הכנסת שמן זית לתזונה שלנו יכולה לשפר את בריאות המוח ולסייע בהפחתת הסיכון למוות מדמנציה, כך עולה ממחקר שנערך על ידי חוקרים מאוניברסיטת "הרווארד" שבארצות הברית. המחקר, שהוצג ב-24 ביולי בכנס "NUTRITION 2023" בבוסטון, הוא הראשון שבדק כיצד תזונה משפיעה על מקרי מוות הקשורים לדמנציה.

שרה נתניהו נגד שר החינוך: "הציבו מצלמות בגני הילדים, זה צעד הכרחי לשלום ילדינו״
לציון שנה לפטירתו: המחווה המרגשת לצביקה פיק

בזמן שמדינות רבות מתמודדות עם עלייה בשכיחות מחלות הקשורות לדמנציה, כגון אלצהיימר, המחקר החדש מציע תקווה חדשה באשר לתפקיד של אורח חיים בריא ותזונה מאוזנת במניעה או האטה של התקדמות מצבים חמורים אלה שעדיין אין להם טיפול אמיתי ויעיל.

שמן זית עשיר בחומצות שומן חד בלתי רוויות, מה שהופך אותו לשומן תזונתי בריא. זיתים הם גידול מסורתי במדינות אגן הים התיכון, במיוחד בלבנט, ומהם מפיקים שמן לבישול, טיגון, קוסמטיקה וטיפול.

החוקרת שהובילה את המחקר, אן-ג'ולי טסייר, חוקרת פוסט-דוקטורט בבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת הרווארד, אמרה כי בחירה  במוצר טבעי כמו שמן זית במקום שומנים כגון מרגרינה ומיונז תעשייתי, היא אפשרות בטוחה שעשויה להפחית את הסיכון ל"דמנציה קטלנית".

דמנציה היא קבוצה של מצבים שבהם ליקויי חשיבה או זיכרון משפיעים על הפעילות היומיומית של האדם. אלצהיימר, מחלה קטלנית המשפיעה על 5.7 מיליון אמריקאים, היא הצורה הנפוצה ביותר של דמנציה, על פי החוקרים. הצוות ניתח שאלונים תזונתיים ורישומי מוות שנאספו מיותר מ -90,4749 אמריקאים במשך שלושה עשורים, שבמהלכם חלקם מתו מדמנציה.

התוצאות הצביעו על כך שאנשים שצרכו יותר מחצי כף שמן זית ביום היו בסיכון נמוך ב-28% למות מדמנציה, בהשוואה לאלה שמעולם לא צרכו שמן זית או צרכו אותו לעתים רחוקות. בנוסף, החלפת כפית מרגרינה ומיונז בכמות שווה ערך של שמן זית ליום נקשרה לסיכון נמוך ב-8 עד 14 אחוזים למוות מדמנציה.

שמן זית (צילום: ingimage ASAP)
שמן זית (צילום: ingimage ASAP)

על הקשר שבין שמן זית לבריאות המוח הסבירה טסייר: "חלק מהתרכובות נוגדות החמצון בשמן הזית יכולות לחצות את מחסום הדם-מוח ועשויות להשפיע ישירות על המוח. ייתכן גם שלשמן זית יש השפעה עקיפה על בריאות המוח על ידי ניצול בריאות הלב וכלי הדם".

על פי המחקר, אנשים המשתמשים באופן קבוע בשמן זית במקום שומנים מעובדים או מן החי נוטים לאכול תזונה בריאה בדרך כלל.

הקשר בין שמן זית לסיכון למוות מדמנציה במחקר זה היה בלתי תלוי באיכות התזונה הכללית. זה עשוי להצביע על כך שלשמן זית יש תכונות מועילות ייחודיות לבריאות המוח. למרות שהמחקר הוא הראשון שקשר בין תזונה למוות מדמנציה, ישנם מספר מחקרים קודמים המאשרים את הקשר בין צריכה מוגברת של שמן זית לבין סיכון נמוך יותר למחלות לב. שילוב שמן זית כחלק מתזונה ים תיכונית הוכח גם כמסייע בהגנה מפני ירידה קוגניטיבית.