בשעה שמגפת השמנת היתר בארה"ב מחריפה והולכת, תרופה חדשה וחזקה מאוד להפחתת משקל עשויה לעשות מהפכה בשוק. טירזפטייד (Tirzepatide) של חברת אלי לילי, עוזרת לאנשים עם סוכרת לרדת במשקל וכן לשלוט ברמת הסוכר בדם.

בחברה ציינו כי במחקר חדש בו השתתפו יותר מ-900 מבוגרים הסובלים מהשמנת יתר וסוכרת אשר נטלו את התרופה במשך שנה וחמישה חודשים במינון הגבוה ביותר, איבדו המשתתפים בממוצע 34 קילוגרמים המהווים כ- 16% ממשקלם ההתחלתי. לדבריהם, זה גם סייע בהפחת רמת הסוכר בדם.

"לא הגענו ל-15% בשום ניסוי שלב שלישי אחר לניהול משקל באוכלוסיית סוכרת מסוג 2 זו", אמרה ד"ר נדיה אחמד, סגנית הנשיא בחברת אלי לילי ומנהלת רפואית לפיתוח קליני להשמנה בחברה. אחמד אמרה שהחברה הייתה מרוצה מהתוצאות הללו, בהתחשב בכמה שקשה לאנשים עם סוכרת מסוג 2 לרדת במשקל. אלי לילי מציינת כי היא תשתמש במחקר החדש, יחד עם תוצאות ממחקר מוקדם יותר על ירידה במשקל בקרב אנשים ללא סוכרת, כדי לבקש ממינהל המזון והתרופות האמריקני אישור מהיר לתרופה אך ורק לירידה במשקל. 

טירזפטיד פועל על ידי חיקוי פעולתם של שני הורמוני מעיים שונים. כאשר רמת הסוכר בדם עולה לאחר אכילה, התרופה מגרה את הגוף לייצר יותר אינסולין, מה שמוריד את רמת הסוכר בדם. זה גם מאט את תנועת המזון מהקיבה, וגורם לאנשים להרגיש מלאים יותר למשך זמן רב יותר. בניסויים קליניים, אנשים שנטלו טירזפטיד חוו יותר בחילות, הקאות ושלשולים בהשוואה לאלו שלקחו זריקת פלצבו.

Semaglutide, המיוצרת על ידי נובו נורדיסק, אושרה גם כתרופה לירידה במשקל למבוגרים הסובלים מעודף משקל עם לפחות בעיה בריאותית אחת הקשורה מאז 2021. כאשר היא נרשמה לירידה במשקל, היא נמכרת תחת שם המותג Wegovy. ביקוש גבוה, יחד עם בעיות בייצור, הובילו למחסור ב-Wegovy במשך רוב השנה האחרונה.

"בשנה האחרונה היה ממש מרגש רק לקבל כלים נוספים בארגז. באמת משיגים תוצאות שהמטופלים קיוו במשך הזמן הארוך ביותר להשיג", אמרה ד"ר קימברלי גודזון, המנהלת הרפואית של המועצה האמריקאית לרפואת השמנת יתר. אם התוצאות הללו יחזיקו מעמד בעולם האמיתי, זה יהפוך אותה לחזקה ביותר מבין תרופות ההרזיה הניתנות להזרקה.

מנהל המרכז לטיפול בהשמנה ורופא משפחה מחוזי במכבי שירותי בריאות ד״ר דן אויירו: "טירזפטייד היא תרופה חדשה שעדיין לא קיימת או רשומה בישראל. היא רשומה בארה״ב לטיפול בסוכרת והראתה גם יעילות בטיפול בהשמנה. במחקרים שבוצעו על מטופלים שסובלים מהשמנה, ללא סוכרת, נראה כי יש לתרופה השפעה מטיביה מבחינת ירידה במשקל".

"כמו בכל תרופה, לצד התועלת ישנן גם תופעות לוואי וסיכונים אפשריים ועל כן לא תוכל להתאים לכל מטופל. אנחנו מצפים להגעתו של הטיפול הזה שיתווסף למאגר הטיפולים שעומדים לרשותנו בטיפול בסוכרת ובהמשך גם בהשמנה.  חשוב לזכור שטיפול תרופתי צריך להינתן ולהיות מחווה על ידי רופא/ה שיוכלו להתאים את הטיפול ולעקוב אחר המטופל", הוסיף.