גרטה טונברי, שהפכה לאחר מפעילות האקלים המפורסמות ביותר בעולם, חוגגת היום (שלישי) את יום הולדתה ה-20, וזו סיבה מצוינת להיזכר בדרך המרגשת שעשתה עד שהגיעה לתודעת ההמונים. 

גרטה טונברי: "ועידת האקלים היא כישלון, שבועיים של בלה-בלה-בלה"

טונברי היא בתם של זמרת האופרה השוודית מאלנה ארנמן ושחקן הקולנוע והטלוויזיה סוונטה טונברי, וקרובת משפחתו של המדען סוונטה סוונטה ארניוס, שהיה מהראשונים שקבעו כי כמות גדולה של פחמן דו חמצני תגרום להתחממות כדור הארץ. 

גרטה טונברג (צילום: רויטרס)
גרטה טונברג (צילום: רויטרס)

"למדתי על התחממות כדור הארץ ושינויי האקלים כשהייתי בת 8, ומסתבר שבני אדם אחראים לזה. לא היה מובן לי למה דברים כאלה קורים, מדוע לא היו הגבלות ואיך פעולות מזהמות לא הפכו לבתי חוקיות", סיפרה גרטה בכנס איכות סביבה שנערך לפני ארבע שנים בשטוקהולם. 

לגרטה יש אחות בשם ביאטה, שצעירה ממנה בשלוש שנים, וגם היא, כמו אחותה הגדולה, מאובחנת על הרצף האוטיסטי. אמם סיפרה בעבר על ההתמודדות של גרטה עם האבחנה: "היא הפסיקה לנגן בפסנתר, לצחוק, לדבר ולאכול". 

היא ציינה עוד כי גרטה סירבה בתוקף להתאשפז כשפסיכיאטר אבחן אותה עם אוטיזם, ואביה הבין שהיא חווה בריונות בבית הספר. "נכנסתי לדיכאון, הפסקתי לדבר ולאכול, וירדתי עשרה קילו תוך שנתיים. אובחנתי עם תסמונת אספרגר, הפרעה טורדנית כפייתית ואילמות סלקטיבית. זה אומר שאני מדברת רק כשאני באמת צריכה, ומתי שאני רואה סיבה מוצדקת לעשות זאת", סיפרה גרטה.

"אני חושבת שאנחנו, אוטיסטים, הנורמליים, וכל השאר מאוד מוזרים - הם חוזרים על זה שיש משבר אקולוגי, שינויי אקלים, אבל הם לא עושים כלום", אמרה עוד גרטה באחד מנאומיה.

טונברי החלה להפגין מחוץ לפרלמנט השוודי באוגוסט 2018, כדי לעודד פוליטיקאים שוודים לעשות יותר על מנת להתמודד עם משבר האקלים. העולם הכיר אותה בדצמבר 2018, שבועות ספורים לפני יום הולדתה ה-16, כשהיא נשאה נאום מתוקשר בוועידת האקלים העולמית בעיר קטוביץ' שבפולין, בו קראה לפוליטיקאים הבכירים בעולם לפעול נגד משבר האקלים.

"בגיל 16 בלבד טונברי היא אחת מהמגינות הגדולות ביותר של היקום. היא מבינה שהדור שלה ייפגע הכי קשה משינויי האקלים, והיא לא מפחדת לנקוט בפעולה אמיתית. היא מגלמת את החזון של קרן אובמה - העתיד נוצר על ידי מנהיגים כמוה", החמיאה לה בעבר נשיא ארה"ב לשעבר, ברק אובמה.

לפני כחודשיים היא נעדרה לראשונה מאז 2018 מוועידת האקלים, שנערכה הפעם בשארם א-שייח שבמצרים. "הוועידה הזו נערכה בגן עדן תיירותי, במדינה המפרה זכויות אדם בסיסות רבות", הסבירה. כעת, כשהעולם חוגג איתה את יום הולדתה ה-20, כל מה שנותר לנו הוא לחכות לצעד הבא שלה.