11 אלף חובבי ים. במחצית הראשונה של 2021 דווחו באמצעותה לחברה להגנת הטבע 158 דיווחים – עלייה של 35% לעומת תקופה זו בשנה שעברה.

על פי הנתונים, רק 24% מהדיווחים לא הצריכו המשך טיפול. 52 מכלל הדיווחים נסובו סביב חשד לעבירות דיג לא חוקי ומפגעים לפינוי, ו־41 מהם דרשו מענה מיידי בשטח. 18 מהמקרים המדווחים (32%) הצביעו על חשד לביצוע עבירה בפועל. 54 דיווחים התקבלו בחצי השנה האחרונה במוקדSeaWatch על אודות חיות בר ימיות פגועות, כולל 47 פגרים של צבי ים, שני שחפים פצועים שאיתרו המשתמשים, ואף דולפין במצוקה שנפלט לחוף.

בתקופה האחרונה התקבלו 23 דיווחים על זיהום הים במפגעים מעשה ידי אדם המסכנים את הסביבה. בעקבות דיווחים אלו, הוסרו רשתות רפאים מהחופים, פונתה פסולת כבדה והועברו לרשויות האכיפה חמישה דיווחים על פגיעה במינים מוגנים. דיווחים רבים על אודות חופים מזוהמים הועברו מיידית ממשתמשי SeaWatch אל רשות הטבע והגנים ועמותת EcoOcean.

הדס גן־פרקל, רכזת SeaWatch ופרויקטים ימיים בחברה להגנת הטבע, מספרת כי המוקד פועל בשיתוף פעולה של גורמי האכיפה ומספק ראיות מבוססות ואיכותיות על המפגעים השונים.

"מה שמרשים במיוחד במוקד זה שכל דיווח מקבל מענה מיידי ואם נדרשת פעולה בשטח - כמו פינוי מפגע, טיפול בחיה פצועה, או אכיפת עבירת דיג - משתפים פעולה עם גורם הטיפול הרלוונטי למענה בזמן אמת. והכל בכמה לחיצות מהירות באפליקציה", מסבירה גן־פרקל.
"בכל פעם שנכנס דיווח חדש יש לנו עוד הזדמנות לעשות שינוי מיידי בים - כמו הוצאת רשת דיג נטושה שהייתה יכולה להמשיך ללכוד בעלי חיים ולהוות סכנה לשחיינים. מדהים לחשוב על אלפי משתמשי SeaWatch שמשתתפים בדבר הזה".