כשזה מגיע לפירות, מה יכול להיות טוב יותר מאשר לנגוס בתות שדה שמנמן, עסיסי ואדום? המתיקות והפריכות הקלה של הזרעים הם חוויה מענגת. ישנה גם רשימה ארוכה של יתרונות בריאותיים לפרי המדובר. תותים עשירים בוויטמין C, נוגדי חמצון ומגוון פוליפנולים שיש להם השפעות עמוקות על הבריאות והרווחה.

תותים תומכים במערכת החיסונית

ויטמין C תומך במערכת החיסונית באמצעות יכולות נוגדות החמצון שלו. ויטמין C תומך בתאי מערכת החיסון על ידי הגנה עליהם מפני הנזק שעלול להתרחש כאשר לגוף יש תגובה חיסונית. בנוסף, ויטמין C משפיע באופן חיובי על המערכת החיסונית על ידי התפקוד של תאי דם לבנים. כוס אחת של תותים שלמים מספקת 85 מיליגרם של ויטמין C, שהם למעלה מ-100% מהערך היומי המומלץ לנשים וכ-94% מהערך היומי לגברים.

תותים מפחיתים דלקות

תותים הם מקור עשיר לפוליפנולים, כימיקלים חשובים המצויים בצמחים שיכולים להגן על התאים מפני נזק דלקתי. למרות שהם לא כללו דגימות גדולות, מחקרים הראו שצריכת תותים מפחיתה סימנים של דלקת כמו חלבון c-reactive ברגישות גבוהה.

תותים מסייעים בהגנה מפני סרטן

תותים מלאים בסוגים רבים של פוליפנולים (תרכובות כימיות מועילות המצויות בצמחים). פוליפנול רב עוצמה המצוי בתותים הוא חומצה אלגית, הפועלת כנוגד חמצון ונחקרה על השפעתה על מניעה או האטה של ​​מחלות כרוניות. לחומצה אלגית יש השפעות מניעתיות וטיפוליות על סרטן באמצעות יכולתה נוגדת החמצון. תותים לבדם לא ימנעו או יטפלו בסרטן, אבל הם יכולים להיות חלק מתזונה חזקה מלאה בתכונות אנטי-סרטניות.

תותים משפרים את כולסטרול HDL

כולסטרול HDL הוא הסוג ה"טוב" של כולסטרול, מכיוון שהוא מועיל לגוף בכך שהוא קולט עודף כולסטרול בדם ונושא אותו לכבד כדי להסירו. רמות גבוהות של כולסטרול HDL יכולות לעזור להפחית את הסיכון למחלות לב ושבץ.

תותים מועילים בטיפול בתסמונת מטבולית

תסמונת מטבולית היא מקבץ של מצבים (סוכר גבוה בדם, לחץ דם, טריגליצרידים בדם, כולסטרול HDL נמוך) המעלים את הסיכון לפתח סוכרת מסוג 2 ומחלות לב. תותים מסייעים במניעה ובטיפול בתסמונת מטבולית בשל הפרופיל התזונתי שלהם.

תותים תומכים בבריאות המוח

מחקר חדש גילה שאחד הגורמים לירידה קוגניטיבית ולהתפתחות דמנציה של אלצהיימר הוא אי צריכת מזונות העשירים בנוגדי חמצון ופוליפנולים. כפי שהוזכר קודם, תותים הם מקור טוב לנוגדי חמצון ופוליפנולים רבי עוצמה שיכולים למנוע דלקות. למרות שלא ניתן לומר שתותים מונעים התפתחות של אלצהיימר, מחקר אחד מצא שצריכה גבוהה יותר של תותים קשורה בסיכון מופחת לדימנציה, ככל הנראה בגלל ויטמין C ופוליפנולים שנמצאו בפרי.

תותים עוזרים לעיכול מיטבי

כוס אחת של תותים מכילה בערך שלושה וחצי גרם של סיבים. הסיבים העיקריים המצויים בתותים הם סיבים בלתי מסיסים, וידוע כי סיבים אלה עוברים דרך מערכת העיכול ללא פגע, ומוסיפים נפח לצואה. פעולה שעוזרת לשמור על עיכול סדיר.

תותים מקלים על תסמיני דיכאון

לא רק שתותים טעימים, אלא שהם עשויים גם להקל על תסמיני דיכאון. תותים טעימים מחזקים את מצב הרוח אבל הם גם מקור טוב לפולאט, כאשר כוס אחת של תותים פרוסים מספקת 39.8 מיקרוגרם של חומצה פולית. כמה מחקרים מצאו שלאנשים שאובחנו עם דיכאון היו רמות נמוכות יותר של חומצה פולית בהשוואה לאלו ללא דיכאון. עמידה בצורכי פולאט יכולה לתמוך בטיפול בדיכאון.

תותים מגנים מפני מחלות לב

לאורך מאמר זה, נאמר כי תותים מסייעים בהפחתת כולסטרול LDL (כולסטרול רע) ולהעלאת כולסטרול HDL. הפחתת רמות הכולסטרול היא אחת הדרכים להגן מפני מחלות לב. מחקרים מסוימים מצביעים על כך שתותים יכולים להשפיע לטובה על תפקוד האנדותל (התאים המצפים את כלי הדם).