באוקטובר 2017 אישרה הוועדה המייעצת של ה־FDA (מנהל התרופות והמזון האמריקאי) תרופה לטיפול בסוכרת מתוצרת ענקית התרופות הדנית הוותיקה "נובו־נורדיסק". השימוש בתרופת ההזרקה שפותחה ב־2012, "אוזמפיק" שמה המסחרי, החל בארצות הברית בדצמבר 2017. היא נרשמה, בהתאם לייעודה, רק לקהל היעד, חולי סוכרת מסוג 2, הצורה השכיחה ביותר של המחלה המהווה כ־90% ממקרי הסוכרת. ככל שהשימוש בתרופה למטרה זו התרחב, ואף במחקרים שנערכו עוד בטרם האישור, הצטברו עדויות של מטופלים שהשימוש בה גורם לתופעת לוואי מעניינת - הפחתת התיאבון וירידה במשקל.

הכי טובה ומשובחה: כמה גלידה מותר לאכול ועוד עובדות מפתיעות
אחרי לידה? חשוב שתדאגי גם לעצמך - כל מה שאת צריכה לבדוק
 
התרופה נמצאת בשימוש ברחבי העולם החל משנת 2016, כולל באיחוד האירופי, קנדה, יפן ואוסטרליה. בישראל נכנסה "אוזמפיק", או "סמגלוטיד" בשמה הגנרי, לסל קופות החולים החל משנת 2021, אך אינה נמצאת כיום בסל הבריאות הממלכתי. לצורך רכישתה נדרש מרשם רופא, והיא משמשת, אם בהזרקה ואם כטבלייה, רק כטיפול לסוכרת סוג 2 לבני 12 ומעלה עם מדד מסת גוף (BMI) גבוהה, כלומר השמנת יתר עם סיכון בריאותי. "אוזמפיק" אינה מאושרת בארץ כטיפול להשמנה.

המדע מאחורי “אוזמפיק”? מדובר בתרופה מסוג אנאלוג (חיקוי, או חומר דומה מאוד) המבוססת על מולקולה שהיא נגזרת מלאכותית של החלבון האנושי GLP־1. חלבון זה מופרש במערכת העיכול לאחר אכילה ומווסת את רמות הסוכר בדם באמצעות עידוד הפרשת אינסולין. בנוסף על כך, ל־GLP־1 יש תפקיד חשוב גם בוויסות תחושת הרעב; הוא מעכב את המזון בקיבה זמן ממושך וכך מקנה לנו תחושת שובע, וגם מעכב את הפרשת ההורמון גלוקגון המתריע על מצב של רעב בגוף, לכן דיכוי של הפרשתו תורם גם הוא לתחושת שובע ממושכת.

ריטואל של זריקות
ביוני 2021 חלה נקודת המפנה בכל הנוגע לשימוש ב"אוזמפיק" באמריקה. גרסתה המחודשת עם מינון גבוה יותר ועם שם חדש, "ווגובי" (Wegovy), זכתה באישור ה־FDA. הפעם היא הוגדרה כתרופה לטיפול בבעיה רפואית הקשורה למשקל עודף, כגון לחץ דם גבוה או כולסטרול גבוה, ובדרך כלל לאנשים עם מסת גוף (BMI) של 27 ומעלה. כמובן שגם מטופלים עם מסת גוף נמוכה יותר ושאיפות לגזרה דקה, הצליחו להשיג לעצמם "ווגובי". הדיאטה נעשתה נוחה יותר.

"ווגובי", נרשמה אומנם במאגר התרופות של משרד הבריאות הישראלי, אך עדיין אינה משווקת בארץ אבל באמריקה היא יצרה סחרור שכמותו היה רק בימי ראשית הפרוזאק, הוויאגרה והבוטוקס. מהאפר איסט סייד ועד גבעות הוליווד, מבנות משפחת קרדשיאן ועד אילון מאסק, אמריקה אובססיבית. כולם על "אוזמפיק"/"ווגובי", או שואלים עליהן. סלבריטאים ומשפיעני מדיה חברתית הפכו להיות מטופלים להוטים ושיתפו חוויות ירידה במשקל זוהרות. לא כולם סבלו מהשמנה מסוכנת או כרונית. כלומר, לא בהכרח הייתה להם סיבה רפואית.

"אוזמפיק" בגרסת "ווגובי" הייעודית להורדת משקל היא היום תרופת להיט ששינתה את כללי המשחק בזכות הפתרון הקל, היעיל והמהיר שהיא מציעה לסובלים ממשקל יתר באמריקה. רבים שסבלו שנים ממשקל יתר וניסו כל דבר אפשרי במסגרת מאמצים רבים לרזות, נהנו מהשפעת התרופה כבר בשלב ראשוני של השימוש בה, לרוב בתוך יום עד שלושה ימים לאחר הזריקה הראשונה, ותוך זמן קצר הצליחו לרדת במשקל ואף לחוות שינוי כולל בחייהם.

