המזגן, הנפוץ כיום בבתים ובמקומות העבודה בשל החום הרב בקיץ, הוא אויב של משבר האקלים: הן כי הוא צורך חשמל ממקורות הפולטים גזי חממה - 95% ממקורות האנרגיה של ישראל הם עדיין כאלה - והן כי הוא פולט גזים מזיקים לסביבה בעצמו.

משבר האקלים, החום הכבד ותופעות מזג אוויר חריגות שבאים בעקבותיו, השהות הממושכת בבתים וסגירת הטיסות לחו"ל בעקבות משבר הקורונה - כל אלה הובילו לעלייה עצומה בהיקף רכישת מזגנים ומוצרי קירור בישראל. השבוע דיווחה אלקטרה על 8,000 בקשות יומיות לרכישת מזגנים, זינוק של 400% ביחס ליום ממוצע בקיץ הקודם.

לאחרונה הושק בישראל המפעל הראשון למחזור מזגנים ומקררים באזור שדרות, בשותפות עם חברת אלקטרה, קבוצת אולטרייד ותאגיד מ.א.י למחזור פסולת אלקטרונית, הפועל מטעם המשרד להגנת הסביבה.

המפעל צפוי לעמוד ביעד מחזור של כ־100 אלף מכשירים מדי שנה להפקת מוצרים יעילים יותר וחומרי גלם למוצרים חדשים. הוא יהפוך את ישראל למובילה עולמית במחזור מקררים ומזגנים, עם תרומה משמעותית למאבק בההתחממות הגלובלית ולצמצום הפליטות של גזי חממה. המפעל צפוי להפחית כמיליון טון CO2 בשנה, היקף השווה לחמישית מפליטות גזי החממה מפסולת בישראל, וכמחצית מהגידול השנתי בפליטות CO2 הכוללות בישראל.

70% מהפסולת הרעילה בישראל מקורה במוצרי חשמל - כך מסביר אמנון שחרור, מנכל משותף בתאגיד מ.א.י, ומוסיף: "תרבות הצריכה של מוצרי חשמל הגיעה לממדים מפלצתיים, מה שמוביל לנזקים סביבתיים בלתי הפיכים. מחויבותנו היא לדאוג למחזור המוצר הישן, לפני שאנו רוכשים מוצר חדש".

שחרור מוסיף כי השותפות במיזם בין מ.א.י לאלקטרה מציגה לראשונה בישראל פתרון סביבתי מלא וייחודי של כלכלה מעגלית, החל משלב ייצור המזגן, שיווקו לבית הלקוח והחזרת המוצר הישן למחזור סביבתי, המניב לבסוף חומרי גלם החוזרים לתחילת המעגל בייצור מזגנים חדשים ותיקונם.