החברה הממשלתית להגנות מצוקי חוף הים התיכון החלה לאחרונה בביצוע פיילוט חדשני, שבמסגרתו נבנית שונית המבוססת על התגבשות של מינרלים מומסים הנמצאים במי הים על גבי רשת מתכת. בסופו של התהליך צפויה להיווצר שונית אקולוגית שתהווה בסיס למבנים ימיים שמטרתם שיכוך עוצמת הגלים הפוגעים במצוק החופי בכדי להגן מפני קריסתו. הפיילוט, ראשון מסוגו בישראל, מתבצע בימים אלה במעגן מכמורת.

שוניות טבעיות משמשות גם כמחסום המפחית את עוצמת הפגיעה וההשפעה של גלים גדולים על המצוק, ולשם הקמתן נבחרה טכנולוגיה חדשנית שפיתחה חברת הסטארט־אפ הבריטית CCell, המאפשרת את בניית השונית במהירות של פי 100 מהמהירות הטבעית.

במהלך הניסוי במכמורת הוכנסו לים שלושה מבנים תת־מיימים קטנים עם רשת ממתכת המחוברת לחשמל במתח נמוך, כשסביב המתכת גדל סלע גירני המעבה את המבנה המתכתי, מגדיל את ההתנגדות לגלי הים לעבור דרכו ובכך מרכך את עוצמתם.

בכך, יהיה ניתן לבלום את עוצמת הגלים הפוגעים במצוק החופי וליצור את שבירתם המוקדמת לפני שהם פוגעים בחוף. בנוסף משמש המבנה הימי הטבעי בסיס לצמחיה ימית שתהפוך לחלק בלתי נפרד מהמבנה ומיצירת השונית האקולוגית.

מנכ"ל החברה הממשלתית להגנות מצוקי הים התיכון, אילן לביא, מספר: "מדובר בפתרון סביבתי בר־קיימא שצפוי להחזיק מעמד לאורך זמן ולאפשר הגנה ימית למרחב המצוק גם באזורים רגישים סביבתית.

"הטכנולוגיה הייחודית בטוחה לשחיינים וגם לבעלי החיים בסביבה"
השיטה נוסתה בהצלחה עד כה במקסיקו ובאנגליה. בישראל, התהליך שהחל לפני כחודש וחצי ונחשף כאן לראשונה צפוי להימשך כחודשיים נוספים, ובסופו צפויה להיווצר על גבי הרשת אבן טבעית שחוסמת את מעבר הגלים. מעבר להיותו פתרון סביבתי, פשוט וידידותי לסביבה הימית, גם העלות הכספית היא נמוכה ביחס לחלופות שקיימות היום, כגון שוברי גלים, שנחשבים לפתרון יקר ופחות סביבתי.

"חשוב לציין כי הצורך לריכוך הגלים בחופי ישראל לא מוגבל רק לצורכי המצוק, בחודשי הקיץ הגלים מתגברים והסכנה בים מטביעות עולה, ופתרון שכזה יכול להועיל גם בכך ולהציל חיי אדם", מוסיף לביא ומדגיש, "פעילות זו היא חלק ממאמצינו להאט ולבלום את קריסת המצוקים בישראל ולהפוך את מרחב המצוק החופי לבטוח לשימוש למשתמשי החוף וליציב לפיתוח בראש המצוק, במקביל לפרויקטים אחרים שאנחנו מבצעים כמו בניית שוברי גלים בנתניה, הזנת חול להרחבת רצועת החוף באשקלון ועוד".

מנכ"ל חברת CCell, ד"ר וויל בטימן, מסר: "אנו שמחים להביא את הטכנולוגיה שלנו לישראל, ולסייע לחברה הממשלתית להגנות מצוקי חוף הים התיכון לתכנן ולפרוס שוניות הנותנות מענה לאתגרי שחיקת החוף המשמעותיים של ישראל".