במסגרת המאמץ הלאומי לביעור פסילת ההדר האסייתית (Diaphorina citri Kuwayama), השירותים להגנת הצומח ולביקורת במשרד החקלאות זיהו לאחרונה נגעים חדשים באזורים חדשים. זה התחיל באזור עמק הירדן, והגיע עד לאזור עמק החולה, קיבוץ דן וע'ג'ר. הנגעים אותרו בגינות נוי ובחצרות פרטיות, באמצעות פעולות ניטור ומעקב אחר תפוצת המזיק. פעולות אלה ממשיכות גם היום, יותר משנה אחרי שבוער המזיק בתוך חודשים ספורים בלבד מחלקות פרדסי ההדרים בעמק חפר, שם הופיע לראשונה בתוך גבולות ישראל. 

כזכור, הפסילה היא מזיק של עצי הדרים ונשאית של מחלת הגרינינג - מחלה הרסנית וחשוכת מרפא שגרמה לנזקים כבדים לענפי ההדרים בכל מקום בעולם בו פגעה. לאור זאת, במשרד החקלאות משקיעים משאבים רבים כדי להגן על ענף ההדרים המקומי, בדומה להפעולה שנעשתה לפני שנה בעמק חפר באמצעות מאמץ משולב ומתמשך עם מועצת הצמחים ויישובי הסביבה שכלל פעולות הדברה וניטור אינטנסיבי בפרדסים ויישובים סמוכים. 

לאור החשיבות בניטור מהיר ובקידום פעולות מניעה, השירותים להגנת הצומח ממשיכים בביצוע פעולות אלה. בתוך כך, נדגמים בנוסף לשטחים חקלאיים, גם צמחים בחצרות פרטיות. זאת, משום שצמח הנוי מוראיה המכבדית, הפופולרי במיוחד בקרב הציבור הישראלי, משתייך גם הוא למשפחת הפיגמיים (Rutaceae), בדומה לעצי ההדר, ומהווה בעצמו מוקד משיכה מרכזי למזיק. 

בעקבות המאמץ הלאומי, אומתו מספר מוקדי הדבקה חדשים של הפסילה באזור עמק הירדן, וממשיכים לפעול גם באזורים נוספים בגליל. בניגוד למקרה עמק חפר, ההדבקה כעת נפוצה בתוך גינות וחצרות פרטיות, דרך אותה מוראיה מכבדית, ולא בשטח חקלאי. יחד עם זאת, ישנו חשש כי המזיק עלול להמשיך ולהתפשט לתוך שטחים חקלאיים סמוכים. על מנת למנוע נזקים כבדים לענף ההדרים בישראל, משרד החקלאות מפרסם לציבור הישראלי ובמיוחד למי שמגדל את צמח המוראיה המכבדית, מספר כללים פשוטים לזיהוי מהיר של הפסילה. 

עלולה לגרום לנזקים כבדים לענף ההדרים. פסילת ההדר האסייתית (צילום: משרד החקלאות ופיתוח הכפר)
עלולה לגרום לנזקים כבדים לענף ההדרים. פסילת ההדר האסייתית (צילום: משרד החקלאות ופיתוח הכפר)

איך אתם יכולים לסייע למאמץ הלאומי בהגנה על ענף ההדרים? הינה כמה טיפים לזיהוי המזיק: 

1. איפה לחפש? הפסילה ניזונה ומתפתחת על צמחים מכ-25 סוגים במשפחת הפיגמיים (Rutaceae) אך בעיקר על עצי הדר ועל צמח הנוי מוראיה מכבדית (מצורפת תמונה). 

2. מה לחפש? גודלם של נגעי הפסילה הבוגרים הוא כ-3 מ"מ בממוצע; הם חרקים קופצים/מעופפים שיכולים לעוף למרחקים קצרים; הצבע ודגם הכנף ייחודיים - הכנפיים אפרפרות עם פס חום כהה לאורך שולי הכנף עם "חלון" בגוון בז' בקצהו וכתמים חומים אפורים במרכז הכנף ומנח גופה יוצר זווית של 45º בעת עמידתה על הצמח. פרטים צעירים של פסילה מופיעים בגוון צהוב-כתום, והם מפרישים מאחוריהם הפרשה שעוותית לבנה (מצורפת תמונה). 

כך תזהו את פסילת ההדר האסייתית (צילום: משרד החקלאות ופיתוח הכפר)
כך תזהו את פסילת ההדר האסייתית (צילום: משרד החקלאות ופיתוח הכפר)

שלומית ציוני, מנהלת השירותים להגנת הצומח ולביקורת במשרד החקלאות: "פסילת ההדר האסייתית פלשה לתוך שטחי הרשויות המקומיות, ולתוך גינות נוי וחצרות פרטיות. מצב זה, בו ההדבקה פולשת מחוץ לשטח חקלאי לתוך היישובים, מקשה על ביצוע פעולות ממוקדות ומידיות. הפסילה יחסית קלה לזיהוי באמצעות כמה כללים פשוטים. יחד נוכל לעזור למגדלי ההדרים במאבקם במזיק החדש, ולבער אותו מגבולותינו. זיהיתם את הפסילה? דווחו לנו. מוקד משרד החקלאות ופיתוח הכפר זמין 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע, במספר 6016*".