חיפושים בגוגל מעידים על עניין במגמת עלייה. המונח "גוף פוסט־אוזמפי" נוכח יותר ויותר ברשתות החברתיות. בעקבות כל ירידה במשקל נראית לעין של פרסונה בעלת פרופיל גבוה, נוצר גל ספקולציות. עם הרזון שחזר להיות באופנה, ויש שיטענו שהוא מעולם לא באמת נעלם, רבים מוכנים להכניס את עצמם לריטואל של זריקות קבועות. מה גם שזוהי דרך החיים האמריקאית – אם כואב משהו לוקחים תרופה. אבל במקרה של "אוזמפיק"/"ווגובי", לא כל האמריקאים יכולים. תרופות הרזיה לרוב אינן נכללות בביטוחים רפואיים. מרשם פרטי עולה ביוקר, כ־1,000 דולר לחודש. אבל לא חסרים כמובן מי שיכולים או מוכנים לשלם. תרופת הפלא מצאה את מקומה במיינסטרים. ידוענים ומשפיענים כאחד אישרו את התרופה כתרופת נס להרזיה, וההאשטג ozempic# צבר מאות מיליוני צפיות בטיקטוק.

במונולוג הפתיחה שלו בטקס האוסקר האחרון, החלק הנצפה ביותר בטקס פרסי הקולנוע הנוצץ, אמר המנחה ג׳ימי קימל שהוא מסתכל על כולם בקהל ולא יכול שלא לשאול את עצמו אם כדאי גם לו לקחת “אוזמפיק". “כולם פתאום מופיעים עם 12 קילו פחות. מה קורה כשהם מפסיקים לקחת Ozempic#?”, צייץ אנדי כהן, מארח טוק־שואו ומפיק סדרת הריאליטי המצליחה "עקרות בית אמיתיות", וגם הבטיח ש״עקרות בית אמיתיות על ‘אוזמפיק’ בדרך״. כשהקומיקאית איימי שומר התארחה בתוכניתו של כהן היא גילתה שגם היא ניסתה “אוזמפיק”: ״הייתי אחד מאותם אנשים שהרגישו כל כך חולים ולא יכלו לשחק עם הילד שלהם. הייתי כל כך רזה שלא יכולתי להחזיר לו כדור שהוא זרק לי. זה לא בשבילי, אבל ניסיתי כי ידעתי שכולם הולכים לנסות את זה״.

לאחר שקייל ריצ׳רדס, אחת מכוכבות הריאליטי "עקרות בית אמיתיות", העלתה סלפי ביקיני מרשים בסטורי שהוביל לגל תגובות חשדניות בדבר הקשר ל”אוזמפיק”, היא הכחישה כל קשר לתרופה: ״מעולם לא ניסיתי 'אוזמפיק' וזה לא מניתוח פלסטי״. אבל היה לה הסבר מסוים למראה החטוב: ״אכן עשיתי הקטנת חזה". כשקים קרדשיאן הופיעה למט גאלה בשנה שעברה היא משכה תשומת לב רבה לא רק בגלל שמלת מרילין מונרו אותנטית שהיא לבשה, אלא גם בגלל גזרה דקה מפתיעה, מה שכמובן עורר חשד שהכוכבת על “אוזמפיק”. בתגובה היא הודתה שהיא הקפידה על דיאטה קפדנית במשך שבועיים לפני הגאלה על מנת שתוכל ללבוש את השמלה והצליחה להשיל שבעה קילו וחצי ממשקלה. ״הוצאתי סוכר, ג’אנק פוד ואוכל מטוגן מהתזונה שלי״, אמרה. גם אחותה הצעירה, קלואי, הכחישה שימוש ב”אוזמפיק”. כשעוקבי עמוד האינסטגרם שלה טענו בתגובות לתמונות שבהן היא נראתה רזה וחטובה מתמיד, שללא ספק מדובר ב”אוזמפיק”, היא טענה שהיא ״קמה חמישה ימים בשבוע בשש בבוקר כדי להתאמן״, וביקשה שיפסיקו להניח הנחות בעניין המשקל שלה.

