"קוד אדום לאנושות": האו"ם פרסם היום (שני) את הדוח הבין-ממשלתי בנושא שינויי אקלים (IPCC), בו הוא חשף כי האקלים של כדור הארץ מתחמם עד כדי כך שהטמפרטורות בעוד כעשור ככל הנראה יעברו את רמת התחממות שמנהיגי העולם ביקשו למנוע.

"זה רק מובטח שזה יחמיר", אמרה מחברת הדוח לינדה מירנס, מדענית אקלים בכירה במרכז הלאומי לחקר האטמוספירה בארה"ב, "אני לא רואה איזור בטוח, אין לאן לברוח או איפה להתחבא".

הדוח קובע כי שינויי האקלים נגרמו על ידי בני אדם בצורה חד משמעית וחוזה התחממות גבוה יותר במאה ה-21, מזו שחזה הדוח הקודם בשנת 2013. 

השריפה דיקסי בקליפורניה (צילום: רויטרס)
השריפה דיקסי בקליפורניה (צילום: רויטרס)

בתוך כך, כל אחד מחמישה תרחישים עתידיים, המבוסס על כמות הפחתת הפחמן הפוחתת, עובר את הסף המחמיר מבין שני הספים שנקבעו בהסכם האקלים בפריז מ-2015. מנהיגי העולם הסכימו אז לנסות להגביל את ההתחממות ל-1.5 מעלות צלזיוס, אולם הגבול שהוצב הוא רק כמה עשיריות מעלות חם יותר מעכשיו מכיוון שהעולם כבר התחמם כמעט 1.1 מעלות צלזיוס במאה וחמישים השנים האחרונות.

מהדוח עולה כי תחת כל תרחיש העולם יחצה את רף ההתחממות של 1.5 מעלות צלזיוס בשנת 2030, מוקדם יותר מכמה תחזיות קודמות. בשלושה תרחישים אפשריים, העולם יעלה ככל הנראה גם על 2 מעלות צלזיוס. "אלא אם כן תתרחש הפחתה עמוקה בפחמן דו חמצני ופליטות אחרות של גזי חממה בעשורים הקרובים ", נכתב.

שריפת ענק שפרצה באי איווה ביוון (צילום: REUTERS/Nikolas Economou)
שריפת ענק שפרצה באי איווה ביוון (צילום: REUTERS/Nikolas Economou)

בתוך כך, לאחר שבארבעה עשורים של משא ומתן אקלים, העולם התמקד באופן אינטנסיבי ובלעדי בגז המחמם ביותר של אקלים: פחמן דו חמצני. היום, המדענים קוראים להתמקד בגז חממה חזק נוסף, מתאן, כתקווה הטובה ביותר על פני כדור הארץ למנוע את ההתחממות הגלובלית הקטסטרופלית.

מדינות חייבות לבצע "הפחתה חזקה, מהירה ומתמשכת" בפליטות המתאן בנוסף לצמצום פליטת CO2, כך מזהירים מדענים בדוח. ההתמקדות במתאן עלולה לגרום לבעייתיות במדינות הבוחרות בגז טבעי כתחליף נקי יותר לפחם CO2. זה גם יכול להוות אתגרים למדינות שבהן חקלאות ובעלי חיים, במיוחד בקר, הן תעשיות חשובות.

שריפת ענק שפרצה באי איווה ביוון (צילום: REUTERS/Nikolas Economou)
שריפת ענק שפרצה באי איווה ביוון (צילום: REUTERS/Nikolas Economou)

הדוח מפעיל "לחץ רב על העולם לעלות מדרגה בהפחתת מתאן", אמר בודק דוחות IPCC, דורווד זאלקה, נשיא המכון למשילות ופיתוח בר קיימא בוושינגטון הבירה."הפחתת מתאן הוא האסטרטגיה הגדולה והמהירה ביותר להאטת ההתחממות", אמר זאלק.

לצד זאת, הדוח מעביר אות חזק למדינות המייצרות וצורכות נפט וגז כי הן צריכות לשלב "תוכניות הפחתת נפט וגז מתאן אגרסיביות באסטרטגיות האקלים שלהן", אמר מארק בראונשטיין, סגן נשיא בכיר לאנרגיה בקרן להגנת הסביבה. לדבריו, הפליטות של חברות אנרגיה עשויות להיות הקלות ביותר להתמודדות. 

האיחוד האירופי יציע השנה חוקים שיאלצו את חברות הנפט והגז לעקוב ולדווח על פליטות מתאן ולתקן כל דליפה. כמו כן, ארצות הברית צפויה לחשוף תקנות מתאן עד ספטמבר שהן מחמירות יותר מהכללים שהוציא ממשל אובמה, שהוחזרו אז תחת הנשיא לשעבר דונלד טראמפ. יצויין כי ארצות הברית והאיחוד האירופי מהוות יותר משליש מהצריכה העולמית של גז טבעי.