זה ארבע שנים שהשירותים להגנת הצומח מפעילים פיילוט יחד עם החברה לחקלאות בגליל ובגולן בשיתוף מלא עם החקלאים, ומטרתו לקדם התמודדות אזורית עם נגעים ומזיקים.

לאור הצלחת הפיילוט שהביא לאפס חריגות של שאריות חומרי הדברה בשלל פירות, משיק בימים אלה משרד החקלאות את המודל האזורי הראשון לחקלאות סביבתית שישתרע על פני כ־32 אלף דונם בצפון ובדרום הארץ וצפוי לסייע בהפקת תובנות בנוגע לשיטות עבודה ידידותיות לסביבה ומותאמות למציאות של שינויי האקלים, במגוון נושאים.

"מעריב" חושף לראשונה נתונים מאחורי הפיילוט, המעידים על הצלחת השיטה האזורית בקידום הדברה ידידותית לסביבה. מנתוני משרד החקלאות עולה כי הפיילוט הביא לירידה של 80% בכמות הריסוסים האוויריים מאז 2018 והחלפתם במלכודות ובטיפול נקודתי בהתאם לנדרש.

בתוך כך, בדגימות חומרי הדברה שנלקחו במסגרת הפיילוט נצפית ירידה מתמשכת בכמות שאריות חומרי ההדברה. כך, בשנת 2018 אותרו 15 חריגות מתוך 176 דגימות (11%) שאותרו בגידולי רימונים, נקטרינות, משמשים, ענבים ותפוחי עץ. נכון לשנת 2022 נתון זה עומד על 0 שאריות חומרי הדברה וזאת הודות למעבר לשיטות הדברה ביולוגיות.

בעקבות הצלחת הניסוי, במשרד החקלאות מעלים כעת הילוך, ומשיקים את המודל האזורי ההוליסטי הראשון לחקלאות סביבתית. המודל יוקם באזור עמק החולה ורמת הגולן בצפון, ובקדרון ובביצרון בדרום, בהשקעה כספית של כ־6.7 מיליון שקל.

במסגרתו ייבחנו במקביל לראשונה מספר פרמטרים לקידום קיימות בחקלאות שנבחרו בקפידה על ידי צוות חשיבה משולב במשרד החקלאות ובחברה לחקלאות בגליל ובגולן, והם מייצגים סוגיות סביבתיות שיטופלו בצורה מיטבית על ידי התארגנות אזורית של כלל החקלאים בתא השטח, במקום כל חקלאי פרטנית בחלקתו.

בין היתר, ייבחנו שיטות לקידום הפחתה מבוקרת של שימוש בחומרי הדברה ועידוד השימוש באמצעים ידידותיים לסביבה ובהדברה משולבת, טיפול אזורי בפסולת חקלאית, שיטות לשימור קרקע ומניעת סחף, טיפול אזורי במינים פולשים, ייצוב ערוצי ניקוז טבעיים, עידוד מגוון ביולוגי ועוד. באופן זה יתאפשר להפיק תובנות לכלל ענפי החקלאות בישראל.

שלומית ציוני, מנהלת השירותים להגנת הצומח ולביקורת במשרד החקלאות, מסבירה: "ניהול אזורי הוא המפתח להצלחה בקידום חקלאות מקיימת מבוססת נתונים, זו חדשנות בחקלאות. המודל האזורי הוכיח את עצמו בפיילוט עם תוצאות יוצאות דופן בשמירה על בריאות הציבור בלי להעמיס הוצאות נוספות על החקלאים.

"שיתוף הפעולה פורץ הדרך של המשרד עם התארגנויות חקלאיות אזוריות הוכיח את עצמו ככלי אפקטיבי ביותר להתמודדות עם מזיקים, תוך צמצום שימוש בחומרים כימיים, וכעת אנו בוחנים את הרחבת הניהול האזורי בהכללה של מספר פרמטרים סביבתיים נוספים שיסייעו לחקלאים להתמודד נכון יותר עם אתגרי משבר האקלים וקידום חקלאות ידידותית לסביבה".

המודל האזורי ההוליסטי מוקם כחלק מתוכנית רחבה שמוביל משרד החקלאות לקידום חקלאות סביבתית ובת קיימא בהשקעה כוללת של כ־40 מיליון שקל.