מכחישה? קים קרדשיאן (צילום: Andreas Wents gettyimages)
מכחישה? קים קרדשיאן (צילום: Andreas Wents gettyimages)


השחקנית ומנחת הטלוויזיה צ׳לסי הנדלר טענה באופן מקורי שלקחה “אוזמפיק” באופן לא מודע. היא הסבירה שהרופא שלה רשם לה תרופה בשם סמגלוטייד ואמר לה שאם היא רוצה להוריד שני קילו וחצי כדאי לה לקחת את התרופה. רק שלא היה לה מושג שמדובר בשמה הגנרי של “אוזמפיק” והיא הייתה בטוחה שחוסר התיאבון שלה נובע מג׳ט לג. אבל אחרי שחברה אמרה לה מה היא לוקחת, היא החליטה להפסיק כי מבחינתה זה לא אחראי והיא לא חושבת שנכון עבורה ״להיות על תרופה לטיפול בסוכרת״. עם זאת, היא הודתה שעדיין יש לה את התרופה בבית. כשהיא הנחתה את טקס פרסי בחירת המבקרים בתחילת השנה גיחכה הנדלר על ידוענים שטוענים שהם הצליחו לרזות בזכות שתיית מים מרובה כשלמעשה הם על “אוזמפיק” ואמרה שאפילו עוזרת הבית שלה על "אוזמפיק”. לאילון מאסק הייתה תשובה כנה לציוץ אחד מעוקביו שהעלה תמונה של המיליארדר וכתב: "אתה נראה מדהים, בכושר, חטוב ובריא. מרים משקולות? אוכל בריא?", מאסק השיב: ״צם. וגם ‘ווגובי’”.

לקוח מרוצה. מאסק (צילום: רויטרס)
לקוח מרוצה. מאסק (צילום: רויטרס)


חלום המותניים הצרים
באופן מעניין, תופעות הלוואי של "אוזמפיק" נדחקו לשוליים. במדינה אובססיבית למשקל כמו אמריקה, ציבור המתעניינים ההולך ומתרחב פחות התעניין בתופעות הלוואי, וכמו לכל תרופה, גם ל"אוזמפיק" יש. בעלון לצרכן המצורף לתרופה בארץ רשימה ארוכה של תופעות לוואי העלולות להיגרם לחלק מהמטופלים. החמורות, אם כי הנדירות שבהן, הן סיבוכים של מחלת עיניים סוכרתית, דלקת לבלב חריפה, תגובות אלרגיות, בעיות נשימה, נפיחות של הפנים, השפתיים, הלשון ו/או הגרון עם קושי בבליעה וקצב לב מהיר. תופעות לוואי אחרות ראשוניות הן חמורות פחות, אך שכיחות מאוד, בין היתר, רמת סוכר נמוכה בדם, שלשול, הקאות, בחילות, ריפלוקס, צרבת, גזים, סחרחורת, עייפות, שינוי בטעמם של מזון ומשקאות.

תופעה מעניינת ומדוברת רבות בדיונים ברשתות חברתיות, היא מה שמכונה ״פני אוזמפיק" (Ozempic Face), שנגרמת מירידה מהירה במשקל ולא מהתרופה עצמה. הכוונה לרזון חד של הפנים בקרב מטופלים בני 40 פלוס בדרך כלל, שהשילו משקל רב תוך זמן קצר ועור פניהם הפך רפוי ושקוע, מה שגורם כמובן למראה מבוגר יותר. כי כשזה מגיע להזדקנות הפנים, שומן הוא בדרך כלל יותר חבר מאשר אויב.

אבל מסתבר שהרצון לרדת במשקל מצמצם את העניין בעלון לצרכן, כמו גם בשאלה מה קורה כשמפסיקים. למרבה האכזבה, התיאבון חוזר ואיתו גם המשקל. בגלל שהגוף היה במצב דמוי רעב, הוא ינסה להדביק את הפער. זה לא עניין של כוח רצון ושליטה עצמית. ערימות צ׳יפס, חטיפים ועוגות שפעם נראו כאילו אי אפשר לעמוד בפניהן ישובו להיראות כך שוב. בממוצע, שני שלישים מהמשקל שהושל חוזרים. אבל חלום המותניים הצרים והבטן השטוחה מוביל לביקוש־על ולבאז מטורף.

בקיץ שעבר, בעקבות מחסור ב"אוזמפיק" שנגרם בשל ביקוש רב, התבקשה חברת נובו־נורדיסק על ידי משרד הבריאות בישראל לפעול לאספקה סדירה. המחסור נמשך מספר חודשים וחולי סוכרת נאלצו להסתפק בתרופות חלופיות יעילות פחות. ייתכן שהיה קשר בין המחסור לקיומו של שוק שחור, כפי שניתן להסיק משיחות ברשתות החברתיות בעניין "אוזמפיק".

בינתיים רווחי נובו־נורדיסק נוסקים. בדוח השנתי שלה בסוף 2022 דיווחה החברה על רווח טוב מהצפוי ממכירות “אוזמפיק” בסין, צפון אמריקה ושאר העולם, והעלתה את מניותיה לשיא. ״בארצות הברית התרופה שלנו היא מוצר הסוכרת הנמכר ביותר״, דווח. החברה בת ה־100 שנה הגדילה את רווחיה בשנה אחת בלא פחות מ־30%. על פי הצפי, עד 2029, סך המכירות עשוי להגיע ל־179 מיליארד דולר בשנה.