קטניות, הכוללות שעועית, אפונה, עדשים וחומוס, הן מזון מזין ומשביע שעשיר במינרלים וויטמינים. האם ידעתם שמזון ממשפחת הקטניות יכול לעזור לנו לחיות יותר?

דברו אליי בפרחים: כך תבשלו נכון ברוקולי | מאיה רוזמן
נשבר הלב: האבל הגדול שנפל על טהוניה רובל

כל בני משפחת הקטניות עשירים באבות מזון, נחושת, ברזל, מגנזיום, אשלגן, חומצה פולית, אבץ, ליזין, חומצת אמינו חיונית, חלבון וסיבים.

הסופר והיזם דן בוטנר, שבילה עשרות שנים בדיווח על "אזורים כחולים" - קהילות ייחודיות ברחבי העולם שבהן אנשים חיים חיים ארוכים ובריאים עד 100 שנה, הסביר את היתרונות של הקטניות.

"סיבים מסייעים לקיומם של חיידקי מעיים בריאים, הפחתת דלקת ותפקוד חיסוני טוב יותר", אמר בוטנר, וציין כי "רק 5% עד 10% מהאמריקאים מקבלים את כמות הסיבים שהם צריכים".

לדברי בוטנר, שעועית "מלאה בחלבון צמחי שהוא בריא יותר מכיוון שהוא מכיל יותר חומרים מזינים ופחות קלוריות מאשר חלבון מן החי". הוא גם ציין כי "באמצעות שילוב של שעועית עם דגנים מלאים תקבלו את כל חומצות האמינו המרכיבות חלבון מלא בדומה למה שנמצא בבשר", והוסיף כי "הסיבים בשעועית יכולים להפחית את רמות הכולסטרול ולסייע במניעת סוכרת מסוג 2 על ידי ייצוב רמת הסוכר בדם".

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

שעועית (צילום: אינגאימג')
שעועית (צילום: אינגאימג')

מחקר משנת 2001 מצא כי אכילת שעועית ארבע פעמים בשבוע הפחיתה מחלות לב ב-22%. 

בנוסף לכל היתרונות הללו, שעועית וקטניות אחרות הן זולות וניתן לגדל אותן בבית במגוון קרקעות, מה שהופך אותן למזון אידיאלי שיעזור לאוכלוסיות מוחלשות כלכלית לחיות זמן רב יותר.

על פי בוטנר, לכל סוג של שעועית יש תכונות תזונתיות שונות, ולכן עדיף לאכול מגוון סוגי שעועית. לדוגמה, שעועית אדומה מכילה יותר סיבים מאשר זנים רבים אחרים, ועשירה בנוגד חמצון לוטאין. שעועית שחורה ואדומה כהה עמוסות באשלגן, וחומוס מכיל הרבה מגנזיום.