האם אתם מעיפים מבט באסלה אחרי שאתם עושים קקי? אם התשובה חיובית אז אתם בטח שמים לב לכך שהקקי בדרך כלל שוקע. אבל... מה זה אומר אם הקקי שלכם פתאום צף? קקי שצף יכול להיות כלום ושום דבר או משהו שהרופא שלכם צריך לבדוק. כל האפשרויות בכתבה שלפניכם.

לקראת הופעתו הערב: זו המחאה שאייל גולן צפוי להיתקל בה
נוירולוג בן 101 חושף: ארבעה טיפים לחיים ארוכים ומאושרים | צפו

גזים

"הסיבה הנפוצה ביותר לצואה צפה היא תזונה וגזים בדיאטה", אומר ד"ר רודולף בדפורד, גסטרואנטרולוג במרכז הבריאות פרובידנס סנט ג'ון בסנטה מוניקה, קליפורניה. "לאנשים שעושים דיאטה עשירה בסיבים יכולה להיות צואה צפה. הקקי של רוב האנשים ישוב לשקוע אם הם יקצצו את הפירות והירקות מהתפריט במשך כמה ימים".

תת ספיגה

קקי צף יכול גם להיות סימן לכך שהגוף לא סופג חומרים מזינים כמו שצריך, במיוחד אם הוא מסריח במיוחד או בעל ברק שמנוני, אומר אלן מ. שטיין, פרופ' חבר לרפואה במחלקה לגסטרואנטרולוגיה והפטולוגיה בבית הספר לרפואה של רטגרס רוברט ווד ג'ונסון. "אחת הסיבות לצואה שומנית וצפה היא תת-ספיגה כתוצאה ממחסור באנזימי לבלב. לחולים עם היסטוריה של דלקת הלבלב, סיסטיק פיברוזיס או חוסר אנזימי לבלב יכול להיות חוסר באנזימי לבלב במעיים".

"אנזימים אלה מסייעים לעיכול חלבונים ושומנים, וללא אנזימים אלה, החומרים המזינים מועברים במהירות דרך המעיים ואינם נספגים היטב כפי שהם אמורים", אומר פרופ' שטיין. במקרה זה, החומרים המזינים מתעכלים מעט על ידי חיידקי המעיים, מה שמוביל ל"ריח רע".

"השומן והשמן נוטים לצוף על פני המים – כי שמן ומים לא מתערבבים ושמן ושומן קלים יותר מהמים", מסביר שטיין.

אי סבילות לחומרים מזינים

"אי סבילות ללקטוז או אי סבילות אחרת לחומרים מזינים מסוימים יכולה גם לגרום לקקי צף", אומר פרופ' שטיין. "המעבר המהיר לא מספק מספיק זמן לאנזימים לעבוד על המזון ואותם סוגים של צואה צפה שומנית קורים – בדרך כלל ללא ברק שמנוני".

אכילת שומן מלאכותי

"אכילה מרובה של שומן מלאכותי, אולסטרה, שהיא תחליף שומן בתפוחי אדמה ומוצרים אחרים, יכולה גם לגרום לקקי לצוף", מוסיף שטיין. "זה שומן שלא נספג והוא יגרום לסוג כזה של צואה שמנונית ומימית".

ג'יארדיה

הטפיל ג'יארדיה, שנמצא באגמי מים מתוקים ונחלים, יכול גם לגרום לקקי מצחין ושמנוני שצף, לפי המרכז לבקרת מחלות ומניעתן.

תסמין סרטן אפשרי

על פי האגודה האמריקאית לסרטן, קקי צף ושמנוני עלול להיות גם סימפטום של סרטן הלבלב. "זה עלול להיות גם סימן לסרטן המעי הגס", מוסיף שטיין.

עד כמה זה נפוץ?

באופן כללי, קקי שוקע הוא נפוץ יותר, אומר ד"ר בדפורד. עם זאת, קשה לומר בוודאות עד כמה נפוצים מקרי הצואה הצפה. מחקר משנת 1972 שפורסם בכתב העת לרפואה של ניו אינגלנד בדק קקי של 33 אנשים בריאים, ומצא כי לתשעה היה קקי שצף, בעוד של-24 היה קקי ששקע. אולם, מדובר במחקר ישן שלא ניתן להסתמך עליו ולהסיק ממנו מסקנות.

באשר לגורמים פוטנציאליים למצבים בריאותיים ומחלות שעלולים להשפיע על הצואה שלכם, זה משתנה. "זה נדיר יחסית לסבול ממחסור באנזימי לבלב", אומר פרופ' שטיין. "שכיח מאוד לחוות אי סבילות ללקטוז. ג'יארדיה קורה לפעמים".

מתי כדאי לפנות לרופא?

אם הקקי שלכם צף פעם או פעמיים ולא באופן עקבי ד"ר בדפורד אומר שזה כנראה קשור לתזונה. לעומת זאת, אם זה קורה באופן קבוע, פרופ' שטיין ממליץ לגשת לבירור רפואי.

"אם יש לך שינוי בהרגלי היציאות הרופא שלך יבקש דגימה של צואה וישלח אותה למעבדה כדי לבדוק זיהומים או סיבות אחרות", אומר שטיין. "אם אתה ממשיך לחוות תסמינים מעבר למספר שבועות, תידרש לקולונוסקופיה עם ביופסיה כדי לוודא שאין חששות לקוליטיס (דלקת במעי הגס), סרטן (סרטן המעי הגס), או בעיות אחרות".