מקניה ועד הודו והפיליפינים, אירועי מזג האוויר הקיצוניים הובילו להסלמה באיומים ובפגיעה הפיזית בנשים ונערות, כך עולה מתחקיר שפורסם היום (שלישי) ב"וושינגטון פוסט".

גרטה חוגגת 20: כך הצליחה הצעירה שסבלה מבריונות לסחוף אחריה מיליונים

אחד הסיפורים המובאים בכתבה, הוא סיפורה של פילוט לנאיגוואנאי, אם לשלושה שספגה אלימות מבעלה לאחר שנאלצה להתפנות מביתה בעקבות הבצורת הפוגעת בצפון המדינה. "הוא היה מתוסכל והפנה את זה כלפיי וכלפי ילדיי. אני חושבת שהוא רצה שנצא מהבית, כי הוא לא היה יכול לפרנס אותנו טוב יותר". 

לנאיגוואנאי היא אחת מעשרות נשים שהגיעו למקלט אומוג'ה לאחר שברחו מאלימות, שהחמירה לדבריהן ככל שתדירות הגשמים הלכה וירדה והובילה את משפחותיהן להתמודד עם מצב של עוני קשה. 

מדענים מזהירים זה מכבר, כי שינויי האקלים משפיעים באופן לא פרופורציונלי על השכבות החלשות ביותר בעולם, מה שהוביל נציגים ממדינות עשירות בוועידת האו"ם לשינויי אקלים, שהתקיימה בנובמבר במצרים, לעשות יותר כדי לעזור למדינות עניות יותר.

נזקי הטייפון בפיליפינים (צילום:  Marco J. Dagasuhan/via REUTERS )
נזקי הטייפון בפיליפינים (צילום: Marco J. Dagasuhan/via REUTERS )

מחקר שפורסם בשנת 2021 בנושא אירועי מזג אוויר קיצוניים בקניה גילה כי החלצים הכלכליים שנגרמו כתוצאה מהצפות ובצורת או חום קיצוני החמירו את האלימות נגד נשים בבתיהם. מהממצאים עלה כי רמת האלימות במשפחה עלתה ב-60% באזורים שחוו מזג אוויר קיצוני. 

גם במזרח הודו מזג האוויר הקיצוני, הכולל גשמים לעתים תכופות יותר ושיטפונות הרסניים, מוביל לאלימות נגד נשים. דבי, אם לחמישה שביקשה לציין בכתבה רק את שמה האמצעי, סיפרה ל"וושינגטון פוסט" כי בכל פעם שמגיעים שיפונות לכפר שלה במדינת ביהר, בעלה חוזר הבית כועס ואלים. "האלימות מגיעה לשיאה במהלך השיטפונות. הכל הופך להיות גרוע יותר בתקופה הזו - הרעב, הלחץ. יש אפילו נחשים שנכנסים אלינו הביתה". לדבריה, "הכעס מופנה כלפיי. יש הרבה לחץ בזמנים האלה ואני לא מצליחה לישון בגלל כל המתח". 

התופעה הקשה מורגשת גם בפיליפינים, שמדורגת כאחת המדינות המועדות לפורענות בעולם, ככזו שסובלת מרעידות אדמה וסערות תכופות שהולכות ומתעצמות ככל שהעולם מתחמם. 

רומל לופז, דובר מחלקת הרווחה במדינה, הסביר כי הלחצים הללו פועלים לעתים קרובות כטריגרים להתעללות בתוך המשפחה. "כשיש אסון זה יכול להעמיד משפחות בפני קשיים. כשיש פינוי מהבית זה מוסיף לתסכול של בני המשפחה, וזה יכול לעורר אלימות".