צוות מדענים בינלאומי הגיע למסקנה כי יש סבירות גבוהה מאוד ששיטפונות הענק, שהתרחשו בגרמניה ובאזורים נוספים במערב אירופה בחודש שעבר, היו תוצאה ישירה של התחממות כדור הארץ, אשר התגברה כתוצאה מפעילות אנושית.

גשמים עזים, שירדו בין 12 ל־15 ביולי, העלו את מפלס הנהרות וגרמו לשיטפונות פתע ולהצפות במדינות נורדריין־ווסטפלייה וריינלנד־פלאטין במערב גרמניה, בבלגיה, בהולנד ובלוקסמבורג. כתוצאה מכך, נספו 184 בני אדם בגרמניה ו־38 נוספים בבלגיה, ונרשמו נזקים עצומים לרכוש - הרס של בתים, גשרים, כבישים ותשתיות.

המדענים, שמשתייכים ליוזמה בינלאומית שבוחנת קשרים בין אירועי טבע קיצוניים לבין התחממות כדור הארץ, בחנו את נתוני הגשם באזורים של הנהרות אהר וארפט בגרמניה ושל נהר מוז בבלגיה, שם ירדו 90 מ"מ של גשם ביום אחד לפני השיטפונות, ואת הנתונים על אירועי גשם דומים באזור נרחב יותר של מערב אירופה, מצפון הרי האלפים ועד הולנד.

המסקנות שלהם הראו כי שינויי האקלים הגבירו את הסבירות לאירוע יומי של כמות גשם גדולה בעונת קיץ ב־3%־19% לעומת אקלים שבו הטמפרטורה העולמית הממוצעת נמוכה ב־1.2 מעלות מהמצב הנוכחי. כמו כן, הסבירות שאירוע דומה יתרחש כיום במערב אירופה לעומת אקלים עם טמפרטורה נמוכה ב־1.2 מעלות - עולה עד פי תשעה.

"קשה למדוד השפעה של שינויי אקלים על גשם כבד ברמות מקומיות וממוקדות, אבל הצלחנו להראות שבמערב אירופה, פליטות של גזי חממה גרמו לאירועים כאלה להתרחש בסבירות גבוהה יותר", אמר ד"ר סוקיה פיליפ, חוקר אקלים מהמכון המטאורולוגי ההולנדי.